Jaguar Land Rover is begonnen met een high-end technologie project met als del hun auto's lichter te maken. Dat zullen ze doen door op brede schaal composietmateriaal te verwerken.
Het Tucana-project, want zo heet het, is een samenwerking tussen Jaguar Land Rover en een aantal academische en industriële partijen. In die samenwerking gaat men op zoek naar het gebruik van materialen als glasfiber en koolstofvezel voor de carrosserie. Uiteindelijk willen de partners het gewicht van de wagens met 35 kilogram laten zakken en toch ultrastijve carrosserieën bouwen.
Niet dat je plots met een lightweight Land Rover zal gaan rondrijden, want de gewichtsbesparing wordt gecompenseerd door de montage van grotere accu's die de actieradius van JLR's voertuigen moet verhogen.
Het Tucana-project heeft een doorlooptijd van 4 jaar, al hoopt JLR al in 2022 de eerste testvoertuigen te kunnen ontwikkelen. Die zouden dan moeten uitmonden in productiemodellen maar voor wanneer dat zou zijn is nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden