Het wereldwijde chiptekort laat zich flink voelen in de inschrijvingen van nieuwe auto’s. In Europa was afgelopen maand september zelfs de slechtste sinds 1995, zegt autoconstructeursvereniging ACEA. Over het hele jaar doen de inschrijvingen het wel nog beter dan in coronajaar 2020.
In september werden er in de hele Europese Unie 718.598 nieuwe auto’s ingeschreven, zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Dat is een daling van bijna een kwart (23,1 procent) vergeleken met de maand september in coronajaar 2020. De boosdoener is volgens de ACEA niet ver te zoeken: het aanhoudende chiptekort, waardoor heel wat leveringen worden uitgesteld en productielijnen zelfs worden stilgelegd.
België
De daling in de inschrijvingscijfers laat zich niet alleen op Europees niveau voelen. Volgens de ACEA hebben ook de grootste Europese automarkten er flink onder te lijden. In Italië vielen de inschrijvingscijfers terug met 32,7 procent, in Duitsland met 25,7 procent, in Frankrijk met 20,5 procent en in Spanje met 15,7 procent. Ons land registreerde in september 26.554 nieuwe inschrijvingen, 26,4 procent minder dan in september 2020.
Jaarbalans nog positief
De balans is wel nog steeds positief voor de eerste drie kwarten van 2021, zegt de ACEA. In totaal werden er dit jaar in Europa 6,6 procent meer nieuwe auto’s ingeschreven dan in 2020, toen in verschillende fabrieken de productie volledig stillag. Hoe de eindbalans er voor het volledige jaar 2021 uit zal zien, is na de negatieve maand september moeilijk te voorspellen.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
De enige reden waarom een oldtimer als uitzondering kan beschouwd worden, is dat er weinig wordt...
Door Jos D. 1 dag geleden
Quiztijd: Autofans Tour in detail!
8/8 !
Door Kurt 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 1 dag geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 1 dag geleden