Column YW: Creativiteit is dood

Wat is creativiteit? Is het een stuk tekst schrijven? Is het een mooie combinatie van kleuren op een doek? Is het een gelimiteerde oplage maken van de BMW M3 in het matgrijs? Misschien is het wel de manier waarop honden hun gevoeg doen... Je kan naar duizenden lezingen gaan over creativiteit en thuiskomen met niets dan holle woorden van eindeloos gelal. Gelal afkomstig van mensen uit de sector die hoog worden aangesproken en die op een denkbeeldige sokkel zijn gezet. Mensen die, zoals alle Bifidus yoghurt etende personen, ‘s ochtends naar het toilet gaan. Door puur geluk zijn zij ooit ontdekt en worden ze vanaf de ontdekking aangesproken met “mijnheer” of “professor” in plaats van de Jeff of de vettige rosse.

Ik bezit gelukkig niet over titels. Laat staan een sokkel. Ik beschik dan weer wel over veel bijnamen, daar heeft mijn uiterlijk wel voor gezorgd. En omdat mensen nu eenmaal schaapachtige wezens zijn waag ik me ook eens aan het wondere woord “creativiteit”. Creativiteit is niets meer dan de nood om gevoelens uit te drukken. Een stukje brein dat schreeuwt om vrijspel. Net zoals ik deze tekst schrijf. Ik zou dit niet moeten doen. Ik bevind me onder een paraplu verdoken van een hemelse schijnende zon waar de gemiddelde lichtexpert jaloers op zou zijn. Mensen verklaren me gek als ze me zien zitten, zwoegend en tikkende op mijn laptop, in plaats van languit te gaan liggen in een loungestoel. Maar toch trekt iets me aan om dit te schrijven, -mijn maandelijks afspraak met Autofans buiten beschouwing gelaten natuurlijk- om dit mee te delen met jullie.

Elke mens heeft zo zijn vorm van creativiteit. Zo ken ik mensen die ongelooflijk mooie foto’s maken, maar hun eten kwakken op een bord alsof er een kleine oorlog heeft plaatsgevonden. Ik ken mensen die ongelooflijk sterk zijn in muziek, maar geen bal kennen van kunst. En nu ik er over nadenk... meer mensen ken ik niet.

Zo gaat het bij de meeste. Iedereen heeft zo’n sterk punt. Dat “iets” waar je van denkt “Verdomme, dat wil ik ook kunnen/ hebben.” Behalve Christian Bale, die man heeft alles.

Het is een gevoel dat altijd sterker zal zijn dan materialisme. Ik kan morgen een gigantisch huis kopen en afbetalen voor de rest van mijn leven. Creativiteit daarentegen, dat kan je niet kopen. Alleszins niet geestelijk, want tegenwoordig zijn er meer “reclamebedrijven” dan dat er hondenuitwerpselen op straat liggen.

Iemand trouwens laatst nog gewandeld op straat? Wat is er gebeurd? Terwijl vroeger de hond zijn gevoeg nog stiekem in het park moest doen, wordt het tegenwoordig open en bloot over straat gesmeerd. Laatst kuierde ik door de straten van Antwerpen en zag ik een welgemikte smeuïge bruine massa op de staander van een werfbord. Ofwel hebben we het hier over een hond met een gevoel voor humor, ofwel over een man met een duidelijke haat tegen de werken in zijn straat. Afgaande op de vorm van de substantie, moet ik -met lichte afkeer, doch een glimlach op mijn gezicht- melden dat de tweede denkpiste plausibeler lijkt dan de eerste. Genoeg kakhumor, terug naar de reclamebedrijven.

Reclamebureaus zijn niet creatief, net zoals Clouseau evenmin een muziekgroep is of een Volkswagen Golf een esthetisch meesterwerk is. Het zijn alle drie een massaproduct ten behoeve van de maatschappij. Als de massa blauw eist en je biedt blauw, dan ben je niets creatief aan het verwezenlijken. Je bent gewoon de “schaap volgt schaap” cultuur aan het verhemelen. Als je daarna nog eens een Golf Bluemotion op de markt brengt. Dan is de hoop ver zoek.

Echte creatievellingen zijn de mensen die nooit ontdekt worden. Mensen die uren zwoegen om iets te creëren waar de afschuw vanaf druipt. Mensen die iets verwezenlijken waar de gewone mens van gruwt. Iets zo apart dat de maatschappij het eerst niet aanvaard. Als we op automotive vlak kijken –het blijft hier een autowebsite- dan springen de BMW X6, de Nissan Juke en de Ford Scorpio me te geest. Wagens die door meer mensen worden verafschuwd dan vergoddelijkt. Maar anti-schapen die de wagens favoriseren weten heel goed waarom ze dit doen. Niet om dwars te liggen, of om zich te verzetten tegen het “maatschappelijk aanvaard gedrag” maar omdat ze weten dat het stuk voor stuk heerlijke wagens zijn.

In the meantime at the batcave, oftewel de andere kant van het spectrum, vinden we de “out of the box” creatievellingen. Deze zichzelf genaamde creatievellingen denken vooral aan hoe ze de schapen kunnen voeden met gras dat groener is dan dat van hun buurman. Het gras blijft wel gras, waar dat de Scorpion en de X6 eerder met pure redbull doorweekte broden zijn. Geef dat maar eens aan een schaap. Een voorbeeld van “groener gras” creativiteit is bijvoorbeeld de Polo Blue GT. Zeer gewaagd...

Toch is er nog hoop! In al het gezwoeg en labeur aan een nieuwe machine waar de mensen van gaan lopen zijn er toch altijd enkelingen die op een sombere donderdagavond ontdekt worden en de geschiedenis ingaan tot een -op een sokkel verheven- figuur te midden van een stadscentrum. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat niemand meer stilstaat bij sokkels in het midden van een centrum. We hebben het allemaal te druk met het ontwijken van hondenuitwerpselen op straat.

Allemaal hoofd naar benden, MARS!

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Quin 22:00
afbeelding van Quin

Leuke column, maar zie weinig verbanden met een autoblog, eerlijk gezegd :p

Enfin, creativiteit is in ieder geval ook grote pijler in de de autowereld en veel fabrikanten laten het daar jammer genoeg afweten en kiezen voor de uniformiteit. Gelukkig zijn er merken als Alfa Romeo die gewoon een mooie wagen willen maken.

creatiive 21:44
afbeelding van creatiive

Mag ik allereerst zeggen wat een prachtige meningsuitingen je in deze column hebt neergeschreven. Ik zou het niet creatiever kunnen verwoorden.

Maar.. De "Maar" is de boosdoener die na de lovende woorden komt. Ik ben het absoluut niet met je eens over sommige dingen.
Je vraagt zelf wat is creativiteit, dan zeg je: "ze is dood". Betekent dat dan niet dat je weet wat creatief zijn is?
Daarmee wil ik mijn volgende punt maken: Iemand is creatief of iets is creatief wanneer wij dat zelf bepalen. Er zal nergens gedefiniëerd staan:" dit is creativiteit".
Het is toch uiteindelijk wat wij zelf bepalen? Voor jou is dat misschien iemand die hard zwoegt en werkt en niet bekend is, voor een ander is het een "Clouseau" die hem of haar charmeert met de trieste ballades over liefde en geluk.

Moet wel zeggen, ik vind de voorbeelden van de dagdagelijkse dingen die je aanhaalt geweldig en goed doordacht. Het is leuk om te zien wat een verbeelding en creativiteit omgaat in een jong brein. Zo vol fantasiëen. Vooral over drollen dan :)

Techno Patat 21:58
afbeelding van Techno Patat

mijn reactie kan je bij quin vinden!

al moet ik dit nog even kwijt: auto's als de X6, scorpion en juke zijn niet creatief! die hebben gewoon gekeken naar wat ze hadden en wat er nog tussen in past! De Fiat Multipla is van hetzelfde bedje ziek!
p
een creatief design dat hebben ze dan wel (vooral de Juke)! maar echte creativiteit vind ik dan eerder in een hyundai Veloster! wie komt er nu in godsnaam op het idee van een auto met 3 deuren te maken? Of in de eerste Range Rover: kom we maken een luxe jeep?

Maar afgaand op de tekst: een X6 is dan inderdaad creatiever dan een polo, polo bluemotion en een polo gti...
Op dezelfde wijze dat een aardbeientaartje zonder slagroom creatiever is dan een kleine eclair, grote eclair en een boere éclair (om in mijne stiel te blijven)! Geef mij dan maar een fraisetaartje en een boterroomke! want dat zijn dan 2 helemaal andere dingen!

