Eén van de meest bekende velgenproducenten ter wereld heeft haar faillissement aangevraagd. Waardoor BBS haar vijftigste verjaardag in mineur viert. Een tanende verkoop de voorbije jaren én de lockdown door covid_19 lijken aan de basis te liggen.
Volgens Amerikaanse media heeft velgenproducent BBS haar faillissement aangevraagd in Duitsland, de thuisbasis van het bedrijf. De corona-crisis - en de daarbij horende verplichte productiestop - heeft er zo hard ingehakt dat het bedrijf haar financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Daardoor zal er een debiteur worden aangesteld die het bedrijf moet reorganiseren en potentieel een nieuwe investeerder moet aantrekken.
Lopende zaken
Zoals het er nu voor staat zal BBS blijven verder gaan met haar productie. Al hangt er dus wel een donkere wolk boven het hoofd van de zowat 1.200 werknemers wereldwijd. Toch is er goede hoop, want spijtig genoeg is dit geen nieuw verhaal voor het Duitse bedrijf. Zo ging het in 2007 al eens over de kop om daarna opgekocht te worden door Punch International, een Belgische investeringsgroep. In 2015 wisselde het wegens teleurstellende cijfers alweer van ouders en kwam het in handen van Nice Corp, een Zuid-Koreaanse groep.
Gezien de internationale sterke merknaam is het dan ook zo goed als zeker dat BBS uit de brand zal worden gered. Temeer omdat het bedrijf bekend is in de Formule 1 én een gigantische deal heeft met NASCAR, het Formule 1 van de Verenigde Staten. Daar is BBS verantwoordelijk voor een nieuw type velg met centrale moer voor een nieuwe generatie van racewagens die volgend jaar moeten verschijnen.
De impact van BBS
Maar waarom is BBS nu zo'n belangrijke waarde in autoland? Wel, daarvoor moeten we helemaal terug gaan naar 1970. Het jaar waarin Heinrich Baumgartner en Klaus Brand een bedrijfje voor plastiek auto-onderdelen oprichtten in Schiltach Duitsland. Voeg de initialen van de achternamen én de eerste letter van de stad samen en je krijgt de initialen BBS. In 1972 gaat alles echter in een stroomversnelling. Met dank aan een nieuw type velg dat bestaat uit drie delen en een revolutie teweegbracht in de racewereld. BBS werd al snel dé velgenproducent bij uitstek voor de racerij en ook op de openbare weg kreeg het merk daardoor een sterke naam.
Autoproducenten waren dan ook maar al te blij om hoog performante modellen te lanceren met velgen van BBS. Denk maar aan de Subaru WRX STI, de Mitsubishi Evo VIII MR maar evengoed de Ford GT, Ferrari 360 Competition en zelfs de Porsche Carrera GT. Van Audi tot Volvo, elk automerk schroefde ooit velggerief van BBS op haar modellen. Zelfs de Bentley Continental GT rolt stiekem op BBS'en. En dat brengt ons naadloos bij de aftermarketwereld natuurlijk. Want er was een moment in het verleden dat je geen getunede auto kon zien passeren zonder een setje BBS-schoenen.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden