Duitse en Franse constructeurs bekvechten over nieuwe CO2-berekening

De Europese Unie maakt werk van een nieuwe berekening van de CO2-uitstoot van auto's. Tegen 2020 mag die CO2-uitstoot per automerk gemiddeld slechts 95 g/km bedragen, gelijk aan 3,6l/100 km. Tegen 2015 wil de EU echter een aangepaste berekening van de CO2-uitstoot - gelijk aan het huidige vooropgestelde gemiddelde van 130 g/km- omdat de huidige ECE-15 norm niet representatief blijkt. Maar daar wringt het schoentje, want de Duitse constructeurs (VAG, Daimler, BMW) willen een berekening die op basis van het gewicht gebeurt zodat ze een kleinere bijdrage moeten leveren. Dat zou de Franse en Italiaanse constructeurs, die kleinere, lichtere wagens bouwen in het nadeel stellen.

Gebaseerd op de gegevens van 2009 stelt de EU een curve van 60 procent voor om de manier waarop de CO2-uitstootverlaging wordt verdeeld om zo een gelijke investering voor alle constructeurs te bekomen. De Duitsers willen een curve van 100 procent, die ervoor zorgt dat zij drie procent minder moeten investeren, een merk als Fiat zou dan meer drie procent extra moeten doen.

De discussie over de helling van de curve is al sinds 2008 aan de gang. Toen stonden Duits Kanselier Merkel en Frans President Sarkozy lijnrecht tegenover elkaar en werd geen akkoord bereikt. De nieuwe regelgeving voor de verlaging van de CO2-uitstoot voor auto's wordt volgende maand voorgesteld door de Europese Commissie.

Om het nog even moeilijker te maken, gaan er stemmen op om de gewichts-piste te verlaten. Zwaardere wagens worden langer en over meer afstanden gebruikt dan kleinere, zodat hun CO2-verdeling opnieuw ander komt te liggen. Ook wordt een grote monovolume gemaakt om meerdere mensen te vervoeren, dus zou die meer CO2 mogen uitstoten dan een kleine tweepersoonsauto.

...Vertel dat nog maar eens terwijl je in de file staat en iedereen eenzaam in zijn  monovolume richting werk ziet bumperen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Yvesw 13:16
afbeelding van Yvesw

De laatste zin vat dit helemaal samen. Je kan duizenden regels verzinnen m.b.t. uitstoot maar als iedereen toch een veel te grote wagen koopt, wat lost dit op? Regeringen moeten sensibilisering campagnes voeren tegen het "leegrijden" (wagens met 5+ zitplaatsen die gebruikt worden door maar 1 persoon). Als mensen massaal overschakelen naar kleinere wagens (= in de meeste gevallen minder vervuilend) lossen we al veel co2 problemen op. Al blijf ik er bij, de grote CO2 duivel ligt niet in de auto op de baan, maar in de industrie om de wagen te maken...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws