
Jaguar Land Rover is begonnen met een high-end technologie project met als del hun auto's lichter te maken. Dat zullen ze doen door op brede schaal composietmateriaal te verwerken.
Het Tucana-project, want zo heet het, is een samenwerking tussen Jaguar Land Rover en een aantal academische en industriële partijen. In die samenwerking gaat men op zoek naar het gebruik van materialen als glasfiber en koolstofvezel voor de carrosserie. Uiteindelijk willen de partners het gewicht van de wagens met 35 kilogram laten zakken en toch ultrastijve carrosserieën bouwen.
Niet dat je plots met een lightweight Land Rover zal gaan rondrijden, want de gewichtsbesparing wordt gecompenseerd door de montage van grotere accu's die de actieradius van JLR's voertuigen moet verhogen.
Het Tucana-project heeft een doorlooptijd van 4 jaar, al hoopt JLR al in 2022 de eerste testvoertuigen te kunnen ontwikkelen. Die zouden dan moeten uitmonden in productiemodellen maar voor wanneer dat zou zijn is nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Start-stopsysteem nefast voor levendsuur motor?
Danny, probeer jij maar eens een auto te kopen waar die rommel niet opzit. Bochtverlichting... bij...
Door Willy Beyers 16 uur geleden
Leasemarkt verwacht omschakeling van diesel naar benzine
Bij inruil wagen krijg je ook meer terug dan bij een benzinewagen , zeker met een lage km-stand.....
Door Jeff 21 uur geleden
Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)
oké hier ben ik echt wel fan van... dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...
Door Yannick 1 dag geleden
Zie je wel: dit is Citroën Ë-Berlingo (2021)
En hoe spreek je die ë van ë-hybride dan juist uit? "ei"-hybride, moet het dan zoiets zijn?
Door Adriaan 2 dagen geleden