Nadat de Renault Arkana oorspronkelijk in Rusland gelanceerd werd en nadien ook geexporteerd werd richting Zuid-Korea onder Samsung-vlag, komt de wagen uiteindelijk ook in Europa terecht.
De Arkana is een SUV-coupé die je liet zien hoe een Kadjar met stijladvies eruit zou zien. Hij is met zijn 4,57 meter lengte namelijk 12 centimeter langer dan een Kadjar en valt daarmee in hetzelfde segment. Toch delen beide wagens niet dezelfde basis. Bij de lancering stond de Arkana nog op het oude B0-platform dat door Dacia gebruikt werd voor de eerste twee generaties Duster. Toen Samsung de wagen naar Korea haalde, zorgde het echter voor een ander platform, het CMF-B-platform, van de Captur en Clio.
Het originele ontwerp mag dan een oud platform zijn, die ommekeer opent nieuwe wegen voor Renault. Het merk steekt er namelijk de E-Tech hybride techniek in en stuurt de wagen nu ook de Europese wegen op. De E-Tech aandrijving is dezelfde als die in de Clio, dus dat wil zeggen dat de Arkana E-Tech 160 pk onder de kap krijgt. Dat vrmogen wordt geleverd door een 1.6 TCe benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor. In andere markten krijgt de TCe ook een soloproject, met ook daar 160 pk maar er komt ook een versie met 140 pk.
In de gewone Arkana krijg je 513 liter bagageruimte, de E-Tech versie houdt het op 438 liter. Renault lanceert de Arkana enkel als R.S.-Line, waardoor je een dynamisch exterieur te zien krijgt. Ook binnenin worden sportieve accenten gelegd, met een zwarte dakhemel, carbonstrips en een met leder bekleed stuurwiel. Achter het stuur krijg je digitale tellers waarbij de maat van het scherm afhangt van de versie. Het infotainmentscherm meet - ook alweer afhankelijk van de versie - 7 of 9 inch groot.
De Arkana wordt in het eerste semester van 2021 bij de dealers verwacht, tegen dan is er ook meer zicht op de kostprijs van de wagen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden