EU ligt dwars: WIFI boven 5G in geconnecteerde auto

wifi vs 5G auto

Wereldmachten zoals de VS en China en enkele van de grootste techbedrijven zoals Samsung en Qualcomm zien een 5G-verbinding als de toekomst voor geconnecteerde wagens. Europa beslist echter tegen de stroom in om een WIFI-signaal als standaardcommunicatie te gebruiken. Slecht nieuws voor merken zoals Mercedes, Peugeot en Ford die volop inzetten op 5G. Goed nieuws voor Europese autoreus en WIFI-believer Volkswagen.

Een gevecht in de kantlijn van de auto-industrie maar wel eentje met verre gevolgen, want er wordt aangenomen dat de markt voor geconnecteerde auto's een miljardenmarkt wordt. Kortom; iedereen wil een stukje van de koek. Zowel automerken als technologiebedrijven. Alleen moet je wel aan de juiste koek staan bijten.

Is er Wifi in...

De Europese Commisie zal namelijk een nieuwe set regels uitwerken voor het gebruik van WIFI in auto's als manier om te communiceren met elkaar en de omgeving. Iets stoerder heet dit protocol ITS-G5. Technologie waar Renault, de Volkswagen-groep en Siemens zwaar in hebben geïnvesteerd. Met de regels wil Europa de ontwikkeling van geconnecteerde wagens versnellen en een uniform platform vooruit schuiven als basis voor alle betrokkenen. Eén probleem echter, want enkele zeer grote bedrijven hebben alles ingezet op het rivaliserende 5G-netwerk; C-V2X.

wifi vs 5G auto

Dan hebben we het over merken zoals Mercedes, Ford en de PSA-group met Peugeot, Citroën DS en Opel in de portefeuille maar ook techbedrijven zoals Samsung, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Qualcomm. Meer nog, de Verenigde Staten en China besloten eerder al om voor het 5G-netwerk te gaan in plaats van voor het WIFI-systeem. Waardoor Europa even lekker dwars gaat liggen.

Wat maakt het uit?

Het probleem van die beslissing is dat Europa daardoor merken die wel voor de ITS-G5-technologie (WIFI) kozen nu een oneerlijk voordeel geeft. Want als Europa het systeem toelaat vanaf volgend jaar maar nog een jaartje wacht om C-V2X te accepteren, dan krijgt Volkswagen bijvoorbeeld een serieuze voorsprong op Mercedes in het uitrollen van geconnecteerde auto's.

wifi vs 5G auto

Wat nu juist het verschil is tussen beide communicatietechnieken? Zeer technische materie natuurlijk. In een notendop; ITS-GT5 (WIFI) is al uitvoerig getest en stabieler qua verbinding waardoor het "veiliger" is voor noodacties (bijvoorbeeld het ontwijken van een plots ontstane en gecommuniceerde file). C-V2X (5G) heeft dan weer ruimere toepassingsmogelijkheden (navigatie, streamen van media,...) omdat het kan geconnecteerd worden met andere auto's maar ook met toestellen in de omgeving (je smartphone).

Spreekt Europa zichzelf tegen?

Om het verhaal nog wat interessanter te maken moeten we ook even gaan kijken naar Europa's actieplan om 5G vanaf het begin te implementeren langs belangrijke transportwegen. Door WIFI voorop te stellen in de automobielsector als communicatieplatform tussen voertuigen lijkt Europa dus zichzelf tegen te werken.

wifi vs 5G auto

Hoe dan ook is deze materie de komende maanden serieus voer voor lobbygroepen vanuit heel Europa. Ze moeten tenslotte toch iets te doen hebben...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yannick 17:01
afbeelding van Yannick

absurdistan... 5G is in alle geval NOG wat extra straling. leuk.

andre123 09:13
afbeelding van andre123

waar is de tiid dat we over zulke zaken niet eens hoefden te discusieren?.

Jelledr 20:05
afbeelding van Jelledr

Waarom moet een wagen überhaupt zelf kunnen rijden? Waarom wordt dit ons opgedrongen? Dat 5g komt staat al langer vast, wat de gevolgen zullen zijn, daar hebben we het raden naar. Toch zullen we het moeten slikken gelijk de ganzen die hun dosissen moeten slikken om daarna op de slachtbanken te belanden.

Fuxk authority!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws