Autosector speelt spel van angsthaas met Europa op EV-vlak, consument de dupe

Elektrische auto 2020

Waar zitten ze nu, al die betaalbare plug-in's en puur elektrische auto's? Want 2020, het jaar waar automerken fors geslonken CO2-waarden voor moeten leggen loert toch om de hoek? Wel, de autosector houdt zich bezig met een klassiek spelletje angsthaas samen met Europa. Wie eerst springt verliest... maar de consument, die is nu al verloren.

De elektrische doorbraak, hij zou er zonder twijfel komen in 2019. Met dank aan de strenge eco-regels die Europa autoconstructeurs op heeft gelegd tegen 2020 en 2021. Je zou dan ook denken dat grote instituten zoals de VW Groep, PSA en Renault Nissan geen risico's zouden durven nemen. Fout. Want de automobielsector kijkt bewust de kat uit de boom als het op de uitrol van puur elektrische auto's aankomt.

Bal in kamp EU

De reden daarachter moeten we volgens Martin Benecke, director of European sales forecasting bij IHS Markit, vinden bij het feit dat automerken er prat op gaan dat lokale regeringen de komende twee jaar de incentive om een elektrische auto te kopen serieus op zullen trekken. Of anders gezegd; automerken zullen tot het laatste moment wachten om "betaalbare" elektrische wagens in de markt te zetten in de hoop dat belastingvoordelen ze ook daadwerkelijk betaalbaar maken voor de reguliere klant in de straat.

Volkswagen is één van die merken die de markt hoopt te revolutioneren met de komst van een 18.000 euro kostende elektrische auto. Tel daar nog wat hulp van overheden bij (of trek ze af) en je krijgt een zeer aanlokkelijk elektrisch voorstel.

Elektrische auto 2020

Plug-chaos

Het is trouwens niets nieuw dat automerken (bewust) uitstellen. Kijk maar naar de WLTP-farce van vorig jaar. Kwatongen beweren dat de sector bewust een schaarste van WLTP-ready auto's heeft gecreëerd om zo in juli en augustus nog schepen vol "verouderde" auto's te kunnen verkopen. Het gevolg is evenwel dat er nu nog dagelijks auto's door de WLTP-machine worden gedraaid om te kunnen voldoen aan de nieuwe regels. Het resultaat? Auto's die maar een kleine afname hebben in de totaalverkoop staan helemaal achteraan op de testplanning.

En jawel, dat zijn vaak auto's met een stekker er aan vast. Waardoor het plug-inaanbod, extra aangestuurd door nieuwe fiscale regels in verschillende landen in Europa, marginaler voor de dag komt op 1 januari 2019 dan op 1 januari 2018. Verschillende modellen zijn gewoon verdwenen uit de cataloog, anderen zitten vast in de WLTP-goedkeuring en een rits nieuwe modellen zullen we pas tegen 2020 bij de dealer af kunnen halen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
andre123 13:14
afbeelding van andre123

ze wachten allemaal tot de chinezen de kaas van hun boterham komen eten.
kunnen ze nog een potje klagen over concurentievervalsing.
komaan mannekes hou op met zeveren en begin te produceren.

Anneke 17:18
afbeelding van Anneke

Zo is dat andre123

Ikke 14:32
afbeelding van Ikke

Voor eens en altijd de elektronische auto zal het nooit winnen vergelijk nog maar enkel bijtanken en afstand t'is en blijft rommel voor veel geld

Patrick Van den Langenbergh 16:12
afbeelding van Patrick Van den Langenbergh

Verbieden dienen electrischen brol!

andre123 17:43
afbeelding van andre123

duidelijk geen verstand van techniek.
de kans dat ze u mazoutstoof gaan verbieden gaat vele malen groter zijn vrees ik.

Ann Braem 17:17
afbeelding van Ann Braem

Daar hadden ze al enkele jaren op moeten inspelen, nu is het inderdaad al te laat,Europa reageert altijd pas als het kwaad al lang geschiedt is, niks in orde voor de electrische auto's en ze zijn in verhouding veel te duur,wie koopt dat nu.
En hebben ze al nagedacht wat ze gaan die als de batterijen massaal ingeleverd worden,om dat de capaciteit na enkele jaren afneemt...daar hebben ze waarschijnlijk nog geen oplossing voor of nog niet eens over nagedacht over wat deze afvalberg zal brengen,Europa werkt eerst zeggen en doen en dan pas nadenken wat het eind resultaat zal zijn

andre123 19:47
afbeelding van andre123

die oplossing is toch simpel,
stop het enkele honderden meter diep in de grond en we zijn er vanaf...................
of moet er een voorbeeld bij.....
nu ff serieus,aan die oplossingen wordt volop gewerkt,er zijn al initiatieven genomen door verschillende spelers,ook belgische.moest je deze materie een beetje volgen zou je daarvan op de hoogte zijn,
nee natuurlijk zijn we er nog niet,maar er wordt tenminste aan gewerkt.

JL 09:35
afbeelding van JL

Die oude batterijen zijn voor vele toepassingen nog ideaal. Bijvoorbeeld om als home battery te dienen. Toyota biedt zo al herverpakte Prius batterijen aan.

Frederik Van Mieghem 13:16
afbeelding van Frederik Van Mieghem

Batterijrecyclage bestaat al, daar hebben we Umicore voor. Onze Belgische trots is een van de zeer weinige Europese bedrijven die op de trein van de electrificatie is gesprongen.

andre123 15:07
afbeelding van andre123

voila,tenminste dat zijn er al drie die een beetje mee zijn.

Wim 11:01
afbeelding van Wim

Nissan heeft oude Leaf batterijen gebruikt als noodstroomvoorziening voor de Amsterdam Arena

Xavier Snz-Dreesen 13:14
afbeelding van Xavier Snz-Dreesen

Ik hoop dat mijn Toyota yaris Diesel met 291000km het nog enkele jaartjesvolhoud . Ik kijk dus nog de kat uit de boom.En anders koop ik als tussenoplossing nog een goedkope occasie met weinig km op de teller

suskewiet 15:42
afbeelding van suskewiet

de autoindustrie in Europa vindt het vooral belangrijk van de mensen een SUV op te dringen, al de rest is bijzaak. Ze moesten ze allemaal de bak indraaien

JL 16:38
afbeelding van JL

Meer dan ooit moet er rendement op korte termijn gegenereert worden voor de aandeelhouders. Dus dat betekent de bestaande technologie zo lang mogelijk uitmelken. En enkel investeren als het niet anders kan of als je er voordeel uit kan halen ten opzichte van een concurrent.

Vroeger investeerden aandeelhouers in een bedrijf met het idee dat het op termijn wel wat zou opleveren. Dat liet meer vrijheid voor experiment en lange-termijn denken.

In ieder geval, de Europeanen kunnen na de Amerikanen (Tesla uitgezonderd) wel eens de boot missen. Niet zozeer op het vlak van luxe-modellen. Maar wat betreft EV's voor de grote massa.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws