Vanaf 1 januari 2021 gaat Vlaanderen de belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting op een andere manier berekenen. In 2021 wordt alleen nog de WLTP-norm gebruikt voor de berekening van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Het belastingvoordeel voor auto’s op CNG en plug-inhybrides valt bovendien weg.
Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe auto inschrijft, zal andere tarieven betalen voor zijn belasting op inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting. Het verschil zal vooral merkbaar zijn in de BIV: die zal in ruim 70 procent van de gevallen lager liggen dan voordien, in 30 procent van de gevallen hoger.
Dat komt omdat de Vlaamse overheid bij de berekening van de BIV en verkeersbelasting voortaan de WLTP-norm gebruikt om de CO2-uitstoot te berekenen. Dat meldt Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA): “De tarieven stijgen vooral bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens”, zegt hij aan VRT NWS.
Preciezere norm
De WLTP-norm wordt al enkele jaren gebruikt om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s te meten, omdat die een preciezer resultaat geeft dan de verouderde NEDC-norm. Toch hanteerde de overheid gedurende een overgangsperiode nog steeds omgerekende CO2-cijfers op basis van die NEDC-norm voor de berekening van de belastingen. Daaraan komt op 1 januari 2021 dus een einde.
De nieuwe rekenwijze geldt alleen voor nieuwe auto’s. Voor tweedehandsauto’s verandert er niets, net zomin als voor leasingwagens. Die worden immers op federaal niveau belast. Minister Diependaele kondigt tegelijk het einde aan van de belastingvrijstelling voor auto’s op CNG en voor plug-inhybrides. Alleen volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof kunnen vanaf 2021 dus nog van die vrijstelling profiteren.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden