Na een eindeloze stroom plaagstoten heeft Mercedes officieel het doek gehaald van de Coupe-variant van de C-Klasse. Die ziet er visueel alvast uit als een soort van mini S-Klasse Coupé.
Over het design moeten we eigenlijk niet al te veel woorden vuil maken. Want net zoals de C-Klasse Berline visueel eigenlijk een heet gewassen S-Klasse is, ziet de C Coupé er uit als een kleinere S Coupé. Daardoor kan je de designers enerzijds lui noemen, anderzijds kan je ze er dankbaar om zijn, want de zwierige lijnen kloppen ook op het kleinere model. Nu ja, kleiner... tegenover zijn voorganger telt de C-Klasse Coupe 9,5 centimeter langer en 4 centimeter breder. De daklijn ligt dan weer wat lager.
Net zoals de gehele carrosserie, want tegenover de C Berline rolt de Coupé 1,5 centimeter dichter bij Moeder Aarde. Dat zou er voor moeten zorgen dat het standaard 17-duims schoeisel beter uitkomt. Het design ziet er trouwens niet enkel fraai uit, de weerstandscoëfficiënt is met 0.26 vergelijkbaar met die van de Nissan GT-R.
Potent gerief eerst
Motorisch opent Mercedes de boeken met 6 varianten. Daarbij zijn geen verassingen te vinden. Zo is er in benzineland de C 180 met een 1.6 viercilinder (156 pk), de C 200 met 2.0 viercilinder (184 pk), C 250 met 2.0 viercilinder (211 pk) en de topper van de klas: de C 300. Die gebruikt geen V6, wel wederom een 2.0 viercilinder, goed voor 245 pk. Een AMG-variant komt trouwens iets later beschikbaar (lees: op 19 augustus gaat het doek daar af).
Dieselrijders vinden initieel één diesel terug in twee uitvoeringen. De viercilinder doet het met 170 pk of 204 pk. Ga er echter maar vanuit dat ook minder met kracht bedeelde dieselvarianten hun weg zullen vinden naar de Coupé.
AIRMATIC zweven
Qua ophanging biedt Mercedes ook een fijne selectie. Standaard krijg je een herbekeken variant van de C Berline waardoor je met net iets meer grip door de bocht kan scheuren. Die 'stalen' ophanging kan je uitrusten met selectieve dempers; Comfortable AGILITY CONTROL en een sportophanging die ook nog eens het stuurgevoel aanpast.
Daarboven staat een luchtophanging die luistert naar AIRMATIC. Dat systeem zou er voor moeten zorgen dat het comfort naar een hoger niveau getild wordt. Via de Dynamic Select-knop kan je de ophanging van ECO tot SPORT + laten variëren. Tenslotte zorgt het snuggere systeem er voor dat - ongeacht hoeveel zooi je in de koffer steekt - de ophanging waterpas blijft.
Snufjes?
Net zoals bijna alle modellen met de ster kan je een resem aan - veelal optionele - snufjes terugvinden in de C Coupé. Wat dacht je van een airco die automatisch lucht van binnen circuleert als je een tunnel inrijdt, een 360° camera voor parkeermanoeuvre en dure woorden zoals Collision precention, Attention Assist en Distronic plus?
COMAND online zorgt er dan weer voor dat je het internet op kan tijdens het rijden. Wat meteen verklaart waarom er tegenwoordig zoveel veiligheidsnufjes aan boord zijn van de C Coupé.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 21 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden