Jaguar Land Rover is begonnen met een high-end technologie project met als del hun auto's lichter te maken. Dat zullen ze doen door op brede schaal composietmateriaal te verwerken.
Het Tucana-project, want zo heet het, is een samenwerking tussen Jaguar Land Rover en een aantal academische en industriële partijen. In die samenwerking gaat men op zoek naar het gebruik van materialen als glasfiber en koolstofvezel voor de carrosserie. Uiteindelijk willen de partners het gewicht van de wagens met 35 kilogram laten zakken en toch ultrastijve carrosserieën bouwen.
Niet dat je plots met een lightweight Land Rover zal gaan rondrijden, want de gewichtsbesparing wordt gecompenseerd door de montage van grotere accu's die de actieradius van JLR's voertuigen moet verhogen.
Het Tucana-project heeft een doorlooptijd van 4 jaar, al hoopt JLR al in 2022 de eerste testvoertuigen te kunnen ontwikkelen. Die zouden dan moeten uitmonden in productiemodellen maar voor wanneer dat zou zijn is nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 10 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 15 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 16 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 21 uur geleden