Laadstationproducent Yeet! en tankstationgigant Maes slaan de handen in elkaar om de komende jaren meer dan 300 ultrasnelladers in België neer te poten voor elektrische auto's. Dat is een verdrievoudiging van het aantal snelle laadpunten dat vandaag reeds langs de Belgische wegen staat. De stations zullen een vermogen van 350 kW hebben.
In één klap marktleider worden voor snelladen in België, dat is het doel van Yeet! en Maes vandaag. Want beide bedrijven hebben een doorgedreven samenwerking uit de doeken gedaan. De komende jaren willen ze meer dan 300 ultrasnelladers voor elektrische auto's op Belgische bodem plaatsen. Ter verduidelijking; dat zijn sites met een vermogen van 350 kW en afhankelijk van de locaties meer dan één ultrasnellader.
262 tankstations maken de transitie
De samenwerking met Maes is een slimme zet van Yeet!. Het bedrijf krijgt daardoor de beschikking over een riant aanbod van tankstations. Maes baat namelijk 262 tankstations uit van onder andere ESSO, Shell en Maes. Maes voorziet de locatie, Yeet! investeert in de technologie, exploitatie en laat Maes delen in de winst. De Nederlandse scale-up investeert maar liefst 60 miljoen euro in het uitrollen van de zowat 300 snellaadpunten.
Op dit moment zijn er in België 8.482 openbare oplaadpunten. Amper 110 daarvan zijn snellaadstations (Ionity bijvoorbeeld). Eerder liet Yeet! al weten dat het contracten heeft afgesloten voor 100 oplaadpunten in ons land (onder andere aan het Sportpaleis, Flanders Expo, Nekkerhal en de Ethias Arena). Door de samenwerking met Maes komt het totaal dus boven de 400 stuks te liggen. De kans is dan ook reëel dat Yeet! de komende jaren marktleider zal worden op vlak van snellaadpunten in ons Belgenland. Op termijn droom Yeet! er van om een schaalbare oplossing aan te bieden die toelaat 20 tot 2000 parkeerplaatsen op één locatie van laadpunten te voorzien. En de EV-rijder, die vaart er wel bij, zolang de energievoorraad strekt natuurlijk.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 12 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 16 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 21 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden