De digitale teller en EV’s, het blijft een moeilijke combinatie. Hang je de auto namelijk op het verkeerde moment aan de stekker, dan gaat je piek de hoogte in. Bij bedrijfswagens is de laadkost voor de werkgever dan weer afhankelijk van allerhande factoren… Maar die factoren worden blijkbaar weggecijferd door een tweede digitale teller te installeren.
De digitale teller heeft z’n voor- en z’n nadelen en dat geldt al helemaal indien je thuis een elektrische auto of plug-inhybride oplaadt. Doe je dat namelijk terwijl er al heel wat andere verbruikers in je huis aan het werk zijn, dan gaat je piek de hoogte in en wordt je energiefactuur daardoor duurder. Ook zij met een elektrische bedrijfswagen blijven niet gespaard, wel integendeel. Zo is het onmogelijk voor de werkgever om precies te weten hoeveel er op het einde van de maand aan de werknemer terugbetaald moet worden voor de geladen stroom, want dat hangt af van dat piektarief én van de tussenkomst van eventuele zonnepanelen. Daardoor moeten werkgevers zich baseren op gemiddelden en moet er nadien vaak worden terug- of bijbetaald, maar het kan ook anders.
Gedaan met voorschieten
Laadpaalinstallateur Stroohm heeft namelijk een manier gevonden om je persoonlijke verbruik volledig te scheiden van dat van je laadpaal, en dat mag je letterlijk nemen. Het idee is om bij werknemers met een elektrische bedrijfswagen een tweede digitale teller te installeren, die uitsluitend het verbruik van het oplaadpunt voor zijn rekening neemt. Voor de stroom die langs die tweede teller passeert, wordt het energiecontract dan afgesloten met de werkgever zodat die de verbruikte stroom rechtstreeks betaalt zonder dat er tussenkomst van de werknemer nodig is.
Het voordeel voor de werknemer is duidelijk: die moet de stroom niet meer voorschieten aan de werkgever én ziet zijn of haar piek niet meer de hoogte in gaan vanaf de auto aan het opladen is. Werkgevers kunnen op hun beurt de BTW terugvorderen van de verbruikte stroom en kunnen elke laadbeurt ook rapporteren als deel van hun duurzaamheidsambities aangezien Stroohm zorgt voor 100 procent hernieuwbare energie.
Nieuwe standaard voor bedrijfswagens?
Daarnaast hanteert Stroohm ook een leveringscontract met dynamische uurtarieven. Dat wil zeggen dat de software achter de laadpaal rekening houdt met wanneer de energieprijs het laagste is, en zo veel mogelijk van die momenten gebruik maakt om de auto op te laden. In combinatie met een groepsaankoop voor de energie zorgt dat voor een aanzienlijke besparing: uit een pilootproject blijkt dat de laadkosten gemiddeld met 30 procent en soms zelfs met 40 procent dalen. Dat laatste maakt Stroohms dynamische tarief trouwens ook interessant voor particulieren met een elektrische auto.
Het installeren van zo’n tweede digitale teller klinkt bijna als een dubieus achterpoortje maar dat is het volgens Stroohm niet. Van Europa uit is het namelijk gewoon toegestaan om meer dan één elektriciteitsmeter per adres te hebben en het lijkt bijna een logische keuze aangezien de fiscus in het geval van professionelen staat op een terugbetaling van de ‘werkelijke kost’ van de energie aan de werknemer, wat met één teller enkel achteraf mogelijk is… Dus wat denk je, kan Stroohms idee wel eens de standaard worden in elektrisch bedrijfswagenland?
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
De enige reden waarom een oldtimer als uitzondering kan beschouwd worden, is dat er weinig wordt...
Door Jos D. 1 dag geleden
Quiztijd: Autofans Tour in detail!
8/8 !
Door Kurt 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 1 dag geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 1 dag geleden