Chiptekort laat zich voelen: inschrijvingen nieuwe auto’s in EU op laagste peil sinds 1995

Inschrijvingen nieuwe auto's Europa ACEA

Het wereldwijde chiptekort laat zich flink voelen in de inschrijvingen van nieuwe auto’s. In Europa was afgelopen maand september zelfs de slechtste sinds 1995, zegt autoconstructeursvereniging ACEA. Over het hele jaar doen de inschrijvingen het wel nog beter dan in coronajaar 2020.

In september werden er in de hele Europese Unie 718.598 nieuwe auto’s ingeschreven, zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Dat is een daling van bijna een kwart (23,1 procent) vergeleken met de maand september in coronajaar 2020. De boosdoener is volgens de ACEA niet ver te zoeken: het aanhoudende chiptekort, waardoor heel wat leveringen worden uitgesteld en productielijnen zelfs worden stilgelegd.

België

De daling in de inschrijvingscijfers laat zich niet alleen op Europees niveau voelen. Volgens de ACEA hebben ook de grootste Europese automarkten er flink onder te lijden. In Italië vielen de inschrijvingscijfers terug met 32,7 procent, in Duitsland met 25,7 procent, in Frankrijk met 20,5 procent en in Spanje met 15,7 procent. Ons land registreerde in september 26.554 nieuwe inschrijvingen, 26,4 procent minder dan in september 2020.

Jaarbalans nog positief

De balans is wel nog steeds positief voor de eerste drie kwarten van 2021, zegt de ACEA. In totaal werden er dit jaar in Europa 6,6 procent meer nieuwe auto’s ingeschreven dan in 2020, toen in verschillende fabrieken de productie volledig stillag. Hoe de eindbalans er voor het volledige jaar 2021 uit zal zien, is na de negatieve maand september moeilijk te voorspellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Stijn205 21:30
afbeelding van Stijn205

Een vw transporter gekocht in september 2020 levering voorzien in februari 2021.Na paar keer verzet van datum. Staat nu op februari 2022( maar nog niet zeker). Das toch niet meer normaal.

Jean-Phillppe Delberghe 08:16
afbeelding van Jean-Phillppe Delberghe

Door het chip tekort loopt mijn wagen eveneens vertraging op. Op zich geen probleem. Maar wat wel stoort is dat door de vertraging mijn wagen het modeljaar 2022 wordt. Voor MJ 2022 werd de optiepolitiek gewijzigd waardoor een optie niet meer beschikbaar is. Hiervoor moet nu een extra pack van meer dan 3K bij genomen worden. Kan dat zomaar? Mij lijkt een contract toch bindend?

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws