Dagrijverlichting redt wel degelijk levens

2014-bmw-4-series-coupe-122

Dagrijverlichting is alles behalve voor het esthetische karakter van de wagen. Het heeft de bestaansreden het autoverkeer veiliger te maken. En volgens onze noorderburen lijkt het effectief te werken.

Sinds 2011 is dagrijverlichting voor nieuwe personenauto's in Europa verplicht ten voordele van de verkeersveiligheid. In Nederland hebben ze nu cijfers bekendgemaakt die ze deels toewijzen aan de invoering van die dagrijverlichting. In een tijdspanne van vijf jaar zijn er in Nederland bijna zestig slachtoffers minder gevallen. In 2010 lieten 246 mensen het leven, in 2014 is dat getal teruggedrongen tot 187.

Maar de daling in slachtoffers is niet enkel te danken aan de dagrijverlichting. Nederland maakt zich sterk dat snelheidsbeperkende middelen zoals rotondes of verkeersdrempels er ook toe bijdragen.

Tweewielers

Per 1 januari dit jaar is het nu ook verplicht voor nieuwe brommers en moto's. Zodra de motor start zal ook de verlichting aangaan. Op die manier hoopt Europa ook daar een daling te zien in dodelijke slachtoffers. Het aantal slachtoffers op een brommer of moto is de laatste jaren enorm gestegen. In 2013 waren er 29 slachtoffers, een jaar later 55.

De zwakste weggebruiker op wielen, de fietser, heeft voorlopig nog geen verplichte dagrijverlichting. En iets in ons zegt dat dat niet heel lang meer zal duren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Glenn 16:50
afbeelding van Glenn

Ik twijfel aan het nut voor moto's en brommers aangezien die al continue met hun dimlichten aan rondrijden. Dan gaat die sfeerverlichting het verschil niet maken.

UNSTABLE_CARPORT 12:10
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Zoals het hier in het artikel staat, staan ze precies een aantal jaar achter op de realiteit of is het nooit in een wet gegoten. Want zoals je zegt, het dimlicht bij moderne motoren staat altijd aan. Nu, extra verlichting naast het dimlicht gaat wel degelijk helpen omdat ander bestuurders dan beter de afstand en snelheid van een motorrijder kunnen bepalen. Nu vind ik het zelf al raar dat mensen hier problemen mee hebben op een vlakke weg...

Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Ik versta gewoon niet waarom er enkel vooraan dagrijverlichting moet zijn. Hoeveel mensen er bij slecht weer geen lichten meer aansteken omdat ze dagrijverlichting hebben...
Ik vind dat samen met de dagrijverlichting vooraan, ook de achterlichten continu moeten branden.

Glenn 18:46
afbeelding van Glenn

Klopt. Een probleem is ook dat bij veel moderne wagens de dashboardverlichting altijd brand. Als je dan geen automatische lichten hebt kan in bvb een stedelijke omgeving het wel erg gemakkelijk zijn om je lichten te vergeten. Zelf ondervonden toen de garage bij onderhoud de auto lichten had afgezet :-/

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

Ik maak mezelf nog altijd de gewoonte van de lichten aan te steken wanneer ik het nodig acht. Ik heb geen dagrijverlichting, maar wel de "automatische" functie. Als het grijs is of regent of schemert, reken ik niet op de "automatisch" aangestoken lichten, maar steek ik zelf mijn lichten aan. Is nog een beetje een automatisme bij mij.

Sracerr 14:14
afbeelding van Sracerr

Wat een L#lkoek weer: het ligt altijd aan de bestuurders zelf. ABS, ESP ok maar die elektronische hulpmiddelen bijvoorbeeld in een nieuwe Volvo wordt je compleet gek en zijn uiterst irritant. piepje hier en daar automatische sloten, ruitenwissers lampen die ongehoord fel branden zodat je als tegenligger geen steek meer ziet en omdat de autocorrectie bij kuilen en heuvels altijd te laat werkt. Verbieden die hap en bestuurders goed en sociaal leren rijden. nog even en en we hebben automatische knipperlichten omdat de meeste te laks zijn deze te gebruiken. veroorzaakt veel gevaarlijke situaties. En dan nog die idiote verspugwedstrijd der PK's v/d de Duitsers ronduit zielige vertoning. wat nou milieu sjoemelen met die hap.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws