De Tunesische regering houdt geïmporteerde auto's duur voor de modale bevolking. Wallyscar komt nu met een oplossing op de proppen. Die oplossing, de Iris, is een in Tunesië gebouwde schattige softroader met een schulp van glasvezel en een 1.2-liter driecilinder voorin van Peugeot. Kostprijs? Net geen 15.000 euro.
Tunesië is een nieuw automerk rijker, want Wallyscar speelt in op een vraag van veel Tunesiërs: namelijk een betaalbare wagen voor vier personen op de markt. In Tunesië zijn auto's namelijk opvallend duur dankzij strenge importheffingen. Waardoor een in eigen land gebouwde auto bijna een must is om de prijs laag te houden. Kijk, de Wallyscar Iris is geboren!
Herkenbare interieuronderdelen
Het resultaat is een eigenaardig karretje geworden. Want hoewel de gehele buitenkant vervaardigd is uit glasvezel (een Chevrolet Corvette deed het ooit niet anders) heeft deze compacte crossover geen gebrek aan charme. Het ziet er net raar en ruig genoeg uit om terug cool te worden. De velgen zijn maximaal 16-duims groot, de carrosserie valt in 11 kleuren te bestellen (de éne nog kleurrijker dan de andere) en desgewenst kan je verschillende onderdelen nog accentueren in een andere kleur.
Binnenin is deze Iris zo goedkoop als maar kan. Als je denkt dat er in Europa nog auto's met harde plastiek worden verkocht in het interieur, dan kijk je beter niet binnen in deze Iris. Pientere kijkers zullen trouwens opmerken dat de instrumentencluster, pedalen en versnellingspook herkenbaar zijn. Niet toevallig, want die onderdelen haalt Wallyscar bij Peugeot/Citroën.
82 paarden
Het zijn trouwens niet enkel interieuronderdelen die Wallyscar bij Peugeot/Citroën gaat halen, want ook het belangrijkste deel van de Iris komt van bij de Franse group. We hebben het dan over de 1.2-liter driecilinder atmosferische benzine van 82 pk en de manuele vijfbak. Een combinatie die je hier ook op pakweg de Citroën C3 kan krijgen. Het zegent de Iris alvast met een sprint naar de honderd van 13.2 seconden, een top van 158 km/u, een normverbruik van 6.5 l/100 km en een Euro 6-certificaat.
In de basis gaat deze Iris omgerekend net geen 15.000 euro kosten. Al kan je bijbetalen voor led-koplampen, parkeersensoren, extra geluidsisolatie, een armsteun en comfortabelere stoelen. Geef toe, als een Jeep Compass uit 2002 en een Suzuki Jimny ooit een liefdeskind krijgen, dan ziet het er uit zoals deze Iris!
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden