Nieuwe auto's worden elk jaar gemiddeld 0,5 centimeter breder, dat blijkt uit cijfers van milieu-organisatie Transport and Environment. Waardoor we bij de 100 meest populaire auto's ondertussen boven de kaap van 1,8 meter zitten. Toch nog eens twee keer nadenken voor je zo'n crossover koopt?
We hoeven het je eigenlijk niet te vertellen: auto's worden steeds groter. Al is het misschien niet de lengte, maar wel de breedte die op termijn voor problemen gaat zorgen. Want straten lijken steeds krapper te worden, net zoals parkeerplaatsen. Milieu-organisatie Transport and Environment haalde de lintmeter boven om de 100 meest populaire auto's van Europa op te meten en kwam met interessante cijfers terug.
Cirque du Soleil
In 2018 was de gemiddelde nieuwe auto (uit de top 100) nog 177,8 cm breed. In 2023 was dat getal al richting de 180,3 centimeter gekropen. In België doen we het nog beter (of slechter, zo je wil)! Want hier is de gemiddelde nieuwe auto 181,1 cm breed.
Simpeler gezegd: elk jaar kopen we auto's die ongeveer een halve centimeter breder zijn. Als je trouwens weet dat (nieuwe) parkeerplaatsen in gemeenten vaak 2 meter breed zijn, dan begrijp je waarom je tegenwoordig als een volleerde Cirque du Soleil-artiest uit je auto moet kruipen. Voor je echter met je vinger naar de bedrijfswagens wijst: de huidige Dacia Sandero is 10 cm breder dan de eerste generatie en is 1,84 cm breed.
BMW heeft de "dikste nek"
Zet de tendens zich verder, dan zouden we - simpelweg - vanaf 2030 niet meer uit onze auto's geraken. Transport and Environment stelt dan ook een limiet van 192 cm voor. Daardoor zou een duidelijk signaal worden gegeven en zou amper 3% van het huidige autolandschap buiten de regel vallen. Het gaat dan trouwens niet alleen over exclusieve hypercars, want ook een hoop dikke Duitsers vallen dan uit de boot.
Zo is BMW de producent met het "grootste aanbod" van auto's die uit hun voegen barsten. De X5 en X6 facelift, X7 en XM zijn allemaal breder dan 2 meter. Daardoor passen ze dus letterlijk nog maar nét in een parkeerplaats van gemeenten die de Vlaamse richtlijnen volgen.
Wat vind jij? Mogen auto's terug wat smaller worden?
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 15 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 19 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden