Zoveel pk’s heeft een auto nodig om veilig te zijn, aldus de ADAC

Dacia Spring acceleratie 2024

Hou je bankrekeningnummer bij de hand, want het ideale excuus om een snelle auto aan te schaffen is er. Volgens Duitse autofederatie ADAC vormt een te trage acceleratie namelijk een serieus veiligheidsrisico. Hoeveel pk’s je auto dan wel nodig heeft om veilig te zijn, rekenden ze graag voor je uit.

Je kent waarschijnlijk wel het gevoel: je hangt achter een auto op de gewestweg die iets te traag rijdt naar je zin, en je beslist om in te halen. Je ziet een ruime opening tussen de tegenliggers en zet je inhaalmanoeuvre in, alleen maar om te merken dat die opening misschien toch niet ruim genoeg is voor de gebrekkige pk’s van moeders Peugeot 206 — we halen er even ons eigen trauma bij. Het gevolg laat zich raden: een wild met zijn grootlichten flikkerende tegenligger en een noodgedwongen retour naar huis om vers ondergoed… Maar hoeveel pk’s had je auto dan moeten hebben om dat vers ondergoed uit te sparen?

80 pk per ton, graag

Met die vraag — misschien iets anders verwoord — op zak stelde Duitse automobielfederatie ADAC zo’n 600 auto’s op de proef. Daarbij keken de onderzoekers niet zozeer naar de gewoonlijke 0-naar-100-tijd, maar becijferden ze hoeveel pk’s je nodig hebt om van 60 naar 100 km/u te accelereren binnen 250 meter — de lengte van de gemiddelde oprit van een snelweg. De uitkomst: je hebt zo’n 80 pk per ton gewicht nodig om dat veilig te kunnen doen. Een auto van 1,5 ton moet zo dus over minstens 120 pk beschikken, eentje van 2 ton over minstens 160 pk en rij je met een kolos van 2,5 ton, dan heb je zeker 200 pk nodig.

Dacia Spring acceleratie 2024

Tegenwoordig zitten heel wat modellen zonder moeite boven dat minimum, maar toch niet allemaal. Zo bleek de inmiddels uit productie gehaalde Volkswagen Up! met atmosferische 1.0-litermotor te zwak en ook de Hyundai i10 en de Fiat Panda Hybrid komen volgens de ADAC te moeilijk op tempo. De titel van allertraagste ging echter naar een EV: de Dacia Spring met zijn basismotortje van 45 pk. Die had de volle 330 meter nodig om van 60 naar 100 km/u te versnellen en zou dus helemaal niet genoeg hebben aan de gemiddelde snelwegoprit… Al moet natuurlijk gezegd dat de meeste Spring-rijders die waarschijnlijk niet gekocht hebben om snelwegkilometers mee af te leggen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
paul ev rijder 12:58
afbeelding van paul ev rijder

je moet helemaal niet naar 100 kmph
vrachtwagen max 90 .
heb met de spring op autosnelweg gereden
ging perfect. hoewel je inderdaad beter op een gewone weg rijd met het autootje.

Maarten 09:23
afbeelding van Maarten

Eigenlijk heeft PK weinig te maken met hetgeen ADAC wilt aantonen. PK wordt berekend op basis van het koppel en toerental. Dat je Spring perfect op de autosnelweg kan rijden, heeft meer met het koppel te maken (125 Nm) dan de PKs (45 PK). Het koppel geeft een indicatie van de versnelling weer (bvb tijd nodig om van 30 naar 50 km/u te gaan). De PKs geven eerder een indicatie van de topsnelheid die een wagen kan rijden (bvb 125 km/u voor de Spring).

Voor de geïnteresseerden, de formule:
vermogen [pk] = ( koppel [Nm] x rev [t/min] ) / 7023,5
omrekening kW - pk: 1 kW = 1,36 pk

Interessant weetje: een F1 wagen die bvb 850 pk heeft aan 18.000 t/min, heeft slechts een koppel van ongeveer 331 Nm.

Waarom geeft ADAC dan geen Nm op ipv van pk? Waarschijnlijk omdat voor veel mensen PK meer zegt dan Nm.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws