In Genève gaat het autosalon door, ik hoop dat je dat ondertussen wel weet. Wat je misschien niet wist is dat Porsche van dat autosalon 40 jaar geleden gebruikt maakte om haar 917 te debuteren. De wagen werd gebouwd kort na een wijziging in de regels van de FIA. Porsche wou een nieuwe racewagen perfect op maat van die nieuwe regels. De twaalf cilinders werden horizontaal geplaatst waarmee de 4.2 liter motor garant stond voor de volle 520pk. In Augustus 1969 werd de wagen op proef gesteld in races als de 1000km van Spa en de Nürburgring en de 24u van Le Mans.
In 1971 stapte Porsche over naar de Amerikaanse Can-am series waar ze meer power nodig hadden en dus beroep gingen doen op turbo's. In de kwalificaties spuwde de motor een dikke 1400 pk uit terwijl in de race 'slechts' 1100 pk gebruikt werd om de motor te sparen. Een model dus met veel raceallures, charme en rijke geschiedenis. Happy-B
via worldcarfans
Recente reacties
Test: Alfa Romeo Junior Veloce heeft alles om het merk te redden (2024)
Ik pleit schuldig.
Door William 1 dag geleden
Kia EV3 geprijsd: 600 kilometer rijbereik voor minder dan 35.000 euro?! (2024)
Waarom zou je onder een winkelkar van de aldi 4x4 rupsbanden monteren? Deze winkelkar hoeft geen...
Door bjorn 1 dag geleden
Nieuwe Dacia Duster en Suzuki Swift scoren matig in NCAP-test
Inderdaad FLP, dit zie ik ook met lede ogen aan. Hoe zou NCAP tegenwoordig een wagen beoordelen met...
Door Maarten 1 dag geleden
Elke nieuwe auto heeft vanaf nu een snelheidswaarschuwing, dit is waarom
Mijn vrouw heeft onlangs haar X1 mogen ontvangen, en wat een goede maar bemoeizuchtige auto is dat...
Door Mathieu 1 dag geleden