Duiste tuner Brabus heeft zijn tanden gezet in de sportiefste versie van de Smart #1. Je weet wel, de Smart #1 Brabus. Jep, dit is daardoor de Brabus Smart #1 Brabus.
Volg even mee, toen Smart in 2019 voor de helft werd opgeslokt door het Chinese Geely, besloot de nieuwe stiefmoeder meteen dat het merk een "sportafdeling" nodig had. Net zoals BMW ///M heeft, Mercedes AMG, Audi... je snapt het wel. Daarvoor klopt het hernieuwde Smart aan bij Brabus, een Duitse tuner die zich bij de originele Smartjes als één van de enigen bezig hield met het verfraaien.
Extra spoilergeweld
Het eerste resultaat van die samenwerking was de Smart #1 Brabus, een reguliere Smart #1, maar dan met het vermogen opgepompt tot 428 pk en 584 Nm dankzij twee elektromotoren. Daarnaast krijgt de Smart #1 Brabus een motorkap met koelsleuven, grotere 19-duims velgen, een spoilertje achterop en wat rode accenten. Toch kan het nog wat extremer volgens Brabus. Waardoor ze nu een tuningspakket lanceren voor de, euhm, Smart #1 Brabus.
Brabus verlaagt de #1 Brabus met 35 mm en rust 'm uit met 21-duims Monoblock Z-velgen. Daarnaast kan je shoppen voor een splitter, sideskirts, een meer heftige diffusor achteraan en een dikkere spoiler achterop. Ga je dan nog loos in het interieur (met matjes van velours en "Brabus"-plaatjes). Dan ben je op het einde van de rit 15.000 euro kwijt bovenop de 49.000 euro die je al minimaal neer legt voor de Smart #1 Brabus. Al heb je met je Brabus Smart #1 Brabus dan wel de dikste Smart van het dorp! Anderzijds: heeft iemand al een Smart #1 op de openbare weg gezien?
Ook extra vermogen?
Wie trouwens dacht dat Smart ook even onder de motorkap zou piepeloeren is er aan voor de moeite. De Duitse tuner verhoogt het vermogen van de Smart #1 Brabus niet. Dat komt natuurlijk enerzijds omdat je niet zo maar even het vermogen van een EV kan verhogen en omdat het merk anderzijds zijn naam al verleent aan de sportiefste versie van de #1. Dat zou hetzelfde zijn of ///M een tuningspakket zou voorzien voor de M2....
Recente reacties
Test + video: Hyundai Ioniq 5 N - geloof de hype (2024)
Duidelijk fans. Helemaal mee eens dat je merkt dat het een auto gemaakt is door rijders. Om echter...
Door Frederik 1 dag geleden
Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding
onze garagist vertelde me dat het belangrijk is voor het systeem, dat je altijd je tank voltankt...
Door ineke de vries 1 dag geleden
Gedaan met sportstoelen: Recaro is failliet
Blijkbaar zullen de sportstoelen gewoon blijven bestaan, de Japanse en Amerikaanse divisies staan...
Door Nick Van Hemelryck 2 dagen geleden
Renault Duster (2024)
Ik rij al 13jaar met een Dacia Duster een diesel en nog geen probleem gehad en ik heb nu 335.230Km...
Door Georges Jordens 2 dagen geleden