Bedrijfswagens kosten 905 miljoen euro per jaar

lease-car-orig

Het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens heeft een enorme impact op het mobiliteitsgedrag en de jaarlijkse maatschappelijke kosten. Dat blijkt uit een studie van het Federaal Planbureau. Hoe groot die impact is? Wel, zo'n 905 miljoen euro per jaar.

Het Federaal Planbureau onderzocht de impact van een bedrijfswagen op gezinnen via de Tweede nationale enquête over de dagelijkse mobiliteit van de Belgen. De resultaten brengen naar buiten dat het bezit van een bedrijfswagen verregaande gevolgen heeft voor huishoudens, milieu en transport.

Boven onze stand

Laten we meteen met de deur in huis vallen; eigenaars van een bedrijfswagen kiezen stukken duurder dan werknemers die met hun privéwagen naar het werk moeten. Zo ligt de waarde van een leasingwagen gemiddeld 62 procent hoger dan van een privéwagen van een gelijkaardige werknemer zonder bedrijfswagen. Daarnaast neemt de kans dat er meerdere auto's aanwezig zijn in een gezin met bedrijfswagen toe met 24 procent. Volgens de studie worden huishoudens met een bedrijfswagen aangemoedigd om meer en duurdere wagens te bezitten. Iets wat ze niet uit eigen beweging zouden doen.

Factorenmix

Verder besloot het onderzoek dat 93 procent van de personen met een bedrijfswagen zich met de wagen naar het werk begeeft (ergens logisch natuurlijk). Bij een gelijkaardige job zonder bedrijfswagen daalt dat cijfer naar 77 procent. Waardoor nog steeds de meerderheid van werknemers met de auto richting werk trekt. Opvallender is dat gezinnen met een bedrijfswagen ook vaker de auto gebruiken om privéverplaatsingen te doen (en voor grotere afstanden). Op jaarbasis zou dat zo'n 2.990 kilometer bedragen.

Steek je al die cijfers in de soepmixer en giet je er nog wat externe factoren bij (milieu, files,...) dan kost het fiscaal regime van de bedrijfswagen op jaarbasis 905 miljoen euro, of 0,23 procent van het jaarlijkse Bruto binnenlands product. Omgerekend zo'n, 2.365 euro per bedrijfswagen per jaar.

Een samenvatting van het onderzoek (met detailcijfers) kan je alvast hier bekijken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
K oen 17:07
afbeelding van K oen

Een kritische lezing van het rapport leert mij dat van die geschatte 2365 euro kost / jaar per wagen meer dan 2/3 ten gevolge van file-vorming is. Nu vind ik dat toch een beetje arbitrair als cijfer. Ik denk niet dat alle files opgelost zullen raken als de firmawagens worden vervangen door bescheidenere privéwagens...
Verder is ook niet duidelijk of de opbrengst alle aard (schatting 12x 120 euro / wagen) reeds in mindering is gebracht. De kost balans zou al richting opbrengst kunnen omslaan...

Jelle Dr 18:01
afbeelding van Jelle Dr

"Everything the state says is lie, the monetary system is meant to fail."

't Zijn echt wel tovenaars om zo die met die cijfers te kunnen goochelen.

Ze hoeven maar te gaan lenen bij de centrale bank he, dan kunnen ze die fiscale voordelen wel betalen. Hey roverheid, de rente is nog nooit zo laag geweest!

Glenn 22:41
afbeelding van Glenn

Het feit dat er wordt verwezen naar de waarde van een auto en de economische kost (files) toont al aan dat dit rapport vanuit een bepaald oogpunt werd geschreven. Volgens mij is er geen enkel verband tussen de prijs van een auto en het veroorzaken van files.
Anderzijds: dit rapport is gebaseerd op een enquête van 4 jaar geleden besteld door oa enkele openbare vervoersmaatschappijen. Wedden dat als je een enquête van de autosector gebruikt je er nog geld aan overhoudt :-) Om maar te zeggen dat je resultaten kunt sturen door de juiste vragen te stellen.

IkKe 08:38
afbeelding van IkKe

Newsflash, extra, extra!:
Als je een bedrijfswagen hebt ga je met de auto naar je werk!
Uiteraard, anders heb je ook geen bedrijfswagen nodig...
Zou mijn job hoogstwaarschijnlijk niet willen doen zonder bedrijfswagen omdat het nu gewoon aan de aard van de job ligt om veel en verre verplaatsingen te doen. (zoals het grootste gedeelte van de Jobs met bedrijfwagens)

De positieve impact op de Belgische (auto)industrie zullen we trouwens ook weer even niet in beschouwing nemen zeker? (nieuwe auto's, tweedehandsmarkt)
Anderzijds worden we dankzij het hele systeem naar een redelijk "proper" wagenpark geforceerd met recente auto's met lagere CO² wat enkel de zaken te goede kan komen.

Oorzaak van de files kunnen ze beter eens in eigen boezem kijken, er is een enorm structureel probleem. Sinds 1980 zou ik geen enkele plek kunnen bedenken waar er verbeteringen zijn gebracht aan de capaciteit van de wegen (of toch zeker in deze buurt).
Wat ze doen is overal de capaciteit terugdraaien door te versmallen, volbouwen (gebrekkige ruimtelijke ordening) en de maximum snelheden te verlagen terwijl ons wagenpark ondertussen aanzienlijk groter is geworden.

Autofans, verwacht toch wat genuanceerdere info van jullie kant hoor. Is nu al minstens de tweede keer dat er klakkeloos info van een politiek getint artikel/ onderzoek wordt overgenomen.

Wim 09:14
afbeelding van Wim

Hey Ikke, ik spreek nu niet uit naam van autofans, maar ik ga akkoord met jouw eerste 3 alinea's, ik zou daar zelfs nog aan toevoegen dat bedrijfswagens(al dan niet pos) verloning zijn geworden, wat kan helpen om de competitiviteit van onze werknemers te verbeteren(maar nogmaals, of dat een goede manier is, is de vraag.

Alleen, waar haal je dat "politiek getint" onderzoek vandaan?

tomtom 11:57
afbeelding van tomtom

Allerlei fouten in uw betoog:

1/ Bedrijfswagens worden enkel gegeven indien *nodig*. Helaas neen, ze worden maar al te vaak gegeven in plaats van een deftige verhoging in brutoloon. Leuk want het is een surplus, maar het is wel slechter voor je pensioen dan moest je genoeg opslag krijgen om zélf die wagen te kunnen financieren. Akkoord dat er genoeg jobs zijn die het hebben van een bedrijfswagen wél vereisen, daar spreek ik mij niet over uit.

2/ Positieve impact op de belgische auto-industrie: amper tot niet van belang voor deze 'maatschappij'. Het vervalt in het niets. Het is trouwens niet zo dat zonder bedrijfswagen ineens minder mensen zich zouden moeten verplaatsen, dus de industrie van transport zal sowieso blijven boomen, alleen zonder die gigantische subsidie van de overheid.

3/ Het wagenpark is niet 'redelijk proper', want CO2 is indertussen niet tot amper van belang. De nummers waarop leasebedrijven zich baseren zijn behaald met een verouderde en valse manier (de NEDC) die zich hedentendage en zeker bij de zuinige diesels ámper laten vertalen naar realistische cijfers. Je leasebedrijf houdt dankzij de gegevens over tankbeurten zelf goed bij hoeveel hun modellen verbruiken, en bij diesels is dat zo goed als nooit onder de 5l/100km. Aangezien een liter diesel 10,4% CO2 méér uitstoot dan een liter benzine, is die uitstoot op vlak van CO2 equivalent aan een benzine-verbruik van 5,5l/100km, waar al redelijk wat wagens aan geraken. Om nog niet te spreken van de overige smeerlapperij zoals NO en NO2 bij de diesels. Helemáál niet schoon.

Waar ik wél mee akkoord ga, is de kritiek op de filevorming en het beleid dat de laatste jaren is gevoerd. In Nederland vind ik het leuker: de snelwegen zijn opgebouwd uit mazen die NIET uitmonden op de grote ringen van grootsteden, want dat zijn zwakke schakels in het verkeer die beter vermeden worden. Wat ze beter zouden aanmoedigen: bedrijven die lokale filialen openen, bedrijven die vergoedingen geven aan mensen die dichtbij komen wonen, mensen die zelf niet de keuze willen maken van én werken in een grootstad én er op een uur-en-half vandaan wonen in een mooi afgelegen groen gebied. Door uw rotte keuze zit iedereen tussen uw woon- en werkplaats opgescheept met de uitlaatgassen die eigenlijk niet nodig zijn! Denk daar eens aan.

ikke 11:49
afbeelding van ikke

Dag Wim,

Politiek getint was misschien niet de juiste uitdrukking, ik had "duidelijk genuanceerd" moeten gebruiken. Het is gemakkelijk om klakkeloos nieuwsberichten over te nemen incl de conclusies. Maar op een website voor autoliefhebbers (daarvoor zijn we toch allemaal hier dacht ik?) waar in het algemeen de kwaliteit van de artikels op een goed niveau ligt is dit onvoldoende.
Nu spreek ik misschien voor mezelf maar het zou helpen mochten soms onderzoeken met een korte alinea eronder wat "genuanceerd" mogen worden vanuit het standpunt van het normale doelpubliek van deze website.

Anderzijds weinig aan te merken op een verdere prima website die me dagelijks veel leesplezier bezorgd.

herbie 15:43
afbeelding van herbie

ik ken er één met een firmawagen die 100km ver rijdt omdat de pampers daar 20 cent goedkoper zijn !!!!
afschaffen die handel !!

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws