Bosch gaat de dieselwagen redden!

bosch-diesel

Bosch, één van de grootste toeleveranciers voor de auto-industrie en makers van je veelgebruikte boormachine zegt een technologie te hebben ontwikkeld die de diesel brandschoon krijgt. Vanuit een bepaald schuldgevoel, Bosch?

NOx, ofte: stikstofoxiden, hét bijproduct van de dieselmotor waardoor die motoren momenteel in een slecht daglicht worden gesteld. Bosch zou alvast een technologie hebben bedacht om die NOx serieus terug te dringen. Door een hardware-aanpassing voor toekomstige dieselwagens.

Specifiek gaat het over de alom gekende EGR-klep, Bosch vond een soort van supermanversie uit die extreem dicht bij de motor kan worden geplaatst. Het voordeel daarvan is dat het systeem makkelijker en langer op 200 graden Celsius te houden valt en laat dat de temperatuur zijn die nodig is om stikstofoxiden letterlijk in rook te doen opgaan. In de eerste test weet Bosch daardoor waarden voor te leggen van 13 mg/km NOx. Ter info: in 2020 is Europa al blij dat dieselwagens teruggedrongen kunnen worden tot 120 mg/km.

Nog niet voor vandaag

De kanttekening? Het systeem zit nog volop in de ontwikkeling. Dus het is nog niet voor vandaag mogelijks zelfs niet voor de komende jaren. Daarnaast zal dit systeem zonder twijfel een impact hebben op het piekvermogen van de motor. Al mag je natuurlijk niet vergeten dat moderne dieselwagens tegenwoordig pk-cijfers voorleggen waar we tien jaar geleden enkel maar van konden dromen. Een blok van 150 pk dat door het systeem teruggeschroefd wordt tot 134 pk, je zal het heus niet merken.

Temeer omdat diesels meer voordeel halen uit koppel, dan uit pk. Nog één pittig detail; Bosch was destijds de ontwikkelaar van de nu genoemde 'sjoemelsoftware' die Volkswagen gebruikte in een rits diesels. Het bedrijf deed dit in opdracht van VW maar gaf het merk de raad om dit enkel te gebruiken bij interne tests.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:27
afbeelding van Techno Patat

Ik denk dat Bosch dit vooral doet omdat zij eigenaar zijn van de Commonrail techniek die ze jaren geleden van Fiat gekocht hebben toen het geld nodig had. Commonrail techniek die nog steeds gebruikt wordt bij alle diesels...
Als ze de diesel van de ondergang kunnen redden door deze techniek leveren ze 2 heel belangrijke onderdelen voor de dieselmotor en zal hun investering in de commonrail techniek hun de komende jaren nog eens gigantisch veel geld opleveren :D!

andre123 16:45
afbeelding van andre123

alleen spijtig dat bosch de vervelende gewoonte heeft om de eerste jaren belachelijke prijzen te vragen voor nieuwe technologie,dus vrees ik dat het de eerste jaren alleen van toepassing gaat zijn in de duurdere klasse.
nu het prijsverschil met benzine zo goed als nihil is geloof ik niet dat dit de redding van diesel is

JL 21:44
afbeelding van JL

Leuk voor vrachtwagens en dergelijke. Het gewone publiek zal geen diesel meer aanraken. Nadat het bedrog (waar iedereen wel aan mee deed) is uitgekomen, wil niemand er nog mee te maken hebben.

Als fabrikant kan je dan miljarden in marketing pompen om de Titanic terug te doen drijven, of gewoon voertuigen met andere motoren verkopen. (lees: elektrisch gaan)

JL 12:27
afbeelding van JL

Natuurlijk zijn voor alle brandstoffen truuken van de foor gebruikt om zo goed mogelijk uit de tests te komen.

Na dieselgate, de invoering van WLTP (waardoor het weer iets moeilijker wordt om te sjoemelen) en de aandacht voor luchtvervuiling ligt de focus van het publiek én fabrikanten meer en meer op benzine, hybride en elektrisch.

Dat benzine daarbij lang niet altijd beter is, maakt niet uit. Het gaat om de impressie bij het publiek. Net zoals er vroeger de impressie heerste dat CO2 de enige boosdoener was voor het milieu en diesel de oplossing was.

De tijd dat zelfs de allerkleinste wagens, die vaak geen 10.000km per jaar doen, met een diesel werden uitgerust, wegens "goed voor het milieu" en vooral goedkoper, is voorgoed voorbij.

Meer zelfs, een diesel krijg je op de tweedehandsmarkt trouwens steeds moeilijker verkocht. Wat steeds meer mensen in de richting van benzine en andere zal stuwen. Wat de fabrikanten vooral die modellen zal doen aanprijzen.

Bovendien is restwaarde een belangrijke factor bij de berekening van lease-prijzen. Een lagere restwaarde betekent dat diesel ook daar minder interessant zal worden. Neem dan nog de belofte van wijzigende belastingen op lease-wagens, het idee om de onbeperkte tankkaart af te schaffen waardoor lease-wagens minder (privé-)kms zullen doen, en de slinger begint ook in die markt door te slaan naar wat anders.

andre123 07:47
afbeelding van andre123

kleine nuance
dat de uitstoot bij benzine hoger ligt heeft niets te maken met verborgen software
dat is nog iets anders dan moedwillig bedriegen

vdsmichiel 10:59
afbeelding van vdsmichiel

Diesel is nu de grote boosdoener, terwijl benzinemotoren de redding zouden betekenen voor de luchtkwaliteit ... Dat is wetenschappelijk bekeken nogal kort door de bocht. Natuurlijk is de PM- en NOx-uitstoot van dieselmotoren een probleem, en natuurlijk is het goed dat constructeurs en toeleveranciers daar een oplossing voor bedenken (te laat?!), maar het is al langer bekend dat benzinemotoren met directe injectie ook fijn stof en NOx uitstoten! Of waarom moeten sinds de Euro 6c-norm ook DI-benzinemotoren ook een roetfilter hebben? Om de PM-norm te kunnen halen, tiens!
Ik ken geen data, maar het zou me niet verwonderen dat een splinternieuwe diesel met roetfilter en DeNOx-installatie minder uitstoot dan DI-turbobenzine van twee jaar oud.
Misschien is de hele discussie stilaan ook naast de kwestie: hoeveel eenvoudiger is het niet om een elektromotor proper te maken (hij IS het namelijk al :) !) en hem bij voorlopig gebrek aan volledig adequate batterijtechnologie van stroom te voorzien met een indirect ingespoten benzinemotor (stoechiometrische verbranding -> geen roet)?
Ten tweede en ten slotte: er wordt te veel rondgereden met de auto. Minder rijden = minder uitstoot. Het verkeersinfarct is voor mij stilaan een feit: ik rijd dolgraag, maar in de Grote Vlaamse Opstopping droogt mijn goesting helemaal op ...

4g63 12:48
afbeelding van 4g63

Het kan nu direct milieuvriendelijker en met ongeveer 10% CO2 minder, alleen richt m'n z'n pijlen bijna uitsluitend op wat de krukas levert. Wat we wekelijks in onze tank gooien kan bijna instant met minder zwavel, roet, benzeen,... En ja, de raffinarderij gaat aan dezelfde prijs dit niet graag produceren, maar dan is het aan de overheid om een beetje bij te springen en iets minder dan 2/3 van de prijs per liter zich toe te kennen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws