Proefproject: Total plaatst 12 oplaadpalen

Een alternatieve aandrijving voorzien is altijd een investering op twee vlakken. Enerzijds ben je niets met een elektrische wagen als er nergens oplaadpunten zijn, anderzijds bouwen bedrijven pas oplaadpunten als er voldoende rendement kan worden uit gehaald. Met de stijgende interesse in elektrische wagens in het achterhoofd heeft Total een project opgezet om die wagens ook langs de weg van stroom te kunnen voorzien.

Het 'Plug-to-Drive'-netwerk bestaat uit 12 palen, waarvan er tien zich rond Brussel situeren. Wil je naar het noorden met je elektrische wagen, dan ga je best naar Antwerpen waar de elfde staat. Wie naar het zuiden rijdt, kan best langs Jambes gaan om even op te laden. Tegen eind november moeten de 12 oplaadpunten al operationeel zijn.

De oplaadpalen kunnen vier verschillende oplaadmodi aan, afhankelijk van het voertuigtype. Snel laden kan in 20 tot 30 minuten, met gelijk- of wisselstroom, halfsnel laden gebeurt in 2,5 uur en langzaam opladen zal in zes tot acht uur gebeuren. Het tarief is vier euro per tijdseenheid. Die is afhankelijk van de gekozen laadcyclus (10 minuten voor het snel laden, 20 minuten voor het halfsnel laden en één uur voor langzaam laden). Betalen kan je met de Total Plug to Drive-kaart of met speciale jetons die aan de kassa te koop zijn.

Proefproject: Total plaatst 12 oplaadpalen

Via: Autogids

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
buyck 09:25
afbeelding van buyck

De revolutie is begonnen! Nu nog de wagens, en die zullen ook niet lang meer op zich laten wachten.

Sven 21:34
afbeelding van Sven

Op twintig/dertig minuten laad je je accu's voor 80% op. dan kan je er dus weer voor dik 120 km tegenaan, als we dat magische getal van 160 km als radius nemen.

Al vraag ik me inderdaad ook af hoelang je zult moeten aanschuiven, als je sommige mensen vandaag de dag al zolang ziet treuzelen aan de benzinepompen.

Anonieme gebruiker 12:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

Slijten zo'n batterijen niet snel?
Net als met de GSM, snel laden en unpluggen, leeg laten trekken = defecte batterij na 1jaar.

Of werkt dit niet op Lithium?

New voor me :')

Sven 13:34
afbeelding van Sven

Toch wel, een Nissan Leaf heeft 48 Lithium-ion accu's aan boord. ik geloof dat de levensduur in het begin nog wat kort zal zijn, zoals je stelt. Bij de eerste generatie elektrische scooters was dat ook zo, zwaar en het duurde niet lang vooraleer ze sneller en sneller begonnen leeg te lopen.

@Nathan: Eigenlijk integreer je zoiets beter in een totaalconcept, in plaats van er een apart tankstation voor te maken. Niet 'een tas koffie drinken terwijl je wagen tankt', wel 'je wagen laten opladen terwijl je winkelt, sport of werkt'.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws