Deze Aston Martin DB5 uit 1964 heeft zijn roem te danken aan de Thunderball films en de James Bond-film met de titel Goldfinger. Destijds werden er voor die opnamens twee exemplaren gebruikt, maar daarvan schiet er anno 2010 nog maar één enkele over, die andere werd in 1997 gestolen en naar verluidt nadien vernietigd. Het overblijvende exemplaar trekt nu naar een veiling. Die veiling zal doorgaan op 27 oktober en de wagen zou naar schatting vier miljoen pond moeten opbrengen. Dat geld is ten voordele van de Jerry Lee Foundation.
Dat deze DB5 een one of a kind is, is ondertussen wel duidelijk. Maar wat krijg je technisch voor je geld? Er wordt verwacht dat deze variant nog betere cijfers kan voorleggen omwille van enkele technische aanpassingen. Maar die cijfers zijn niet geweten. We geven jullie dus de cijfers mee van de destijds standaard DB5. Onder die kap ligt een 3995 cc met 282 pk vanaf 5500 toeren per minuut. Het volledige koppel komt vrij op 3850 toeren per minuut en bedraagt 390 Nm. De sprint naar honderd duurt amper 7,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 233 km/u. Op de teller van dit exemplaar staan amper 30.000 gereden mijlen.
Met een rol in twee legendarische films, wil dit zeggen dat er ook mensen met enige naam plaats namen achter het stuur. Met name Sean Connery, alias Bond, James Bond, reed met deze DB5 in de film Goldfinger. De DB5 was toen de eerste die een Vantage blok onder de kap kreeg, met drie SU's in plaats van Webers. En zoals het hoort in een Bond-wagen, werd ook deze Aston voorzien van enkele leuke gadgets, te bedienen met enkele knopjes in je armsteun. Je Aston heeft machinegeweren, een tracking device, een verwijderbaar dakpaneel, een kogelwerend schild, een rookgenerator en hij kan zelfs spijkers op de baan werpen.
Alle gadgets werken nog steeds. De wagen werd sinds de opname van de film niet meer aangepast. Iets waar zonder twijfel voor betaald zal worden. De wagen is op dit moment eigendom van Jerry Lee, Amerikaan. Sinds 1977 werd de wagen amper twee maal aan de buitenwereld getoond. De New York Motorshow in 1981 en in 1993 op de Meadow Brook Concours d’Elegance. Hoog tijd dus voor een nieuwe eigenaar die deze beauty wat meer zal tonen aan de buitenwereld: ons dus.
De laatste jaren werd er echter wel gewerkt aan de wagen. RM Auto Restauration maakte de wagen weer rijklaar, door het demonteren van de cilinderkop, het plaatsen van een nieuwe koppeling, remsysteem en uitlaatsysteem. Die restauratie eindigde dit jaar.
Via Klassiekerrally
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 1 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Tof, en ik hou van Kia, maar is er in de picanto ook een hybride?
Door Rita 13 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Mooie auto goede looks. Veel opties. Overweeg hem te gaan kopen. Alleen de prijzen in België...
Door Peter 15 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 23 uur geleden