Nieuwe auto's worden elk jaar breder (en da's jouw schuld)

Auto breder europa

Nieuwe auto's worden elk jaar gemiddeld 0,5 centimeter breder, dat blijkt uit cijfers van milieu-organisatie Transport and Environment. Waardoor we bij de 100 meest populaire auto's ondertussen boven de kaap van 1,8 meter zitten. Toch nog eens twee keer nadenken voor je zo'n crossover koopt?

We hoeven het je eigenlijk niet te vertellen: auto's worden steeds groter. Al is het misschien niet de lengte, maar wel de breedte die op termijn voor problemen gaat zorgen. Want straten lijken steeds krapper te worden, net zoals parkeerplaatsen. Milieu-organisatie Transport and Environment haalde de lintmeter boven om de 100 meest populaire auto's van Europa op te meten en kwam met interessante cijfers terug.

Cirque du Soleil

In 2018 was de gemiddelde nieuwe auto (uit de top 100) nog 177,8 cm breed. In 2023 was dat getal al richting de 180,3 centimeter gekropen. In België doen we het nog beter (of slechter, zo je wil)! Want hier is de gemiddelde nieuwe auto 181,1 cm breed.

Auto breder europa

Simpeler gezegd: elk jaar kopen we auto's die ongeveer een halve centimeter breder zijn. Als je trouwens weet dat (nieuwe) parkeerplaatsen in gemeenten vaak 2 meter breed zijn, dan begrijp je waarom je tegenwoordig als een volleerde Cirque du Soleil-artiest uit je auto moet kruipen. Voor je echter met je vinger naar de bedrijfswagens wijst: de huidige Dacia Sandero is 10 cm breder dan de eerste generatie en is 1,84 cm breed.

BMW heeft de "dikste nek"

Zet de tendens zich verder, dan zouden we - simpelweg - vanaf 2030 niet meer uit onze auto's geraken. Transport and Environment stelt dan ook een limiet van 192 cm voor. Daardoor zou een duidelijk signaal worden gegeven en zou amper 3% van het huidige autolandschap buiten de regel vallen. Het gaat dan trouwens niet alleen over exclusieve hypercars, want ook een hoop dikke Duitsers vallen dan uit de boot.

Auto breder europa

Zo is BMW de producent met het "grootste aanbod" van auto's die uit hun voegen barsten. De X5 en X6 facelift, X7 en XM zijn allemaal breder dan 2 meter. Daardoor passen ze dus letterlijk nog maar nét in een parkeerplaats van gemeenten die de Vlaamse richtlijnen volgen.

Wat vind jij? Mogen auto's terug wat smaller worden?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 19:56
afbeelding van JL

Eerlijk gezegd: naast de lengte, heeft ook de breedte (of eerder smalte) zelfs meegespeeld om voor mijn huidige auto te kiezen. Geen zin om de auto (en mezelf) in en uit parkeerplaatsen te wringen. Al kan ik natuurlijk niet voorkomen dan zo'n dikke loebas zich naast me parkeert (vaak dan nog scheef).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws