Vlaming ergert zich aan bumperklevers (maar doet het ook zelf)

afstand-houden

Uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie VAB blijkt dat onaangepaste snelheid en onvoldoende afstand houden de grootste oorzaak zijn van ongevallen op de snelweg. De Vlaming ergert zich in het verkeer ook het meest aan bumperklevers.

Het aantal verkeersdoden op snelwegen is volgens VAB opvallend hoger dan in onze buurlanden. In Frankrijk waren er dat volgens cijfers uit 2010 21 per 1.000 km snelweg, in Nederland 32, in Duitsland 34. In België waren er dat 60.

In België wordt geen databank bijgehouden van oorzaken van ongevallen op de snelweg. Nederland, Frankrijk en Duitsland doen dat wel en komen tot een opvallende correlatie tussen het onvoldoende afstand houden en kop-staartaanrijdingen of kettingbotsingen. Zo heeft 43 procent van de kop-staartaanrijdingen in Frankrijk 'onvoldoende afstand houden' als oorzaak. Voor Nederland is dat 80 procent, terwijl 25 procent van de dodelijke ongevallen op Nederlandse autosnelwegen kop-staartbotsingen zijn.

in lijstjes gegoten

VAB stelde ook een top10 op op basis van de gegeven ergernissen in hun mobiliteitsbarometer. Die ziet er als volgt uit.

Ook de redenen voor het bumperkleven werden opgelijst. Ook daar zit wat ergernis in verwerkt.

En tenslotte werd ook een subjectieve lijst opgesteld van het profiel van de bumperklever. Daaruit blijkt dat de BMW-rijder het meest bumperkleeft, dan wel het best in het geheugen blijft hangen.

geen controles in België

In België wordt - in tegenstelling tot onze buurlanden - weinig tot niet gecontroleerd op tussenafstanden. Voor de Belgische politie is dit voorlopig geen prioriteit. In onze buurlanden zijn er wel controles, met boetes voor het niet naleven van de regels.

De Duitse chauffeur krijgt behalve een geldboete ook strafpunten op zijn rijbewijs. Wie bijvoorbeeld minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt betaalt 320 euro boete, krijgt 2 strafpunten en een rijverbod van 3 maanden.

Frankrijk heeft speciale wegmarkeringen aangebracht tussen rechter rijstrook en pechstrook. Het betreft onderbroken lijnen. Om veilig te rijden moet je twee strepen afstand houden van je voorligger: “Sur Autoroutes: un trait = danger … deux traits = sécurité”

Afhankelijk van je snelheid neemt ook de tussenafstand toe. De richtlijn in Frankrijk:

  • 50 km/u: 28 meter veiligheidsafstand
  • 90 km/u: 50 meter
  • 130 km/u: 73 meter

Op autosnelwegen bij een snelheid van 120 km/u is de ideale tussenafstand 60 meter. Deze afstand komt ongeveer overeen met 2 seconden.

Bannerfoto via DeAndereKrisPeeters

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Glenn 19:54
afbeelding van Glenn

Dus iedereen vind zichzelf irritant. Mooi zo :-)

Wim 10:59
afbeelding van Wim

Niet voldoende afstand houden is volgens mij dé nr. 1 reden van ongevallen, het wordt tijd dat de focus daar op gaat liggen.

Mesoerrie 12:43
afbeelding van Mesoerrie

Al is het op ons Belgisch wegennet wel niet altijd gemakkelijk om steeds een veilige afstand te bewaren. Zeker tijdens de spits heb je binnen de kortste keren een of andere leasebak aan je trekhaak hangen. Al die op- en afritten zorgen er ook voor dat de verkeersstroom vaak heen en weer moet schuiven.

Uw reactie