Omgekeerde wereld: Europa laat meer stikstofuitstoot toe vanaf 2017

greenpeace-no-more-lies-vw

Dat had je niet verwacht hè? Vandaag bereikten experts van de lidstaten van de Europese Unie een akkoord over de uitstoot van wagens. Vanaf 2017 mogen diesels meer uitstoten.

Na de hele heisa rond de uitstoot van Volkswagen zou je sowieso verwachten dat er wat gedaan wordt aan de tests waarmee de uitstoot wordt gemeten. Maar de autobouwers wordt een stevige afwijking gegund. Eentje waarmee verbruikersorganisaties niet opgezet zijn.

De bedoeling van het bekijken van de nieuwe testprocedures was deze beter af te stemmen op de reële uitstoot in het dagelijkse verkeer. De huidige labotests zorgen voor afwijkende resultaten tegenover wagens die dagelijks doorheen je zichtveld tuffen.

Het draaide echter anders uit, want een ruime meerderheid van de experts stemde er vandaag mee in dat autobouwers vanaf het najaar 2017 tot het najaar van 2019 tot 110 procent van de Euro6-norm mogen afwijken. Die norm bepaalt een maximale uitstoot van 80 mg stikstofoxide (NOx). Vanaf januari 2021 zou dan nog maar 50 procent mogen worden afgeweken. Nederland was het enige land dat tegen stemde, Tsjechië onthield zich.

De uiteindelijke waarden liggen een pak hoger dan wat de Europese Commissie had voorgesteld, en wijt dat maar aan de druk die lidstaten met belangrijke autoconstructeurs uitoefenden. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".

teleurgesteld parlement

De Europarlementariërs zijn op hun beurt ontgoocheld over het resultaat. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V).

"Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto"s eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben," klikt het bij zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt. "De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit.*"

al uit 2007

In 2007 al keurde het Europees Parlement een verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen goed. Deze nieuwe beslissing van de experts - de hele naam van de werkgroep is Technical Committee of Motor Vehicles - over de testprocedures is daar een technische uitvoering van.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
BePa 08:57
afbeelding van BePa

Geen al te strenge eis, grove overschrijding toegestaan, nog steeds tot na 2020... en dan rijden die auto's ook nog eens 10 jaar rond. Schande! Wat is er nog meer nodig dan zo'n VAG-schandaal...?

marksen 09:06
afbeelding van marksen

Ze hebben ervoor gezorgd dat ook de sjoemel-VW terug verkoopbaar is en er geen verdere juridische stappen als haalbare in gebrekstellingen kunnen voorkomen. Ofwel stel je regels en moeten overtreders betalen echter politiekers kiezen liever om de regels aan te passen. Ze zijn hun naam niet waardig. Wetgeving veranderen en politiekers hoofdelijk aansprakelijk maken voor hun kunnen.

Mister 772 13:53
afbeelding van Mister 772

Alleszins eerst een VN interventiemacht sturen naar Indonesië die jaarlijks enorm grote hoeveelheden bos gedurende 3-4 maanden in de fik steken. Dat zal de vermindering van CO², de NOx en andere schadelijke gasuitstoot globaal op onze planeet zeker sneller ten goede komen. En ja, ook de uitstoot van auto's, vrachtwagens, tractors, vliegtuigen,boten, .. .moeten afgebouwd worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws