![Land rover Defender Octa 2024 info prijs Land rover Defender Octa 2024 info prijs](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/LandRover/anderefotos/def_octa_25my_dynamic_07.jpg?itok=B8Z977-H)
Als Mercedes een AMG-derivaat van de G-Klasse mag maken met vortig veel vermogen, dan mag Land Rover dat ook met de Defender. Ziehier de Defender Octa, een beul op het harde en onverharde met een 635 pk sterke 4.4-liter twinturbo V8 onder de kap.
Het is al decennialang een titanenstrijd, die tussen Mercedes G-Klasse en Land Rover Defender. Op het onverharde alleszins, want op de weg had Mercedes het laatste woord met de G 63 AMG. Nu de Defender moderner dan ooit is (lees: niet meer gebaseerd op een auto uit 1864), heeft 'ie eindelijk de ruimte voor een hetere versie. Die heet niet SV, maar wel... Octa.
Breder, hoger, stoerder
Waarom de naam Octa? Niet zozeer omdat je er geregeld mee aan het gelijknamige Belgische tankstation zal staan, wel is Octa een verwijzing naar "Octahedron", de achthoekige vorm van een diamant. En een diamant, dat is natuurlijk de sterkste stof ter wereld. Volgens Land Rover is deze Defender Octa dan ook een unieke combinatie tussen sterkte en luxe. Kijk, dan heb je meteen het marketingpraatje mee.
![Land rover Defender Octa 2024 info prijs Land rover Defender Octa 2024 info prijs](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/LandRover/anderefotos/def_octa_25my_studio_static_030724_04.jpg?itok=sklUKoE4)
Hoe je de Defender Octa visueel kan herkennen? Door de grotere grille vooraan om lucht richting de 4.4-liter V8 te sturen, door de verbrede wielbogen die unieke 20- of 22-duims velgen herbergen met een band die tot 33-duims groot is en door de twee uitlaten met unieke asymmetrische invulling. Haal je dan nog de meetlat boven, dan zal je zien dat hij net geen 3 cm hoger staat dan een normale Defender. Waardoor je met twee vingers in de neus door plassen kan tot 1 meter diep. Nou.
Wat. een. motor
Dé reden waarom de meeste klanten voor deze Defender Octa zullen opteren is natuurlijk het kloppende hart voorin. Dat komt van BMW, is 4.4-liter groot, heeft acht cilinders en pompt 635 pk en 800 Nm (in overboost) naar de vier wielen. Daardoor kan deze Defender in 4 seconden de honderd aantikken vanuit stilstand. Moest je het willen weten; dat is sneller dan de G 63 AMG.
![Land rover Defender Octa 2024 info prijs](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/LandRover/anderefotos/def_octa_25my_dynamic_02.jpg?itok=Z238hGYF)
Bij de Octa draait het niet alleen rond rechtdoorprestaties. Zo zegent Land rover het exemplaar met "6D Dynamics". Dat is hippe lingo voor een serie van welgemikte aanpassingen om het rijgedrag naar een hoger plan te tillen. Zo heeft hij actieve rolcontrole, actieve dempers, sterkere ophangingscomponenten en opgewaardeerde remmen van Brembo met zes zuigers. Daarenboven heeft deze Defender Octa de snelste stuurratio ooit geïnstalleerd in een Defender. Rijders van een eerste generatie Defender gaan niet weten wat ze voelen.
Basstoelen
Stappen we nog even binnenin, dan zien we sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die meteen ook Land Rovers "Body and Soul Seat" audiotechnologie vervatten. Dat systeem debuteerde in de Range Rover Sport SV en stuurt - simpel gezegd - trilling richting je lichaam om muziek extra te accentueren. Hoewel een offroadbeest, krijgt de Defender Octa de fraaiste materialen aan boord. Standaard krijg je het Burnt Sienna semi-aniline leder met de ebony Kvadrat-stof (veel dure woorden na elkaar), al kan je ook een volledig lederen interieur krijgen.
![Land rover Defender Octa 2024 info prijs Land rover Defender Octa 2024 info prijs](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/LandRover/anderefotos/def_octa_25my_studio_interior_030724_01.jpg?itok=3eEDWojb)
Exacte Belgische prijzen zijn er nog niet van deze Defender Octa, maar ga er maar prat op dat je niet voor minder dan 170.000 euro de Land Rover-dealer binnen moet stappen.
Recente reacties
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Inderdaad, met stuur links zou ik hem zeker bestellen in België. Hier in Maleisië rijden er echt...
Door Bart 4 uur geleden
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Europa heeft niet veel keuze. China schermt voor bepaalde strategische sectoren zijn markten af,...
Door GLENN 7 uur geleden
Dit zijn de populairste EV's van België (ook particulier)
Alsof België een referentie is wat betreft EV verkoop. Veel te klein land om representatief te zijn...
Door Jos D. 8 uur geleden
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Persoonlijk vind ik het een lastige. Europese merken vertragen de overschakeling en melken de...
Door JL 19 uur geleden