Hoofddesigner Citroën: 'Crossover coupes zijn levensgevaarlijk'

dangercrosscoupe

In een gesprek met Australische media is hoofddesigner bij Citroën, Frederic Duvernier, niet mals voor de crossover coupes zoals de BMW X6 en Mercedes GLE Coupe. 'Een gevaarlijk design, met zo'n dalende daklijn achteraan.'

Met 'dat gevaarlijk design' hint de man niet naar de houdbaarheidsdatum van zo'n ontwerp, wel naar het daadwerkelijke grootste nadeel; zichtbaarheid. Want door de dalende daklijn achteraan wordt de zichtbaarheid er een stuk slechter op. Daarnaast krijg je minder in de koffer en hebben passagiers achterin minder hoofdruimte.

'Al die kopieën van elkaar... ze vervelen me', aldus Duvernier. 'Onze job bestaat er in iets nieuw te creëren, maar als het gewoon nieuw moet zijn om nieuwe te zijn, dan zitten we op het verkeerde pad. Een wagen moet vernieuwend zijn op de manier waarop hij werkt, het comfort, de visibiliteit en de beleving.'

Een strategie die Citroën eerder toepaste op de C4 Cactus en het merk geen windeieren legde.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Marc Verschelde 21:25
afbeelding van Marc Verschelde

Een slechte zichtbaarheid is inderdaad veel minder veilig.
Jammer dat Citroen zelf zo een miskleun probeert te verkopen: de DS5 heeft nog een
veel kleinere achter-ruit en met het trieste wereld record van kleinste ruitenwisser.
Nog dramatischer voor de veiligheid is dat de DS5 niet de fantastische Hydractive vering heeft die zorgt voor Actieve veiligheid zoals in mijn 21 jaar jonge XM. De DS5 moest een Topmodel worden maar is een FLOPmodel o.a. door het ontbreken van de Hydraktieve vering.

Quin 09:59
afbeelding van Quin

Naast levensgevaarlijk zijn ze dan ook nog gatlelijk :-)

Maar ik kan hem wel volgen met het gekopieer dat laatste jaren bestaat binnen de autowereld. Nieuwe wagens zijn kwalitatief zeer goed, maar van de looks word ik zelden nog wild.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws