Audi plot toekomst: elektrisch, elektrisch, elektrisch (2018)

audi-elektrische-auto

Met de lancering van de e-tron heeft Audi het startschot gegeven van haar elektrische revolutie. Maar wat wil dit juist zeggen op termijn? Tegen 2025 wil het merk met de vier ringen 12 volledig elektrische modellen aan de man gaan brengen. Alsjeblieft.

Elk automerk heeft de voorbije jaren met een roadmap staan zwaaien waarin volop de kaart van elektrificatie wordt getrokken. Om duidelijk te maken dat de e-tron niet een eenmalige ontwikkeling is, legde Audi tijdens de lancering daarvan nog eens de nadruk op de plannen bij het merk met de vier ringen. Diversiteit in modellen moet klanten alvast over de streep krijgen om aan de elektrokar te gaan.

Want tegen 2025 zullen er 12 volledig elektrische modellen bij de dealer staan blinken. Daarbij blijft Audi vaag dat het gaat om derivaten van bestaande modellen - een Audi A4 e-tron bijvoorbeeld -, al wordt dit wel aangenomen. Te meer omdat Audi laat weten dat de range zal staan bestaan uit een roedel SUV's, stationwagens en hatchbacks. Neem dus maar alle succesmodellen van Audi (A3, A4, A6,...) en zwier er een e-tron-sausje over.

audi-elektrische-auto

Specifiek

Iets duidelijker hebben we nu al de zopas voorgestelde e-tron. Genesis zeg maar. Daar komt volgend jaar een stoerder sportback-versie van uit. Beide wagens staan daarbij op een aangepast MLBevo-platform van het VAG-concern. Daarnaast deelt Audi een elektrisch platform met Porsche dat zal zorgen voor de e-tron GT, een vijfdeurscoupé.

Op termijn zal het Duitse merk echter overstappen op het PPE-platform. Dat platform wordt speciaal binnen de Volkswagen-groep ontwikkeld om MQB-gewijs te dienen voor alles van het B- tot het D-segment. Kortom; A1, A3 en A4. Tel daar ook nog eens een specifiek voor China ontwikkelde elektrowagen bij en je komt al dicht bij de 12 elektrische modellen die Audi vooropstelt tegen 2025.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
andre123 13:41
afbeelding van andre123

we kunnen er alleen maar blij mee zijn dat audi zich mee aan boort begeeft.
persoonlijk vind ik het wel spijtig dat het weer eens een tesla concurent betreft,en niet eentje in de voor de meeste klanten betaalbare prijsklasse.
soms zou je denken dat ze electrisch bewust een duur imago willen geven.

John 16:40
afbeelding van John

Zoals met de meeste moderne snufjes, komen die eerst naar de topmodellen, de rijken kunnen uitpakken met iets nieuws, iets dat de gewone mens niet heeft en de autofabrikanten verdienen er een deel van hun R&D kosten mee terug. En nadien is de massa aan de beurt.

andre123 17:38
afbeelding van andre123

het gaat mij hier helemaal niet over moderne snufjes,wel over betaalbaar rijden,electrisch hoeft helemaal niet zo duur te zijn,voorbeelden zijn er,maar om de een of andere reden willen ze bijna allemaal wedijveren met tesla,waardoor het zo duur blijft.
de gewone man heeft helemaal geen boodschap aan 2 motoren,xxxl batterij enz....
ik rij zelf al 18 maanden electrisch voor de prijzen die hier genoemd worden koop ik er 4
dus kom mij niet vertellen dat het niet kan,ik ben dus geen rijke.

edison 00:05
afbeelding van edison

Niet zagen dat dit niet voor de gewone werkmens is, dat is nooit het geval geweest voor Audi SUVs, elektrisch of niet.
Het goede nieuws is dat deze technologie binnenkort zijn weg zal vinden richting Skoda, zodat het dan wel haalbaar zou kunnen worden voor gemiddelde gezinnen.

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Kobalt is nu al schaars, dus prijzen zullen voor deze grondstof stijgen. Te ontginnen in Congo.
De helft van de wereldvoorraad lithium zit in het grote zoutmeer van Uyuni in Zuid-Bolivia, 2e armste land van Zuid-Amerika.
Doordat dit land in het verleden van zijn andere produkten is leeggeroofd, wil het land de uitbating van het lithium in eigen handen te houden en van de opbrengsten profiteren en ervoor zorgen dat de lithiumprijs democratisch blijft.
Verder heb je nog Lithium in China en Chili. Tenzij het ondertussen veranderd is, wil China de grondstoffen uit eigen land voor zichzelf houden.
Veel vertrouwen heb ik daar allemaal niet in.

2e punt: Andre123: ik heb geen garantie om voor mijn woning te parkeren en bijgevolg staat mijn wagen op straat. Ik heb geen garage. Ik zie niet in hoe ik mijn wagen dan thuis kan opladen. En een kabel over het voetpad leggen, met de nodige dronkaards en beschonken jeugd die mijn deur regelmatig passeren lijkt me ook geen optie. Geen laadpalen in de buurt, vrouw, 2 kinderen en met de wagen + dakkoffer op reis. Denk niet dat elektrisch nu al aan ons besteed is.

andre123 13:11
afbeelding van andre123

tijdens de eerste oliekrisis in de jaren 70 werd al beweerd dat de olie opraakte,nu bijna 50 jaar later tanken we nog altijd massaal........................................
tenzij ik me vergis heb ik nooit beweerd dat electrisch voor iedereen de oplossing is,
1 universele oplossing bestaat gewoon niet.
wat dat zagen volgens edison betreft........
mij stoort het gewoon dat er blijkbaar wel energie kan gestoken worden in duur duurder duurst
terwijl de technologie voor iets betaalbaars gewoon beschikbaar is.
als vw dat wil rijd er dit jaar al een skoda

Kint dirk 18:00
afbeelding van Kint dirk

Alles schuld van ons Europa.
Laat een motor stationair draaien op een bepaald toerental en ze kunnen alle auto's in orde krijgen met milieu.
Met deze motor laten we een batterij laden en dan daarop volgend een elektrische motor. Bijna zoals locomotief met elektro en dieselmotor. Allen mafia ze willen stroom verkopen en doen nu reeds de prijzen stijgen ( gelezen vandaag 19/09/2018 prijzen per gezin 100 euro duurder) . Zou eens een woordje willen doorsturen naar onze vriend Tommelein. Prijzen in België van stroom gaan de pan uit. Dat ze godverdomme de auto trade lampen uitdoen. En als we allen elektrisch rijden klapt ons net te samen. Ja België importeert dan natuurlijk stroom van Frankrijk en zij maar doorrekenen zo als klant betalen. Ja politiek verziekte wereld.

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws