Winterbanden verplicht in Luxemburg vanaf winter 2012

Vanaf oktober 2012 wordt het in het Groot-Hertogdom Luxemburg verplicht om op winterbanden te rijden wanneer op het wegdek sneeuw, ijs of vorst voorkomt.

Bij vrachtwagens, bussen en ander zwaar rollend materieel moeten de M+S banden gemonteerd worden op de aangedreven assen. De overheid benadrukt dat je op gewone banden mag blijven rijden als de weersomstandigheden dat toelaten. (in andere gevallen dan bovenstaande dus).

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
wiel van den Eijnden 16:59
afbeelding van wiel van den Eijnden

Veel te laat, ik vind ieder land moet dat invoeren.
Want het is alleen de aanschaf van de banden, in de winter slijten mijn zomer banden niet, en in de zomer de winter banden niet.
en het belangrijkste vind ik nog de veiligheid van mij zelf en mijn mede inzittende, en van andere weg gebruikers.

Bartje 20:50
afbeelding van Bartje

Nobel, heel nobel.
Maar aangezien Luxemburg een echt transitland is (waar men in minder dan een uurtje door is) zal dit toch moeilijk te controleren zijn ...
Indien ze controleren, hebben ze een nieuwe inkomstenbron gevonden. Indien niet, zal het zijn zoals in Duitsland waar men bij een ongeval in het ongelijk wordt gesteld.

Guy DD 09:14
afbeelding van Guy DD

...dus hier verkondig ik het nog een keer nav een test van een vooraanstaand duits automagazine. Zomerbanden hebben betere grip hebben op nat wegdek dan winterbanden.
Dus voor mij alleen winterbanden als het echt moet. Ik heb er in Duitsland een boete voor over.
Dus als het water niet aan het wegdek vast vriest dan is die 7°C-regel die de bandenlobby ons door mee gebrainwashed heeft dikke B*llSH*T!!!

Chris 23:44
afbeelding van Chris

Alemaal geldklopperij ...
We rekenen eens snel uit. Op m'n VW Jetta liggen laagprofielbanden met alu velgen. Ik laat geen geld achter bij de bandencentrale om deze te stokeren of om deze te wisselen. Ik koop 5 winterbanden, 4 voor op de wagen plus één reserve. Kost mij snel 200 euro, maal vijf dit maakt duizend euro. Reken dan nog eens 350 euro voor een nieuwe alu velg. Dit maakt nogmaals 1750 euro. Samen is dit 2750 euro. Op de VW golf zit ik met identiek hetzelfde probleem. Kostenplaatje loop al op naar 5500 euro. Indien ik dan nog eens in de winter wil buitenkomen met m'n motorhome kost mij dit ook 7 banden en zeven velgen. Kostprijs 7000 euro. Alles samen is dit bijna 12500 euro, mijn motor en mijn vrachtwagens niet bijgerekend.
Waarom verplicht men nog geen wintermotor in de wagen, of winterzetels en winterramen.
Ik rij 45 jaar, alles samen heb ik een heel stuk meer dan 3.000.000 kilometer achter de kiezen zitten. Nooit of te nooit was er sprake van winterbanden. Nog nooit, ik zeg nog nooit heb ik ooit één ongeval gehad door slippen of uitglijden. Zeg gewoon dat de banden van vandaag niet meer de zelfde zijn van vroeger. Ze zijn van belabberde kwaliteit. Daar zou men beter een verplichting op zetten en wat meer controle op doen in plaats van de hardwerkende burger te straffen.
Het geld moet rollen, en als de mensen geen geld meer willen uitgeven, dan verplicht men dit door zulke wetten te maken. Dit heeft absoluut niets met veiligheid te maken. Winterbanden werken niet meer naar behoren boven een bepaalde temperatuur. Dus stel je voor. Deze winter rij ik mijn motorhome buiten. Ik moet er eerst een minuutje of tien bij staan met een thermometer. Inderdaad, het is te koud. Kriek eronder, banden wisselen en dan vertrekken. Howla, we komen voorbij Lyon, eventjes uitstappen. Verdorie, geef een de thermometer ... Jawel, het is hier twaalf graden. Eventjes een deftige parking zoeken. Nu snel de kriek eronder en alle banden wisselen, het is anders te gevaarlijk op zachte banden. Dan snel doorrijden. Plotseling doet mijn vrouw eraan denken, we naderen Zwitserland, het word terug kouder in de bergen. Terug snel eventjes wisselen om dan eventueel terug naar het zuiden verder te trekken. Wel niet vergeten om terug eventjes snel een pitstop om een banden wissel. Kom zeg .... Zot zijn doet geen zeer, maar het doet wel zeer om zot te worden ...

Jeroen 12:24
afbeelding van Jeroen

Wat een oeverloos gemekker.
Ik vermoed dat dit hetzelfde soort conservatieve stuiptrekkingen zijn die we kregen toen men ABS invoerde (de remafstand is langer, gevaarlijk), de gordel (we gaan vastzitten in de auto en er niet meer uitkunnen) of de airbag (die vermoordt kinderen).
Die test van dat 'vooraanstaand' automagazine, is die van 1989? Een beetje googlen levert vooral resultaten op waar men claimt dat ze beter werken in natte omstandigheden.

Ik ben 34, en rij pas de laatste 6 jaar met winterbanden. Ervoor heb ik ook nooit een ongeval gehad door winterse omstandigheden. Maar toch voel ik een groot verschil met winterbanden en daar moet heus geen halve meter sneeuw voor liggen. Langs de andere kant sta je sowieso toch stil na de 4de sneeuwvlok omdat er een paar voor u niet meer van plaats komen. Ze hebben waarschijnlijk ook nooit een ongeval in de sneeuw gehad.

cricri 18:10
afbeelding van cricri

ik denk als je zoveel wagens bezit dat dat beetje geld voor je veiligheid er ook af kan

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws