![BMW 3 Reeks modeljaarupdate 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/BMW/anderefotos/bmw_3_reeks_update_2024_1.jpg?itok=IcjzUI8V)
’t Is updatetijd bij BMW, en wel voor de 3 Reeks. Na zijn facelift van twee jaar geleden neemt BMW nu de technologie nog eens onder handen en vooral de plug-inhybride 330e gaat daarbij met onze aandacht lopen. Die krijgt namelijk een grotere batterij mee, goed voor ruim 100 kilometer elektrisch rijbereik.
De huidige BMW 3 Reeks gaat alweer mee sinds 2018, al zou je dat er misschien niet aan zeggen. Dat ligt er deels aan dat die twee jaar terug al eens grondig vernieuwd werd, waarbij zowel het exterieur als het interieur weer helemaal bij de tijd gebracht werden. Op motorisch vlak bleef nagenoeg alles toen echter bij het oude maar geen nood indien je dat destijds maar flauwtjes vond. BMW maakt dat nu goed, of toch voor tenminste één versie van de iconische D-segmenter.
Tot 101 kilometer ver
De Duitsers hebben namelijk hun modeljaarupdate voor de 3 Reeks voorgesteld en het grootste deel van hun ontwikkelingstijd hebben ze daarbij gespendeerd aan de plug-inhybride versie. Daar zeggen we trouwens bewust “versie” in enkelvoud, want over instapper 320e wordt met geen woord meer gerept. In de plaats daarvan krijgt de sterkere 330e echter wel een grotere accu mee dan voorheen, goed voor 19,5 kWh inhoud in plaats van de oude 12 kWh. Die accu is, aldus BMW, niet groter of zwaarder maar gewoon een stuk denser dan voorheen waardoor hij in precies dezelfde ruimte past.
![BMW 3 Reeks modeljaarupdate 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/BMW/anderefotos/bmw_3_reeks_update_2024_3.jpg?itok=y5x-ga20)
Daarmee moet de 330e als achterwielaangedreven sedan voortaan tot 101 kilometer elektrisch kunnen rijden, een 40-tal kilometer meer dan voorheen. Dat rijbereik verschilt echter wel enigszins afhankelijk van de 330e die je kiest, want de achterwielaangedreven Touring houdt het op 98 kilometer. Daarnaast is de plug-inhybride er ook met vierwielaandrijving en die 330e xDrive en 330e xDrive Touring halen respectievelijk 96 en 91 kilometer op een volle accu. Ongeacht de versie die je kiest, beschik je trouwens nog steeds over een 2.0-liter benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor in de transmissie. Het resultaat: 292 pk in boost-modus.
Subtiel bijgepunt
Daarmee blijft het vermogen van de 330e dus onveranderd en dat geldt ook voor de overige motorisaties van de 3 Reeks. Dat betekent echter niet dat die geen genot hebben van deze modeljaarupdate, want daarnaast verandert BMW ook een paar andere dingetjes. Het infotainmentsysteem krijgt bijvoorbeeld een opfrisser, waarbij het oude Operating System 8.0 eruit gaat in functie van het Operating System 8.5. Vooral de klimaatregeling moet daardoor een stukje makkelijker te bedienen zijn, al is die nog steeds volledig aanraakgestuurd. Verder krijgen M Performance-versies een nieuw flat bottom-stuur en zijn er meer kleurtjes voor de sfeerverlichting.
![BMW 3 Reeks modeljaarupdate 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/BMW/anderefotos/bmw_3_reeks_update_2024_2.jpg?itok=NVxmFWlt)
Van buitenaf zal je echter al helemaal je best moeten doen om deze modeljaarupdate te herkennen, want daar hangt het er een beetje van af hoe de koper de auto uitgerust heeft. Zo voegt BMW een paar nieuwe lakkleuren toe aan het gamma, net als een set verse 19-inchvelgen. We zien ze in actie op onze wegen vanaf juli dit jaar, want dan komt de productie van de geüpdatete 3 Reeks op gang.
Recente reacties
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Volgens het artikel hierboven en de rest van het internet wordt dit model in China gebouwd door...
Door GLENN 19 uur geleden
Test: Mazda MX-5 ND3 - De laatste échte sportwagen (2024)
Het is niet voor niets dat je die supergrote velgen nooit in serieuze races tegenkomt. Daar zit...
Door this 21 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
De auto wordt in Europa gebouwd, dus er komt geen verhoogde importheffing.
Door chris 22 uur geleden
Column: Ik ben PK-moe, geef ons meer MX-5!
Ik blijf het toch jammer vinden dat Mazda de MX-5 zo'n laag vermogen blijft geven en nu zelfs de 2....
Door T-Lens 1 dag geleden