Yvesw 22:16
afbeelding van Yvesw

@Quin/ Techno en alle andere mensen die hier komen om iets over auto's te lezen: Mijn excuses ;) Maar ditmaal had ik nog af te rekenen met enkele demonen uit de "creatieve" sector. Ik hoop alleszins dat ik jullie doe beseffen dat al die marketing mumbo jumbo een gevaar is. Als ik een brochure van een nieuwe wagen zie waar in staat: "ongezien design meets creative minds" (geen idee dat dat überhaupt ergens staat, maar het zou me niet verbazen) dan frons ik al mijn wenkbrauwen.

@Creative: Ik verkies altijd de "maar's" dan de lovende woorden ;) Als ik lovende woorden wil horen schrijf ik wel voor mijn familie :)
Ik ben blij dat je mijn mening totaal niet deelt! Het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen schaapachtig gaan volgen wat ik te vertellen heb. Want dan is het tijd om in de politiek te gaan. :)
Uw punt "Het is uiteindelijk wat wij zelf bepalen" is een mooie omschrijving. Het wordt gevaarlijk wanneer andere mensen gaan beslissen voor ons wat creatief is (en dan komen we aan: reclamebedrijven, sommige autoconstructeurs, kunstsector). Ik probeer lezers dan ook eens wakker te schudden uit de "maatschappelijk aanvaard creatieve" gedachte en raad hun aan om zelf op te komen om keuzes te maken. Ook al kiezen ze dan voor een Juke :)

creatiive 22:31
afbeelding van creatiive

Dat is een wat betere uitleg en specifieker dan wat je column zei.
Daar kan ik me wel bij neerleggen :)
Nog veel schrijfplezier en ik verwacht nog vele interessante columns van jou!

Creatieve gebruiker 22:50
afbeelding van Creatieve gebruiker

Kleine opmerking vooraf:
Ford Scorpion? Er is een Ford Scorpio (zonder N) en Ford pick-up's (Super Duty) in de USA met een Scorpion (met N dus) Diesel. Voor zo ver ik weet is er nooit een Ford Scorpion gebouwd of geleverd, maar misschien werd de naam voor België aangepast?

Wellicht opzettelijk een kleine schenenschopper geïntegreerd waarop ik wel moet reageren:

"...of een Volkswagen Golf een esthetisch meesterwerk is..."

Afhankelijk van het type Golf is er wel degelijk sprake van een esthetisch meesterwerk. Met name de 1 en 4 zijn briljant getekende auto's.
Period.

De 5 is aanzienlijk minder goed maar de huidige generatie gaat richting de 4: heel erg goed. De term esthetisch meesterwerk is er niet een die enkel toebehoord aan exclusieve en/of Italiaanse auto's, maar aan beide categorieën helaas veel en veel te vaak geheel onterecht wordt toegekend. Beide type automobielen zijn overigens ook nog eens met enige regelmaat buitengewoon slecht getekend, maar dat ter zijde...

Creativiteit voor de massa bestaat niet? Waarom kan een massaproduct niet creatief zijn bedacht, ontworpen of gecomponeerd? Dat er een op iedere straathoek staat neemt nog niet weg dat er er uiterst capabele en... creatieve breinen aan hebben gewerkt. Noch is het tegenovergestelde "Mensen die iets verwezenlijken waar de gewone mens van gruwt." de norm of definitie van ware creativiteit.

Dat zou, de logica uit je artikel volgend, betekenen jij dat Clouseau creatief vind...

Yvesw 00:52
afbeelding van Yvesw

@Creatieve gebruiker: Die Scorpio"n" is inderdaad een typo. Als straf ga ik 3 weken lang naar een Golf 4 staren ;)
Ik begrijp je standpunt! De Golf 1 was inderdaad totaal vernieuwend maar de Golf 4, daar kan ik me niet mee verzoenen als briljant getekende auto. Als je kijkt naar de concurrentie van zijn tijd zoals de Alfa 145 en de Ford Focus -zeker met name die laatste- is de Golf 4 toch maar een "simpele" wagen. Tevens wordt de Golf GTI mk4 gezien als de saaiste van zijn bloedlijn. Nee, dan vind ik de Golf 3 de laatste fascinerende Golf op de markt... Maar dit is natuurlijk mijn mening! Gelukkig dat er verschillen zijn! Want anders: geen creativiteit op deze aardbol ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws