Wereldmachten zoals de VS en China en enkele van de grootste techbedrijven zoals Samsung en Qualcomm zien een 5G-verbinding als de toekomst voor geconnecteerde wagens. Europa beslist echter tegen de stroom in om een WIFI-signaal als standaardcommunicatie te gebruiken. Slecht nieuws voor merken zoals Mercedes, Peugeot en Ford die volop inzetten op 5G. Goed nieuws voor Europese autoreus en WIFI-believer Volkswagen.
Een gevecht in de kantlijn van de auto-industrie maar wel eentje met verre gevolgen, want er wordt aangenomen dat de markt voor geconnecteerde auto's een miljardenmarkt wordt. Kortom; iedereen wil een stukje van de koek. Zowel automerken als technologiebedrijven. Alleen moet je wel aan de juiste koek staan bijten.
Is er Wifi in...
De Europese Commisie zal namelijk een nieuwe set regels uitwerken voor het gebruik van WIFI in auto's als manier om te communiceren met elkaar en de omgeving. Iets stoerder heet dit protocol ITS-G5. Technologie waar Renault, de Volkswagen-groep en Siemens zwaar in hebben geïnvesteerd. Met de regels wil Europa de ontwikkeling van geconnecteerde wagens versnellen en een uniform platform vooruit schuiven als basis voor alle betrokkenen. Eén probleem echter, want enkele zeer grote bedrijven hebben alles ingezet op het rivaliserende 5G-netwerk; C-V2X.
Dan hebben we het over merken zoals Mercedes, Ford en de PSA-group met Peugeot, Citroën DS en Opel in de portefeuille maar ook techbedrijven zoals Samsung, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Qualcomm. Meer nog, de Verenigde Staten en China besloten eerder al om voor het 5G-netwerk te gaan in plaats van voor het WIFI-systeem. Waardoor Europa even lekker dwars gaat liggen.
Wat maakt het uit?
Het probleem van die beslissing is dat Europa daardoor merken die wel voor de ITS-G5-technologie (WIFI) kozen nu een oneerlijk voordeel geeft. Want als Europa het systeem toelaat vanaf volgend jaar maar nog een jaartje wacht om C-V2X te accepteren, dan krijgt Volkswagen bijvoorbeeld een serieuze voorsprong op Mercedes in het uitrollen van geconnecteerde auto's.
Wat nu juist het verschil is tussen beide communicatietechnieken? Zeer technische materie natuurlijk. In een notendop; ITS-GT5 (WIFI) is al uitvoerig getest en stabieler qua verbinding waardoor het "veiliger" is voor noodacties (bijvoorbeeld het ontwijken van een plots ontstane en gecommuniceerde file). C-V2X (5G) heeft dan weer ruimere toepassingsmogelijkheden (navigatie, streamen van media,...) omdat het kan geconnecteerd worden met andere auto's maar ook met toestellen in de omgeving (je smartphone).
Spreekt Europa zichzelf tegen?
Om het verhaal nog wat interessanter te maken moeten we ook even gaan kijken naar Europa's actieplan om 5G vanaf het begin te implementeren langs belangrijke transportwegen. Door WIFI voorop te stellen in de automobielsector als communicatieplatform tussen voertuigen lijkt Europa dus zichzelf tegen te werken.
Hoe dan ook is deze materie de komende maanden serieus voer voor lobbygroepen vanuit heel Europa. Ze moeten tenslotte toch iets te doen hebben...
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden