De Kia Picanto is gefacelift, en dat zal je geweten hebben. Kia’s kleinste krijgt namelijk niet alleen flink wat meer veiligheidssnufjes mee, maar zoekt qua looks ook aansluiting bij de grotere modellen van het merk. Toch slagen de Koreanen erin om het prijskaartje lekker aanvaardbaar te houden.
De ene facelift is de andere niet, vraag het maar eens aan Kia. Terwijl de gemiddelde fabrikant het doorgaans namelijk houdt bij een ander koplamptintje en een nieuw motiefje in de grille, gooiden zij de complete looks van hun Picanto over een andere boeg. Zo krijgt de compacte stadswagen stoere lichtblokken vooraan en een bijna doorlopende LED-balk achteraan, waardoor hij gaat lijken op een miniatuurtje van pakweg de Sorento of zelfs EV9. Onderhuids kijk je echter nog steeds naar dezelfde technische basis als voorheen, dus wat moet je dan voor dat nieuwe gezicht over hebben?
Tussen i10 en Aygo X
16.290 euro luidt het antwoord, want dat is wat Kia in België vraagt voor deze vernieuwde Picanto. Voor dat geld krijg je hem mee in zijn Pure-uitrustingsniveau dat meteen een digitaal bestuurdersdisplay en een 8-inch infotainmentsysteem bevat, naast een achteruitrijcamera en flink wat door de EU verplichte veiligheidsuitrusting. Je moet het dan wel zonder airco en met 14-inch wieldoppen stellen maar daar maakt de Pulse-versie meteen korte metten mee vanaf 17.490 euro. Standaard krijg je een 1.0-liter driecilinder benzinemotortje mee met — hou je vast — 58 pk, maar vanaf de Pace-versie krijg je een 1.2 vierpitter mee met 79 pk voor 19.290 euro. Die laatste is dan weer de enige motor die je kan krijgen in de GT-Line, de sportiever getinte Picanto vanaf 21.090 euro.
Daarmee is de Picanto in de basis wel een 1.500-tal euro duurder dan hij voor de facelift was, al krijg je naast die knappere looks natuurlijk ook al die extra veiligheidsuitrusting mee. Die prijs is echter nog steeds goed voor een plekje tussen pakweg de goedkopere Hyundai i10 en Fiat Pand(in)a en de duurdere Toyota Aygo X en Fiat 500… En daarmee hebben we de concurrentie in het A-segment anno 2024 zo’n beetje gehad. Dus wat denk je: is deze Picanto goedkoop genoeg om een paar kopers uit hun crossovers te lokken?
Recente reacties
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 9 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 9 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 9 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
23.300 euro is geen geld voor een A segmentertje dat even geleden nog pakweg 11000 euro koste
Door R 15 uur geleden