Na de geruchten is het nu ook officieel: er komt geen nieuwe generatie Focus RS meer. Dat wist Ford België ons te vertellen. Het einde van een tijdperk. Al staat er ander gerief van Ford Performance in de coulissen te trappelen om de pijn te verzachten.
Al sinds de lancering van de nieuwe generatie Focus twee jaar geleden was het duidelijk dat een RS-derivaat geen vanzelfsprekendheid zou zijn. Door de nieuwe Focus (RIJTEST) enkel op de Europese markt te lanceren zou de RS sowieso een nicheproduct zijn. Een nicheproduct dat moet opereren in een markt waar een lage CO2-uitstoot koning is.
Adieu RS?
Ford heeft nog geprobeerd de RS-naam te redden door te werken aan een plug-invariant met een elektromotor op de achteras, nu laat het officieel weten dat het project van de nieuwe generatie Focus RS in de koelkast werd geplaatst. De redenen daarachter zijn volgens Ford België simpel: te duur, te kleine productie om de investeringskosten te verantwoorden én niet CO2-vriendelijk genoeg in een landschap waar een vloot onder de 95 g/km moet geraken.
Maar waarom kan een Mustang dan wel in de portfolio? Zelfs met bronstige V8? Ook daar is het antwoord simpel. De Mustang is namelijk een wereldproduct. Met hoge productiegetallen (voor een sportwagen). Al is het niet ondenkbaar dat binnenkort in Europa ook de Mustang V8 van het toneel verdwijnt.
Toch wil dit niet zeggen dat het over en out is voor Ford Performance in Europa. Zo hebben we natuurlijk (momenteel) nog de Mustang, de Focus ST en de geslaagde Fiesta ST. Daarenboven krijgen we deze week nog een nieuwtje van Ford Performance om de pijn te verzachten. Een straffere Fiesta ST? Een Mustang plug-in? Een Kuga ST? Uw gok is zo goed als de onze...
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden