Dat had je niet verwacht hè? Vandaag bereikten experts van de lidstaten van de Europese Unie een akkoord over de uitstoot van wagens. Vanaf 2017 mogen diesels meer uitstoten.
Na de hele heisa rond de uitstoot van Volkswagen zou je sowieso verwachten dat er wat gedaan wordt aan de tests waarmee de uitstoot wordt gemeten. Maar de autobouwers wordt een stevige afwijking gegund. Eentje waarmee verbruikersorganisaties niet opgezet zijn.
De bedoeling van het bekijken van de nieuwe testprocedures was deze beter af te stemmen op de reële uitstoot in het dagelijkse verkeer. De huidige labotests zorgen voor afwijkende resultaten tegenover wagens die dagelijks doorheen je zichtveld tuffen.
Het draaide echter anders uit, want een ruime meerderheid van de experts stemde er vandaag mee in dat autobouwers vanaf het najaar 2017 tot het najaar van 2019 tot 110 procent van de Euro6-norm mogen afwijken. Die norm bepaalt een maximale uitstoot van 80 mg stikstofoxide (NOx). Vanaf januari 2021 zou dan nog maar 50 procent mogen worden afgeweken. Nederland was het enige land dat tegen stemde, Tsjechië onthield zich.
De uiteindelijke waarden liggen een pak hoger dan wat de Europese Commissie had voorgesteld, en wijt dat maar aan de druk die lidstaten met belangrijke autoconstructeurs uitoefenden. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".
teleurgesteld parlement
De Europarlementariërs zijn op hun beurt ontgoocheld over het resultaat. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V).
"Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto"s eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben," klikt het bij zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt. "De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit.*"
al uit 2007
In 2007 al keurde het Europees Parlement een verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen goed. Deze nieuwe beslissing van de experts - de hele naam van de werkgroep is Technical Committee of Motor Vehicles - over de testprocedures is daar een technische uitvoering van.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 22 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden