Meerderheid chauffeurs keurt wegcode af

Wat je zelf doet doe je beter, zal de meerderheid van de chauffeurs denken. Maar liefst twee op drie chauffeurs vinden dat de snelheidslimieten niet realistisch zijn, het huidige snelheidsbeleid kampt dan ook met een gebrek aan geloofwaardigheid. VAB ondervroeg 2.051 chauffeurs om tot deze conclusie te komen. Acht op tien bestuurders vinden dat het wegbeeld niet met de maximum toegelaten snelheid overeenkomt, zes op tien vindt het niet fijn dat de maximumsnelheid op eenzelfde weg constant wijzigt.

Dat zorgt ook voor een wildgroei aan verkeersborden, nog iets waar de automobilist een hekel aan heeft. Daarbovenop komt nog eens dat in een "zone 30" liefst 93 procent van de autobestuurders de snelheid niet respecteert. Dat blijkt uit een

gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Het veiligheidsprobleem wordt te vaak aangepakt door de snelheid te verlagen", zegt Maarten Matienko van VAB. "Zonder nadenken, terwijl bijvoorbeeld ook de weginfrastructuur veranderd kan worden. Uit onze studie blijkt dat automobilisten het huidige snelheidsbeleid weinig geloofwaardig en bovendien onduidelijk vinden. De overheid moet daar iets aan doen. De snelheidsregels moeten dringend aan de Vlaamse realiteit worden aangepast", klinkt het verder bij Matienko.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Techno Patat 10:09
afbeelding van Techno Patat

Schuldig! Al moet ik wel zeggen: als er kindjes van/naar school moeten rijd ik heel erg netjes 30! Maar in het midden van de nacht met geen hond of kat op de baan ga ik ook niet afkomen ze! In het weekend eigenlijk ook zelden, maar als er kindjes rondlopen sowieso! Ik hoop dus dat die 7% dan vooral overdag rijdt?

En der is idd een serieuse wildgroei aan borden, als ik ergens rijd waar ik nog nooit gereden heb gebruik ik meestal de tomtom om te weten hoeveel ik mag! Want met al die borden is het niet bij te houden op een 'vreemde' weg!

Yvesw 10:37
afbeelding van Yvesw

Is er trouwens iemand die weet wanneer de "zone 30" test is afgenomen? Waarschijnlijk in het midden van de zomervakantie. Dan ga ik ook geen 30 rijden aan scholen hoor...

Ik ben altijd van het "uitbolprincipe" geweest. Als ik van een zone 70 naar een zone 50 rij laat ik me rustig uitbollen tot aan 50km/u. Het heeft toch geen nut om vanaf het bord "50" loeihard op je rem te gaan stampen. Dit zorgt alleen maar voor een nerveuze autotrein. Dan mogen ze van mijn part die zone 50 borden wat verder terug zetten zodat ik uitgebold ben tot waar het "echte gevaar" begint.

De wildgroei van zone 50's loopt inderdaad ook de spuigaten uit. langgerekte wegen met niets dan weides en vlaktes rondom: 50km/u! Want er zijn wat gaten in de weg...
Een ander groot probleem is het gebrek aan transparantie tussen gemeentes. Zo weet ik een baan waar je, tussen de weides etc, 50 mag maar vanaf je in de volgende gemeente komt - nog altijd dezelfde baan, maar met een iets dichtere bevolking (lees: huizen) - mag er plotseling 70 worden gereden. En neem het van mij aan, daar durf je zelfs nog geen 70 rijden!

Swat, ik ben al blij dat de VAB eens wat gas heeft teruggegeven op de BIVV. Ze doen daar zeker goed werk bij de BIVV, maar soms zijn hun onderzoeken wat éénzijdig. Al durft de VAB zich daar ook soms aan te <a href="https://autofans.be/content/helft-60-plussers-bang-het-verkeer">bezondig....

Sven 10:59
afbeelding van Sven

De metingen werden in 2010 gehouden over één week, 24u per dag, in oktober, op 45 verschillende locaties (mooi verdeeld over de drie gewesten).
De volledige uiteenzetting voor de metingen en de resultaten kan je op onderstaande link nalezen:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/nationale_gedragsmeting_sn...
(ik heb ook een extra linkje in het artikel geplaatst)

Yvesw 11:05
afbeelding van Yvesw

@Sven: Sinds BIVV hun website hebben vernieuwd vind ik er de autoballen op terug. Bedankt voor de link ;)
Wel een traag werkende machine... Bijna 2 jaar doen om cijfers uit te brengen. Met de jaarlijkse "verdrukking" in het verkeer is dat cijfer misschien niet eens meer representatief!

BePa 12:01
afbeelding van BePa

Persoonlijk heb ik het ook moeilijk met de alsmaar toenemende gewestwegen waar de snelheid beperkt is tot 70 km/h. Uiteraard geen probleem op plaatsen waar de omgeving er om vraagt (veel zijstraten, rondom bebouwing, enz...). Maar op een kaarsrechte baan tussen twee dorpen, midden tussen de weiden zonder dat er ergens een zijstraat of gebouw te bekennen valt, vraag ik me toch echt af wie daar bij gebaat is...
Tegelijk is het ook onmogelijk om nog te weten waar je 70 of 90 mag. Heb je juist het bord gemist omdat je je aandacht nodig had voor ander verkeer, dan weet je het niet meer...
Daarom ben ik al lang voorstander van de Nederlandse snelheidslimiet: Maak er zonder uitzondering overal 80 km/u van: éénduidig weet iedereen waar hij aan toe is en de massa's borden zijn niet langer nodig.
Vaak heb ik de indruk dat iedereen gestraft wordt door een snelheidsbeperking omwille van enkele 'racende zotten' die zich toch geen bal aantrekken van wat er langs de weg staat, of het nu 30, 50, 70, 90 of 120 is. Drijf a.u.b. de snelheidscontroles op bij zinnig haalbare snelheidslimieten, zodat overdreven beperkingen niet nodig zijn. Een algemeen zeer in België: regels en wetten alom, maar geen kat die de toepassing ervan in het oog houdt.

Kenny 21:19
afbeelding van Kenny

De snelheidslimieten beginnen in ons land inderdaad stilaan belachelijke proporties aan te nemen. Zo ken ik wegen waar je 70 mag, maar waar er om +/- 50 m een verkeersdrempel staat. In de aangrenzende gemeente mag je dan maar 50, maar daar is de weg dan zo open dat je er gemakkelijk meer dan 70 kan. Net als het plan om stadscentra allemaal zone 30 te maken (is in Leuven het geval). Ronduit belachelijk. Begrijpen wie begrijpen kan.

Ik ben van het principe dat je vlot rijdt waar het kan, en traag waar het moet. Zoals een zone 30 bij schooltjes, die zal ik tijdens de spitsuren zeker respecteren, maar 's avonds rijdt ik er wat vlotter door... Net als een zone 50 op een steenweg...

Techno Patat 10:50
afbeelding van Techno Patat

Net gisterenavond de E403 naar Brugge nog eens doorgereden! En vanaf dat je dan op die prachtige nieuwe snelweg rond Brugge richting kust bent mag je daar maar 70 en op het einde zelfs maar 50!

Dat is toch op het zotte af: geen kat op de baan, tarmac van 6 maand oud en geen enkele onoverzichtelijke bocht! En toch mag je daar met moeite boven je 3e versnelling uitkomen...

Tomskii 21:36
afbeelding van Tomskii

Niet dat ik 30 per uur rijd in Leuven centrum hoor Kenny... Ben voorlopig nog niet geflitst en hoop dat het zo blijft. Er zijn genoeg wegen hier rondom leuven waar ik me dooderger aan de limieten (een gewestweg die uitgerust is als een kleine autosnelweg en waar je dus maar 90km/h mag)

Ik rij ook geen 30per uur aan schoolzones als het geen school is, tijdens de schooluren wel maar s'avonds niet meer want dan is daar toch niemand meer.

Leuven is wss trouwens het perfecte voorbeeld van een wildgroei aan verkeersborden. Minder verkeersborden en meer duidelijkheid zouden al helpen!

Techno Patat 22:03
afbeelding van Techno Patat

@b4: het was inderdaad een expresweg met kruispunten! Nu hebben ze de kruispunten bijna allemaal vervangen door tunnels! En als iets rechtdoor is, 2 rijvakken heeft, middenberm heeft en mooi effen is noem ik het een snelweg!

Het was dus een expressweg en nu is het een snelweg met de limiet op 70! Om van omver te vallen dus! Ik hoor ook horrorverhalen van het flitsen, maar nog niets tegengekomen (gelukkig!)

Btw Sam: ik ga nu al 2 dagen naar het vuurwerk in Heist, en al 2 dagen wordt ik gestoord op m'n rit door uitzonderlijk vervoer aan die 2 rondpunten niet ver van de baan naar Damme/brugge,... Je weet van niets zeker?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws