Vergeten Auto #18: BMW 8-reeks

De 8-reeks moest BMW een stapje hoger brengen. De pijlen waren gericht op toppers als de Mercedes SL en de Porsche 928. Het was een onaangeboord segment voor BMW. En als je wilde behoren tot een luxesegment als dit diende je verrassend uit de hoek te komen. Maar BMW had geen slechter moment kunnen uitkiezen voor de lancering van haar 8-reeks in '89...

 

BMW 8

Laat ons alsnog duidelijk maken, de 8-reeks was een volledig nieuw model, kende geen voorganger en richtte zich dan ook op een ander, meer premium, publiek. En om dat publiek tevreden te stellen werd letterlijk kosten noch moeite noch geld bespaard, in tegenstelling tot nu. BMW gooide in totaal niet minder dan 500.000.000 euro tegen de ontwikkelingen aan. Het eerste concept reed, twee jaar na het geven van groen licht, rond met een waarde van grofweg 1 miljoen euro.

 

BMW 8

Als ik zeg “verrassend uit de hoek komen” dan heb ik het bij dit model vooral over de technische hoek. BMW zorgde met deze 8-reeks namelijk voor enkele mooie primeurs. Zo werd het elektrisch gaspedaal geïntroduceerd en werd een V12 voor het eerst gekoppeld aan een zestrapsversnellingsbak. Daarnaast was ook de carrosserie opmerkelijk. BMW maakte gebruik van CAD (Computer Aided Design) en wist op die manier een zelfdragende en lichtere carrosserie te verkrijgen. En hoewel de carrosserie lichter was, was deze stijver en sterker. Desondanks werd het gewin in gewicht teniet gedaan door de loodzware V12.

De eerste en initieel enige 8-reeks kreeg de naam 850i. Er werden nadien nog andere varianten ontwikkeld, al dan niet geproduceerd of verkocht. De 850i was met zijn vijf liter grote V12 goed voor de volle 300pk en beschikte over 450Nm koppel, enorm aardige cijfers voor die tijd. Maar de 8-reeks had ze nodig. Want met een gewicht van 1.790 kilogram was deze 2+2 sportcoupé alles behalve een pluimgewicht.

 

En hoewel het allemaal heel rooskleurig begon, 5.000 boekingen bij de voorstelling, heeft BMW nooit kunnen bereiken wat het initieel plande. Met een ongelukkige periode die zich kort nadien voordeed, denk aan de Golf-oorlog en alle olie- gevolgen nadien, heeft BMW na tien jaar (mei 1999) de productie moeten stopzetten. Uiteindelijk werden er 30.621 exemplaren gebouwd en verkocht.

Er werd van de 8-reeks echter nooit een M-versie gebouwd. De plannen voor een 8-reeks M lagen echter wel degelijk op tafel. BMW wou met zijn coupé aan de haren van Ferrari en Lamborghini trekken. Maar de ongunstige tijden heeft BMW de plannen in de prullenmand doen gooien.

 

En toch rijden er 8-reeks M-modellen rond. Niet met de M-badge, wel met een M-motor. Het betreft de 850CSi, gebouwd in 1992 om het publiek te tonen dat dit model nog beter en nog sportiever kon. Het kreeg dan ook een uit het M-kamp gebouwde 5.6 liter V12. Dat blok was 380pk sterk en kreeg de beschikking over niet minder dan 550Nm koppel. Maar er werd meer dan enkel wat extra vermogen toegevoegd. Zo had de originele 850i enorm last van onderstuur. BMW herzag om die reden de ganse ophanging en voorzag 70% stuggere veren, verlaagde de wagen met 15mm, gaf hem 1,5 tot 4mm dikkere torsiestangen en een setje bredere banden. Daarnaast werd de sturing een pak correcter en kreeg deze 850CSi de beschikking over actieve vierwielsturing (gekend onder de naam Aktive Hinterachs-Kinematik). Hiermee moest de wagen stabieler door de bochten gaan.

BMW 8

Maar ondanks alle goede wil was ook dit was verre van een succes. Amper 1.510 stuks werden van aan de man gebracht. BMW kon met haar 8-reeks werkelijk in geen slechtere tijd vertoeven. Het lot van een schitterend ogende sportwagen die alle potentieel en motiviatie met zich mee had.

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 12:40
afbeelding van Wim

grappig generatiekloofweetje: de 850 stond op 16" velgen en trok men zijn 5L in 6,3 sec naar 100km/u, de 850csi stond op 17" velgen en trok in 6,0 naar 100km/u :)

Ponrow 13:41
afbeelding van Ponrow

Ik dacht dat deze wagens goedkoop zijn op de 2de handsmarkt, alleen spijtig dat ze heel duur in onderhoud en taxen zijn

Tom 17:09
afbeelding van Tom

De woorden 8reeks en goedkoop gaan niet echt goed samen.

yannick D 17:11
afbeelding van yannick D

ja idd die worden vanaf 10.000 al verkocht :-s

bangelijke auto... jammer dat ze de 8serie niet opnieuw ontwikkelen...
de 6 serie maar dan HARD nog harder dan de M6 :-D met 700pk ongeveer en de keuze voor AWD :-D

Marc 00:31
afbeelding van Marc

Een BMW is na 6 jaar, de grootste probleem auto (na Fiat) op de markt en de duurste in onderhoud. Een Mercedes SEC is eventueel nog handel, maar zou deze lekker laten staan. Zo zie je bijvoorbeeld , nog met enige regelmaat oude S klasse's rondrijden, maar een oude BMW 750i is nergens meer te bespeuren, of het is met blauwe rook. De verklaring zit hem ook in de prijsverschillen tussen Mercedes en BMW. BMW is altijd 10 tot 20 goedkoper en dat merk je ook, na verloop van tijd.

Tom 13:12
afbeelding van Tom

@ Marc, dat klopt alleen voor sommige modellen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws