Een laatste hoera voordat de huidige generatie Continental GT op pensioen mag, deze SuperSports. En wat voor één, want de snelste Bentley ooit krijgt een 6.0-liter W12 onder de kap met 710 pk. Britse Brutus meldt zich voor dienstplicht.
Later op het jaar wordt de ondertussen toch al 13 jaar oude Continental GT vervangen door een compleet nieuwe generatie. Al vond Bentley het geen goed idee om het huidige model in stilte naar het rusthuis te sturen. Waardoor deze SuperSports het daglicht mag zien, zowat een allegaartje van alle strafste componenten die het Britse merk te bieden heeft op de coupé geplakt.
Visueel neemt hij dan ook wat trekjes over van de GT3-R (spoiler iemand?) maar dan zonder de opzichtige stickers. Wat je wel in de plaats krijgt? Nog sportiever bumperwerk en potige 21-duims velgen. Zelfs met de nodige jaren op de teller komt de Brit daardoor sportief sierlijk voor de dag. Waardoor wel duidelijk is dat de Continental GT, net zoals de Aston Martin DB9, beschikt over een tijdloos design.
700 W-paarden
Nu goed, design is mooi maar het mag ook nog wat vooruitgaan natuurlijk. Wel, daar zal je in deze SuperSports niet van een kale reis terugkomen. Bentley monteerde namelijk haar befaamde 6-liter W12 voorin en monteerde aangepaste turbo's waardoor het geheel 710 pk en 1.017 Nm (!) naar de vier wielen spuwt. Dat je daardoor een sprint naar de honderd aflegt in 3,5 seconden zal je niet verbazen. De top, die ligt op een vaste 336 km/u.
Toegegeven, daardoor is het niet de snelste sportwagen op de weg, met dank aan het drooggewicht van 2.2 ton, maar geef je daar om als je een Bentley koopt? Toch zagen de Britten de kans om ook het torque vectoring-systeem van de GT3-R te implementeren op deze zwanenzang (de best of, weet je wel) en carbon ceramische remmen. Waardoor je relatief dynamisch moet kunnen omgaan met deze SuperSports.
Wat uitgekeken op de coupélijn? Geen probleem, want Bentley wist meteen te zeggen dat de SuperSports er ook komt als cabrio. Hoeveel stuks de jongens uit Crewe zullen bouwen en hoeveel dinéros je moet neerleggen, daar hebben we momenteel geen antwoord op. Al komt 'een kleine productie' en 'een arm en een been' waarschijnlijk in de buurt...
Recente reacties
Audi A5 (2024)
Nice.
Door JL 3 uur geleden
Dacia Sandero en Jogger krijgen update met dank aan de EU (2024)
Persoonlijk vind ik uw uitspraak eerder van de paard-en-kar-gedachte, dan mensen die vernieuwing...
Door Mathieu 11 uur geleden
Korte test Maxus eDeliver 9 - Stevige prijsdaling kan Donald Muylle niet overtuigen, maar slager Jos wel (2024)
Als je weet dat 1 van de verdelers, Van Mossel, 99euro ex btw per uur vraagt dan kunnen we idd niet...
Door BERRE Van De Voorde 13 uur geleden
Red Bulls eerste hypercar is… béter dan een F1-wagen? (2024)
In de tekst staat je antwoord: 4.5-liter V10-blok van Cosworth
Door Maarten 1 dag geleden