Krijg je de kriebels van de designlijn van de nieuwe generatie Citroën Berlingo, dan kan je bij Opel aankloppen voor het Duits alternatief, de Combo. Vrij letterlijk te nemen, want Franse zwierigheid maakt er plaats voor Duitse strakheid. Verboden te lachen, Opel?
Een drieling, de Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner. De Berlingo werd het eerst boven de doopvont gehouden, nu volgt broertje Combo. De verschillen konden evenwel niet groter zijn. Want hoewel in de basis dezelfde fundamenten, het EMP2-platform, opteert Opel voor een meer gemoedelijke aanpak.
Geen zwartgemaakte A-stijl dus, geen spitse LED-dagrijlichten die frontaal de aandacht opslorpen en al helemaal geen airbumps op de carrosserie. Het resultaat is dat de Combo er uit ziet zoals we een ludospace - want zo heten die busjes - al jaren kennen. En sommige klanten willen gewoon niets meer dan dat... een grijs, degelijk busje.
Vochtige sifon
Vooral die degelijkheid moet een serieuze boost krijgen bij de nieuwe Combo. Niet dat er met de vorige iets mis was maar de vereisten waaraan die werden gebouwd werden tien jaar geleden gelegd. Vandaag de dag zijn klanten weer wat meers gewoon. Het maakt dat het interieur daardoor een stevig stap voorwaarts neemt. Met een dashboard dat zo uit een auto kan komen, een knappe wagen zelfs. Dankzij het zwevende infotainmentscherm en de knappe ventilatieknopjes.
Daarnaast is de Combo nog steeds praktischer dan eender welke crossover die ze voor je voeten kunnen werpen. Met "maximaal plaats voor 7 personen... en twee Golden Retrievers" (dan toch wat humor bij Opel) en stouwruimte waar je innerlijke loodgieter een vochtige sifon van krijgt.
8-traps automaat, in een busje
Waar je ook de update zal merken is op het veiligheidsdepartement. Want tien jaar geleden kon je niet bedenken dat een busje gerief zoals een 360°-camera, head-updisplay en een automatische cruisecontrol zou krijgen. Niet enkel meer luxe dus maar ook nog een streep extra gebruiksgemak met die snufjes.
Over exacte motorisaties is Opel nog stil, denk een aan viercilinder diesel en benzine, mogelijks een driecilinder benzine en standaard een manuele vijf- of zesbak (afhankelijk van de motor) en een optionele 8-traps automaat. Nu is het afwachten tot Peugeot nog broertje Rifter met de wereld deelt.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 1 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 2 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 6 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 11 uur geleden