Column YW: De Verkeersdrempel Revolutie

De laatste maand waren er in de straat om de hoek werken. Tot dusver niets speciaal aan de gang. Ze waren van typische Belgische omvang (lees: tijdsduur -> te lang, omlegging -> belachelijk ver en de aanduiding ervan duurde exact twee bochten). Maar tot zover weer niets speciaal aan de gang. Nu is sinds vorige week desbetreffende straat terug geopend en tot mijn ontsteltenis hebben ze er een joekel van een verkeersdrempel geplaatst... Nu met een joekel bedoel ik ook daadwerkelijk een gigantisch ding!

Het is van zo’n enorme omvang dat sommige puisten op zestienjarige pubers er nog “onopvallend” uitzien. Je hebt een terreinwagen type “180cm bodemspeling” nodig om er fatsoenlijk over te rijden. Nu moet ik wel eerlijk zijn, enkele dagen later werd de drempel wel “mooi” aangewerkt (met van die idiote klinkers die toch na twee jaar verzakken naar waar ze willen en die schuiven als je er met de motor overrijdt als het geregend heeft dat het een lieve lust is....Maar dat is een ander verhaal). Met als gevolg dat hij geëvolueerd is tot een verkeersdrempel van gewone orde. Maar mijn vrees was alleszins al aangewakkerd...

Nu, waarom komt het dat elke straat die heraangelegd wordt eindigt met allerhande verkeersdrempels, wegversmallingen, bloembakken, moestuinen en wat nog allemaal? Ik herinner mij een artikel van twee jaar geleden waarin Touring dit probleem al aankaartte bij de Belgische regering. Is er dan niets veranderd?

Ik heb niets tegen het aanleggen van autovertragende middelen aan een school waar een zone dertig van kracht is, of een plaats waar veel fietsers moeten oversteken. Maar deze drempel bevindt zich in een zone 70 en naast de betreffende baan bevindt zich een fietspad ter breedte van een klein voetbalveld. Heb ik je trouwens al verteld dat er sinds enkele jaren in de straat een bedrijf gevestigd is dat veel gebruik maakt van vrachtwagens? Je kan het al raden, binnen een half jaar is de drempel naar de verdoemenis gewalst, zijn de bewoners van de straat uit hun bed gedaverd (om nog maar te zwijgen van de gebarsten muren door de trillingen) en kunnen de werken weer terug helemaal opnieuw beginnen....

Is het niet hypocriet om als staat elke dag opnieuw door te drammen over de vervuiling van de wagen, maar dat je er anderzijds wel alles aan doet om de doorstroming voor automobilisten zo moeilijk mogelijk te maken?

En ik weet dat mijn voorbeeld geen alleenstaand feit is dat ik aanhaal. Overal waar ik kom (en ze hebben er de rijbaan vernieuwd) snap ik er gewoon geen fluit meer van. Onlogisch, onhandig, gevaarlijk en gewoon verkeersonvriendelijk. Naar mijn weten is een onduidelijke verkeerssituatie geen veiligere verkeerssituatie... Daarom roep ik, twee jaar na Touring zijn aanklacht, nog maar eens op tot het aanvechten van die voertuigonvriendelijke praktijken. Laat de waanzin stoppen. Laat de drempelrevolutie van start gaan!

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Hugo 11:18
afbeelding van Hugo

Autofans hoeft zich niet "te distantiëren", hoor. Bedoelen jullie gewoon niet dat YW zijn eigen standpunt en niet dat van Autofans weergeeft? "Distantiëren" klinkt zo onvriendelijk ;-)

Maar YW heeft overschot van gelijk. Verkeersdrempels in een zone 70, waardoor dat je moet afremmen naar 35-40 km/h indien je niet je hele onderkant wil afschrapen... En dan weer optrekken naar 70. Ecologische nonsens en zorgt er enkel voor dat de flow wordt onderbroken en velen dus harder gaan optrekken om de verloren tijd goed te maken...

Ander voorbeeld: op mijn woon-werk traject (Geel-Diegem) is de laatste 3 jaar door het heraanleggen van de Antwerpse weg, het centrum van Westerlo en Herselt en de herinrichting van een aantal kruispunten rond Aarschot (met conflictvrije lichten) m'n reistijd gestegen met ongeveer 9 minuten (enkel). Dat is dus 18 minuten op een dag x 230 werkdagen = 69 uur per jaar langer in de wagen. Aangezien ik een hardwerkende zelfstandige bren is dit 1,25 weken productieve tijd dat ik verlies... Yep, vele kleintjes maken een groot.

Dit is één van de vele voorbeelden van de nanny-state die we hier jammer genoeg ook in België/Vlaanderen aan het creëren zijn en er op termijn toe leidt dat rationele en ondernemende mensen zich de haren uit het hoofd rukken van frustratie over de versmachtende druk van een keizer-koster overheid die zich blijkbaar als ultieme missie heeft gesteld om ons tegen onszelf te beschermen . Wie heeft er nu in godsnaam conflictvrije lichten nodig?

Techno Patat 14:18
afbeelding van Techno Patat

Thah ik vond dat Distantiëren ook niet zo leuk ten tijden van mijn artikeltjes :p!

Maar Yves heeft inderdaad gelijk! En hier in Tielt zien ze er het licht al! Want 6 maanden na de bouw van die drempels worden ze terug weggedaan wegens klachten/te gevaarlijk :D! Jeeeeej

Yvesw 16:42
afbeelding van Yvesw

@Hugo: Dank u dat je me gelijk geeft. Maar spijtig genoeg wilt dit wel zeggen dat mijn visie over het Belgische wegennet correct is. Stiekem hoopte ik erop dat iedereen zou zeggen dat ik totaal fout was en dat ik gewoon een brompot ben. Ooit moeten ze daar in de regering wel eens beseffen waar ze mee bezig zijn... Ooit....

@Patat: Ik was destijds degene die voorstelde om die sublijn te zetten (Distantiëren... ) bij alle bijdragen. Je weet nooit wat voor gekken je loslaat op je website eh :p Op die manier was Autofans veilig ;)

Sven 17:21
afbeelding van Sven

t probleem is een beetje dat vroeger de auto koning was en dat ze daar nu van aan het terugkomen zijn. Straten zijn echter wel zo gelegd dat je lekker kon doorrijden, waardoor ze dat nu moeten aanpassen door snelheidsremmers of een flitskast, beiden geen populaire maatregelen.

Nog n voorbeeldje: Onlangs plaatsten ze snelheidsremmers op een baan (waar je anders bijna automatisch een te hoge snelheid aanhield) tussen Aartselaar en de A12, n paar weken later waren ze alweer verwijderd op vraag van de bewoners, die kloegen over overlast van remmende en optrekkende auto's. Wie in eerste instantie om die verkeersremmers gevraagd had, is me niet duidelijk.

Techno Patat 19:23
afbeelding van Techno Patat

AMEN Mesoerrie! AMEN! Als je een volledig boek had geschreven in die stijl stond je nu op de boekenbeurs!!!

Yvesw 10:25
afbeelding van Yvesw

@Messoerrie: Een reactie schrijven die langer is dan de Column zelf... Ik heb duidelijk een gevoelige snaar geraakt ;)

Hugo 13:19
afbeelding van Hugo

@YvesW: Yep, de snaar trilt nog steeds na ;-).

@Mesoerrie: goede opmerking re: motorrijders. Ben zelf ook motorrijder, dus ervaringsdeskundige op dat vlak...

@Nathan: klopt! Maar hou het stil, want anders gaan ze er zandbakken en zo beginnen te leggen. Maar alle gekheid op een stokje, het kan toch niet de bedoeling zijn dat je via de sluipwegen beduidend sneller op je bestemming geraakt dan via de zgn. "verbindingswegen". Het huidige STOP beleid is een immobiliteitsbeleid...

Sven 14:12
afbeelding van Sven

een anti-autobeleid, bedoel je. fietsers, voetgangers en openbaar vervoer varen er wel bij (anders zou t zo niet noemen uiteraard). en hoewel ik die laatste maar een halfslachtige oplossing vind tegenwoordig, vind ik ook dat mensen hun auto eindelijk eens moeten loslaten en moeten stoppen met alles te plannen in functie van Koning auto- maar die discussie is hier al eens gevoerd, geloof ik. (De overheid heeft daar nu eenmaal een stimulerende rol in, al eet ze soms wel van twee walletjes.)Ik vind het net goed dat men de auto wat meer wil verbannen, al vind ik soms ook dat men er niet volledig over nadenkt, waarna alles opnieuw gedaan moet worden.
Goed dat je reistraject Geel-Diegem het snelst met de auto gaat (eigenlijk geen idee hoe lang de trein erover doet), maar dan vraag ik me af waarom een mens niet dichter bij zn werk gaat wonen (zeker dan als hardwerkende zelfstandige), of dichter bij huis werk zoekt. Al eens berekend hoeveel uren je daarmee uitspaart? Daarbovenop zorg je zelf voor een auto minder in de file (en tel dat maar eens op als er meerdere mensen dat beginnen doen).
Net zoals je kan gaan optellen wat er zou gebeuren als al die gefrustreerde chauffeurs even met de bus gaan.

Ik denk dat je van even wachten niet dood gaat, in onoverdachte acties omdat we toch maar van altijd van hot naar her willen hollen zit veel meer risico's. En die helse verkeersremmers zijn er omdat mensen dat niet uit zichzelf kunnen. Net zoals we binnenkort vastzitten aan wagens die zelf de snelheid bepalen in functie van de omgeving.

Yvesw 18:31
afbeelding van Yvesw

@Sven: Ik wou nog een dekseltje openen over het openbaar vervoer, maar bepaalde personen (lees: MichelAngelo) hebben het wel duidelijk gemaakt ;)

@MichelAngelo: Ik voel je pijn! Ik probeer ook nog geregeld met de trein te reizen (milieubewust tot op een bepaald punt moet iedereen zijn) Maar zelfs een simpele rit van Duffel -> Mechelen (reistijd: 8 minuten) lukt soms zelfs niet zonder ergernis. Een kwartier tot 45min vertraging voor een rit van 8 minuten is toch totaal absurd... En vooral de "Go with the flow" mentaliteit die je moet aannemen bij het reizen met openbaar vervoer is nog het moeilijkste voor een controlefreak zoals ik :)
Laten we hopen dat ze hun beloftes kunnen waarmaken en in 2013 voor een grote verandering zorgen...

Sven 20:38
afbeelding van Sven

Alfred, in dat artikel staat volgende uitzondering op die 50 km/u regel: "behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken" (of interpreteer ik verkeerd?) Ik weet in Duffel net voor de spoorwegbrug vanuit Rumst in ieder geval een verhoogde inrichting zijn in een zone 70.

MichelAngelo, ik ben het met je eens over dat openbaar vervoer. Ik woon op 15 km van mijn werk. Per bus (die hier voor mijn deur stopt) die ik er een klein uurtje over, per auto 20 minuten. Ik verkies af en toe zelfs de fiets om de eenvoudige reden dat ik dan woon-werkverkeer kan combineren met het opkrikken van mijn fysieke conditie.(waar anderen misschien pas gaan sporten als ze thuiskomen van hun werk).

Waarom dat in San Francisco wel kan en in pakweg Brussel minder is volgens mij te verklaren aan de historische groei van Brussel, waar San Francisco pas begin 1900 werd uitgebouwd. Straten zijn er rechter en ik denk dat er van in het begin kon worden nagedacht over de positionering van bepaalde gebouwen terwijl Brussel eerder een nederzetting is die steeds maar weer gegroeid is en waar extra moest worden bijgebouwd.
Tot zover mijn offtopic (:-p) over het openbaar vervoer, misschien moet Yves hier eens een column over schrijven zodat we ons helemaal kunnen laten gaan :)

Yvesw 15:02
afbeelding van Yvesw

@Alfred: De zone 50 is er intussen al ja :)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws