De berichten over een mogelijke spec C Sti blijken allemaal ver naast de waarheid te liggen, want nu komt Subaru met een 20th anniversary versie die hetzelfde pad als de spec C kiest. Dit model moet het onstaan van Subaru Technica International, of de sportafdeling van Subaru, 20 jaar geleden herdenken. Voor velen onder ons heeft de eeuwige concurrent van de Lancer Evo toch wel een plaats in de automobiele eregallerij verdiend. Deze nieuwe Sti zal slechts in een beperkte oplage van 300 stuks geproduceerd worden en om het helemaal exclusief te maken zal hij enkel in Japan worden verkocht.
In tegenstelling tot de 2.5 die wij europeanen krijgen, zal dit model met de 304 pk sterke twee liter uitgerust zijn. Uiterlijk zijn de verschillen met de 'gewone' Sti miniem gebleven met een frontlipje en dakspoiler, beiden in het zwart. Ook in het interieur moet je zoeken naar de weinige verschillen. Het stiksel is hier in cherry-rood uitgevoerd, wat samen met de Recaro sportkuipjes, andere 'Sti' pook, start knop en verschillende 20th anniversary aanduidingen moet zorgen voor dat beetje extra. Onderhuids heeft Sti wat beter zijn best gedaan met andere dempers en veren en nieuwe 18 inch velgen wat de wegligging nog meer ten goede moet komen. Zo zijn diegenen die kloegen over de slappe ophanging ook meteen de mond gesnoerd.
Voor wie minder vertrouwd is met het populairste model van Subaru hebben we hier even de stamboom van de Impreza Sti uit de doeken gedaan.
1993-2000: Het eerste model van de Impreza Sti heeft de tand des tijds goed doorstaan. Mede dankzij kleine cosmetische ingrepen en speciale edities zoals deze beruchte 22B kon je zelfs in het jaar 2000 met een dergelijke Sti voor iemands deur of aan het stoplicht verschijnen.
2000-2003: Na zeven jaar dienst was het toch hoog tijd om de Impreza volledig te vernieuwen, wat uiterlijk toch minder sucesvol was. De kikkerogen of hoe je ze ook wilt noemen werden dan ook geen succes waardoor er al na drie jaar een opvolger klaar stond.
2003-2005: Na de cosmetische ingreep in 2003 kon de Sti er weer wat jaren tegnaan, maar door de snelle ontwikkeling van grootste concurrent Mitsubischi Evolution konden de mensen bij Subaru niet op hun lauweren rusten. Daarom werd al in 2005 opnieuw een grondige update gedaan.
2005-2007: Voor dit model werd er beroep gedaan op de Griekse designer Andreas Zapatinas die afstapte van de ronde vormen van de twee vorige modellen en opnieuw een aggresievere Impreza de wereld in stuurde. Niemand durfde toen beweren dat dit de laatste 4-deurs Sti zou zijn.
2007-...: Het nieuwe ontwerp met zijn bolle vormen en hatchback lay-out valt niet bij iedereen in de smaak. De Impreza was nooit een ingetogen spierbundel met hoge spoilers en gele velgen. Maar nu kiest Subaru toch voor een compleet andere aanpak. Bepaal zelf maar wat je ervan vind.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 16 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden