Vanaf april zelfrijdende voertuigen op Belgische wegen

mercedes_truck

De Belgische wetgeving omtrent zelfrijdende voertuigen zit in zijn laatste eindspurt. Daardoor kunnen normaal gezien vanaf april 2016 auto- en vrachtwagenconstructeurs testen uitvoeren op de Belgische openbare weg.

De 'code of practice', zoals die heet, moet het mogelijk maken voor auto- en vrachtwagenproducenten om testen uit te voeren met autonome voertuigen op Belgische wegen. De regels zijn daarbij relatief simpel. Zo moet de constructeur eerst tests hebben uitgevoerd op een gesloten terrein en moet er steeds een getrainde bestuurder achter het stuur blijven zitten. Daarnaast moeten de voertuigen uiteraard in staat zijn om de wegcode juist te interpreteren.

Niets nieuw

Het wettelijk kader mag dan wel nieuw zijn, een auto die semi-autonoom rijdt is dat al lang niet meer. Zo beschikt elke nieuwe Volkswagen Golf die in België wordt verkocht standaard over een adaptieve cruisecontrol die automatisch afstand houdt. Tesla, die gaan met de Model S nog een stapje verder, want die sedan is in staat om automatisch van rijvak te wisselen als je dat aangeeft.

Vrachtwagens eerst

De eerste test zal waarschijnlijk in april volgend jaar plaatsvinden. Want dan vindt de European Truck Platooning Challenge plaats, een opdracht waarbij semi-autonome vrachtwagens vanuit verschillende steden richting Rotterdam rijden. Specifiek komt het er op neer dat de vrachtwagen vooraan bestuurd wordt door een chauffeur en er achter een bussel vrachtwagens volgt zonder input van een bestuurder (al zal er wel een chauffeur aanwezig zijn voor het geval dat). Volvo Trucks, DAF Trucks en Iveco hebben alvast een aanvraag ingediend om in België te testen met autonome vrachtwagens.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws