Het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens heeft een enorme impact op het mobiliteitsgedrag en de jaarlijkse maatschappelijke kosten. Dat blijkt uit een studie van het Federaal Planbureau. Hoe groot die impact is? Wel, zo'n 905 miljoen euro per jaar.
Het Federaal Planbureau onderzocht de impact van een bedrijfswagen op gezinnen via de Tweede nationale enquête over de dagelijkse mobiliteit van de Belgen. De resultaten brengen naar buiten dat het bezit van een bedrijfswagen verregaande gevolgen heeft voor huishoudens, milieu en transport.
Boven onze stand
Laten we meteen met de deur in huis vallen; eigenaars van een bedrijfswagen kiezen stukken duurder dan werknemers die met hun privéwagen naar het werk moeten. Zo ligt de waarde van een leasingwagen gemiddeld 62 procent hoger dan van een privéwagen van een gelijkaardige werknemer zonder bedrijfswagen. Daarnaast neemt de kans dat er meerdere auto's aanwezig zijn in een gezin met bedrijfswagen toe met 24 procent. Volgens de studie worden huishoudens met een bedrijfswagen aangemoedigd om meer en duurdere wagens te bezitten. Iets wat ze niet uit eigen beweging zouden doen.
Factorenmix
Verder besloot het onderzoek dat 93 procent van de personen met een bedrijfswagen zich met de wagen naar het werk begeeft (ergens logisch natuurlijk). Bij een gelijkaardige job zonder bedrijfswagen daalt dat cijfer naar 77 procent. Waardoor nog steeds de meerderheid van werknemers met de auto richting werk trekt. Opvallender is dat gezinnen met een bedrijfswagen ook vaker de auto gebruiken om privéverplaatsingen te doen (en voor grotere afstanden). Op jaarbasis zou dat zo'n 2.990 kilometer bedragen.
Steek je al die cijfers in de soepmixer en giet je er nog wat externe factoren bij (milieu, files,...) dan kost het fiscaal regime van de bedrijfswagen op jaarbasis 905 miljoen euro, of 0,23 procent van het jaarlijkse Bruto binnenlands product. Omgerekend zo'n, 2.365 euro per bedrijfswagen per jaar.
Een samenvatting van het onderzoek (met detailcijfers) kan je alvast hier bekijken.
Recente reacties
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Zeker niet, deze auto wordt vervaardigd in China.
Door Tobias 1 dag geleden
Update je Mercedes, want misschien krijgt die gratis een automatische inhaalfunctie
Vanaf welk bouwjaar je dit krijgt, verschilt van model tot model. In het geval van de GLC lijkt dit...
Door Joram 1 dag geleden
Update je Mercedes, want misschien krijgt die gratis een automatische inhaalfunctie
GLC met DAP+ vanaf welk jaar?
Door Arnold Meynaerts 2 dagen geleden