![bosch diesel bosch-diesel](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2018/Varia/bosch-diesel.jpg?itok=STA7aFEy)
Bosch, één van de grootste toeleveranciers voor de auto-industrie en makers van je veelgebruikte boormachine zegt een technologie te hebben ontwikkeld die de diesel brandschoon krijgt. Vanuit een bepaald schuldgevoel, Bosch?
NOx, ofte: stikstofoxiden, hét bijproduct van de dieselmotor waardoor die motoren momenteel in een slecht daglicht worden gesteld. Bosch zou alvast een technologie hebben bedacht om die NOx serieus terug te dringen. Door een hardware-aanpassing voor toekomstige dieselwagens.
Specifiek gaat het over de alom gekende EGR-klep, Bosch vond een soort van supermanversie uit die extreem dicht bij de motor kan worden geplaatst. Het voordeel daarvan is dat het systeem makkelijker en langer op 200 graden Celsius te houden valt en laat dat de temperatuur zijn die nodig is om stikstofoxiden letterlijk in rook te doen opgaan. In de eerste test weet Bosch daardoor waarden voor te leggen van 13 mg/km NOx. Ter info: in 2020 is Europa al blij dat dieselwagens teruggedrongen kunnen worden tot 120 mg/km.
Nog niet voor vandaag
De kanttekening? Het systeem zit nog volop in de ontwikkeling. Dus het is nog niet voor vandaag mogelijks zelfs niet voor de komende jaren. Daarnaast zal dit systeem zonder twijfel een impact hebben op het piekvermogen van de motor. Al mag je natuurlijk niet vergeten dat moderne dieselwagens tegenwoordig pk-cijfers voorleggen waar we tien jaar geleden enkel maar van konden dromen. Een blok van 150 pk dat door het systeem teruggeschroefd wordt tot 134 pk, je zal het heus niet merken.
Temeer omdat diesels meer voordeel halen uit koppel, dan uit pk. Nog één pittig detail; Bosch was destijds de ontwikkelaar van de nu genoemde 'sjoemelsoftware' die Volkswagen gebruikte in een rits diesels. Het bedrijf deed dit in opdracht van VW maar gaf het merk de raad om dit enkel te gebruiken bij interne tests.
Recente reacties
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Komt ook omdat ze gestopt zijn met dieselmotoren voor de nieuwe S5. Die valse uitlaten voor de S6...
Door Yeelen Moller 7 uur geleden
Officieel: nieuwe Audi A5 vervangt de A4 als berline én break (2024)
Dan is er geen verschil in kofferruimte tussen de zuivere brandstofversies en de plug-in-hybride...
Door Mathieu 9 uur geleden
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Eindelijk eens goed nieuws! :-)
Door Mathieu 9 uur geleden
Goodwood Festival of Speed 2024
Thanks!
Door JL 10 uur geleden