Waar zitten ze nu, al die betaalbare plug-in's en puur elektrische auto's? Want 2020, het jaar waar automerken fors geslonken CO2-waarden voor moeten leggen loert toch om de hoek? Wel, de autosector houdt zich bezig met een klassiek spelletje angsthaas samen met Europa. Wie eerst springt verliest... maar de consument, die is nu al verloren.
De elektrische doorbraak, hij zou er zonder twijfel komen in 2019. Met dank aan de strenge eco-regels die Europa autoconstructeurs op heeft gelegd tegen 2020 en 2021. Je zou dan ook denken dat grote instituten zoals de VW Groep, PSA en Renault Nissan geen risico's zouden durven nemen. Fout. Want de automobielsector kijkt bewust de kat uit de boom als het op de uitrol van puur elektrische auto's aankomt.
Bal in kamp EU
De reden daarachter moeten we volgens Martin Benecke, director of European sales forecasting bij IHS Markit, vinden bij het feit dat automerken er prat op gaan dat lokale regeringen de komende twee jaar de incentive om een elektrische auto te kopen serieus op zullen trekken. Of anders gezegd; automerken zullen tot het laatste moment wachten om "betaalbare" elektrische wagens in de markt te zetten in de hoop dat belastingvoordelen ze ook daadwerkelijk betaalbaar maken voor de reguliere klant in de straat.
Volkswagen is één van die merken die de markt hoopt te revolutioneren met de komst van een 18.000 euro kostende elektrische auto. Tel daar nog wat hulp van overheden bij (of trek ze af) en je krijgt een zeer aanlokkelijk elektrisch voorstel.
Plug-chaos
Het is trouwens niets nieuw dat automerken (bewust) uitstellen. Kijk maar naar de WLTP-farce van vorig jaar. Kwatongen beweren dat de sector bewust een schaarste van WLTP-ready auto's heeft gecreëerd om zo in juli en augustus nog schepen vol "verouderde" auto's te kunnen verkopen. Het gevolg is evenwel dat er nu nog dagelijks auto's door de WLTP-machine worden gedraaid om te kunnen voldoen aan de nieuwe regels. Het resultaat? Auto's die maar een kleine afname hebben in de totaalverkoop staan helemaal achteraan op de testplanning.
En jawel, dat zijn vaak auto's met een stekker er aan vast. Waardoor het plug-inaanbod, extra aangestuurd door nieuwe fiscale regels in verschillende landen in Europa, marginaler voor de dag komt op 1 januari 2019 dan op 1 januari 2018. Verschillende modellen zijn gewoon verdwenen uit de cataloog, anderen zitten vast in de WLTP-goedkeuring en een rits nieuwe modellen zullen we pas tegen 2020 bij de dealer af kunnen halen.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 9 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 9 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 16 uur geleden