EU duwt door: Vanaf morgen verhoogde importtarieven op elektrische auto's uit China

EU importtaks Chinese auto's

Het nodige gelobby ten spijt, neemt de Europese Commissie vandaag een duidelijk houding aan. In een nieuw persbericht laat de EU weten dat het vanaf morgen extra importtarieven zal vorderen op in China geproduceerde elektrische auto's. Met een maximale 37,6% voor producten van MG en Maxus. Al blijven ook BYD, Tesla, BMW, Volvo, etc niet buiten schot.

Vorige maand sprak de Europese Unie straffe taal: het zou vanaf juli elektrische auto's die gebouwd worden in China en verkocht worden in Europa een forse extra taks toekennen. Die taks zou gebaseerd zijn op het financiële voordeel dat de autobouwer in China krijgt. Hoewel het eerst op spierbalgerol leek, zet de EU toch door en laat het vanaf vandaag de nieuwe taks in voege treden.

Bloed, zweet en procentpunten

De voorbije weken zakte een delegatie van de Chinese overheid af naar Europa met in het kielzog een belangengroep van de autosector. Het doel? De vooropgestelde tarieven van de EU af te zwakken. Dat is gelukt, maar niet indrukwekkend. Zo kijkt Saic, de moedegroep van MG en Maxus, nog steeds naar een extra heffing van 37,6% bovenop de al bestaande 10%. Het gelobby ten spijt, wist Saic daardoor de taks amper 0,5% te verlagen. Bij Geely - moedergroep van Volvo, Lotus, Zeekr, Smart - kan het nog erger, daar wisten ze de vooropgestelde taks met amper 0,1% te verminderen tot 19,9%. BYD wist zelfs geen verandering door te voeren en blijft steken op een extra taks van 17,4% bovenop de al bestaande 10%.

Andere merken die voor Europa bedoelde EV's bouwen in China, meewerkten aan het onderzoek, maar nog niet verder onderzocht werden krijgen een extra heffing van 20.8% op hun bord. Werkt de constructeur niet mee, dan krijg die het hoogste tarief van 37,6% op z'n bord.

Vanaf morgen al, maar niet meteen bij de dealer

Vandaag publiceerde de Europese Commissie zijn finale beslissing, vanaf morgen (vrijdag 5 juli 2024) gaat de provisoire wet in voegen. Die is 4 maanden geldig voor in november de finale wet in voegen treedt. Daardoor heeft de EU meer tijd om alle merken verder te onderzoeken (het beperkte zich tot SAIC, Geely en BYD) om zo een finale heffing te berekenen. Anderzijds geeft het China extra tijd om in gesprek te gaan met de EU.

Of je de hoge prijzen meteen bij de "Chinese" merken zal voelen? Dat hangt er wat vanaf. Verschillende merken voelden de bui al hangen en hebben een stock aangelegd van hun elektrische auto's. EV's waar de heffing nog niet op toegepast is natuurlijk. Eenmaal er nieuwe auto's van de boot (of trein) komen, zullen die wel een stuk duurder worden uiteraard. Zowel China als een rist Europese automerken betreuren de genomen beslissing. Waarom ook Europese merken tegen zijn? Dat lees je HIER.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Markse 15:51
afbeelding van Markse

We leven nu eenmaal in een politeike maatschappij van kapot belasten
Ooit komt de boemerang terug, hoe ze t dan zullen aanpakken is me een raadsel maar dat zal erger zijn dan welke voorgaande crisis ooit

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws