Tegen 2030 moeten de helft van de nieuwe auto’s in de Verenigde Staten zogenaamde “zero-emissie”-auto’s zijn. Tegelijk willen de Verenigde Staten het voortouw nemen in de productie en ontwikkeling van elektrische auto’s.
Steeds meer landen leggen de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren aan banden, en heel wat van die landen hebben daarbij 2030 of 2035 als deadline vooropgesteld. Denk bijvoorbeeld aan Groot-Brittannië in 2030, en Canada in 2035. Als het wetsvoorstel gestemd geraakt, volgt ook de Europese Unie in 2035.
Zero-emissie-auto's
In de Verenigde Staten bleef het op dat vlak opvallend stil. Vorige week heeft president Joe Biden echter een decreet op tafel gelegd dat een concrete deadline vooropstelt. In 2030 moet de helft van de nieuw verkochte auto’s in de Verenigde Staten een “zero-emissie”-auto zijn, of dat nu een elektrische auto of een auto op waterstof is. Opmerkelijk is dat ook plug-inhybrides tot zero-emissie-auto's worden gerekend.
De president wil daarvoor nauw samenwerken met de grote Amerikaanse autobouwers Ford, General Motors en Stellantis. United Auto Workers, de Amerikaanse vakbond van werknemers in de auto-industrie, wordt mee in bad getrokken. Belangrijkste afwezige in het verhaal is Tesla, dat een notoir tegenstander van vakbonden is.
Concurreren met China
In de eerste plaats wil president Biden weerwerk bieden aan de klimaatcrisis, maar hij hoopt daarnaast de Amerikaanse auto-industrie te revitaliseren en extra jobs te creëren. Biden wil dat de Verenigde Staten op vlak van innovatie en productie de fakkel overnemen van China, waar de VS steeds vaker investeerders naartoe zien trekken. China heeft op dit moment ook drie keer meer elektrische auto’s in zijn wagenpark dan de Verenigde Staten.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 5 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Wat een buitengewoon fantastisch voertuig. Als ik centen had, ik kocht 'm meteen !
Door Polle 1 dag geleden
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Maak bedrijfswagens in België alleen aftrekbaar als ze hier geproduceerd worden circa 1.3 miljoen...
Door Geecos 1 dag geleden
Test: Lexus UX 300h - nu wél klaar voor succes? (2024)
Top
Door Kurt Haegebaert 2 dagen geleden