Vergeten auto #49: Volvo 780

Vergeten auto #49: Volvo 780

In de jaren '70 zorgde Bertone met de Volvo 262C voor een coupé op basis van de robuuste Volvo 242/244/264. Hoewel de proporties vanwege een verlaagd dak en grotere portieren wat gewijzigd waren ten opzichte van de berline, viel het verschil de gewone man weinig op. Na het einde van de productie in 1981 kwam Volvo in 1985 met een nieuwe coupé naar de autoshow in Genève, de 780 op basis van de 740/760-reeks. Volvo deed nogmaals beroep op Bertone die ditmaal een veel afwijkender ontwerp uit de hoed toverde.

De wagen werd volledig opnieuw ontworpen en valt op door zijn rankere B-stijl en iets lagere daklijn. De wagen was vooral bestemd voor de Amerikaanse markt waar Volvo de verkopen wat wilde opschroeven. Dat zie je aan de harmonica bumpers die toen verplicht waren in Amerika en ook aan de bouw van de koplampen, die veel weghadden van de Amerikaanse versies van andere Volvo's uit die periode. Ook de viertrapsautomaat werd op het lome rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan afgesteld.

Vergeten auto #49: Volvo 780

Volvo wilde de 780 als topmodel profileren. Hij moest comfortabeler, exclusiever en daardoor ook duurder worden dan de 740/760-modellen. Onder de kap plantten de Zweden dan ook een 2.8 V6 motor aangeboden (150 en later 175 pk) met daarnaast een 2.4 Volkswagen zescilinderdiesel, voorzien van 129 pk. Naderhand werd ook een 150 pk sterke 2.0 turbo benzinemotor aan het gamma toegevoegd, tegen het eind van zijn carrière was er ook een 2.0 met 200 pk. Oorspronkelijk zou Volvo de 2.4 V6 motor van Renault gebruiken maar dat plan ging in rook op toen bleek dat de motorruimte te klein was voor de motor, waardoor die vrij snel warm liep. De wagen werd voorzien van - voor die tijd - allerlei snufjes als airco, elektrische ramen en spiegels, eveneens elektrische zetelverstelling en open dak. De elektrische zetels bleken af en toe wat kuren te vertonen, tot groot ongemak van de klanten. Vanaf 1989 kreeg de Volvo 780 ook Volvo's Nivomat, onafhankelijke demping voor de achteras ter beschikking. Volvo stond er ook op dat de carrosseriedelen bij de productie (bij Bertone) dubbelgegalvaniseerd werd, om roestvorming te voorkomen.

Vergeten auto #49: Volvo 780

Met een voorziene productie van slechts 1.000 stuks per jaar laat de Volvo 780 een officieel aantal van 8.518 stuks noteren. In 1987 en 1988 werden telkens 2.344 exemplaren geproduceerd. Niet alle exemplaren zijn behouden gebleven, deels omdat wisselstukken vrij moeilijk te vinden zouden zijn. Veel 780's werden in Italië verkocht, dus de kans bestaat dat een aangeboden wagen hier helemaal werd ingevoerd uit Italië. Daar durfden ze vrij vaak de carrosserie herspuiten om enige mankementen te verbergen. Toch sprongen ze vaak nonchalant om met het herspuiten. Best even op letten als je naar een occasie-exemplaar gaat kijken. De laatste modellen van de 780 zouden de interessantste zijn, vanwege de comfortwinst dankzij de Nivomat aparte achterophanging. Erg vaak kom je ze niet tegen in België en als dat wel zo is, betaal je zowat 7.000 euro voor je exclusieve Zweedse coupé.

Vergeten auto #49: Volvo 780

De Volvo 780 werd gebouwd tot 1991. Vanaf dan gaapte er een gat in het coupé-aanbod van Volvo, waar de 480 een heel ander publiek aansprak. Pas in 1995 werd dat gat weer opgevuld door de C70, een model waarvan zijn opvolger nu nog steeds dezelfde benaming draagt.

Vergeten auto #49: Volvo 780

Bovenstaande afbeelding: Volvo 262C, de voorloper van de 780.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Wim 11:25
afbeelding van Wim

zoals veel bij de vergeten auto's rubriek: "Now I want one"

Cuore Sportivo 11:41
afbeelding van Cuore Sportivo

Zo'n 262C heb ik een tijd geleden nog in Antwerpen zien rijden, vrij zeldzame verschijning ook :)

Mesoerrie 12:02
afbeelding van Mesoerrie

Zeer mooie wagen. Ooit wil ik toch eens een Volvo hebben.

Niels 15:23
afbeelding van Niels

Als eigenaar van een 940 ben ik lid van de Volvo 700 Vereniging (gehuisvest in Nederland, maar we hebben diverse Belgische leden!) daar zien we de 780 wat vaker. Maar ze zijn inderdaad lastig te vinden. Zeker de laatste versies vind ik erg fraai, die hebben andere (honingraat) velgen. Zoals dit exemplaar:
http://schmidt-gemert.nl/_files/auto/171/thb3_780-91%20rood%2014000mls-1...

@ Wim en Mesoerrie: Doen!
De specialist waar ook mijn auto minutieus wordt onderhouden is Schmidt Gemert. Hij heeft een aantal top exemplaren van de 780 te koop staan op schmidt-gemert.nl

Kenny 16:18
afbeelding van Kenny

Wat een toeval, bij het zoeken naar een oldtimer/classic was ik gisteren ook op de 780 gebotst. Staat dus zeker op m'n verlanglijstje :-)
@ Niels: buiten de 780's heeft Schmidt blijkbaar nog wat ander lekkers staan ;-):
http://schmidt-gemert.nl/auto/?av=233&ps=176&a=Volvo_850_T5-R_1995_Handg...

Mesoerrie 17:34
afbeelding van Mesoerrie

Verdomme Kenny, nu zit ik weer een uur te kwijlen, ik loop al maanden zot van die kar :p
Prijs is wel (veel) te hoog imo... Laatst stond er een mooie te koop op autoscout voor een grote 10k, maar is reeds weg zoals te verwachten viel...

Kenny 18:42
afbeelding van Kenny

@ Mesoerrie, ik ook man, ik ook :-p
De prijs is idd aan de hoge kant, maar ik betwijfel het of je ze nog wel in deze staat vindt (91000 km begot!). En deze wordt in Nederland verkocht, en ik denk dat de auto's daar 2dehands nog steeds een stuk duurder zijn dan bij ons ;-)

Achja, het zal voor deze bij dromen blijven, de 780 lijkt me meer haalbaar :p

Mesoerrie 20:29
afbeelding van Mesoerrie

Nja hoe langer ik verkoopsites volg, hoe meer ik ook geloof dat je diep in je zak zult moeten tasten voor een quasi perfect exemplaar, helaas helaas :(

Techno Patat 16:31
afbeelding van Techno Patat

Kenny: Ik weet <a href="http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=153923139&__lp=2&s... voor je</a> ! Eerst zal je me zot verklaren, maar na het zien van <a href="http://www.youtube.com/watch?v=5DmRCJMOD_8">Youtube </a> filmpjes <a href="http://www.youtube.com/watch?v=969wSIy7qkI">(hier vanaf 1 min)</a> zal je beginnen <a href="http://www.youtube.com/watch?v=4LlYybMG1xQ&feature=related">smelten</a> !

En uiteindelijk ga je het nog jammer vinden dat je haar (want het is een Bella) niet gekocht hebt!!! Als je ze koopt, laat het weten ik wil er nog met m'n Volvo en aanhangwagen omgaan voor je :D!

Over die 780: Het is haalbaar om te onderhouden enzo, maar kopen zal niet simpel worden vrees ik!

Niels 12:24
afbeelding van Niels

@ Kenny/Messoerie/Techno Patat: Dit is niet gewoon een autohandelaar die "in de Volvo's" zit, maar een zeer toegewijde Volvo specialist. Ik ben er al bij velen naar binnen (en weer naar buiten...) gelopen. Hij heeft flink wat internationale klanten die komen voor zijn expertise en netwerk, want hij haalt de auto's van all over the world. De meeste auto's zijn inderdaad niet goedkoop, maar dan ook wel echt in perfecte showroom conditie, niet quasi perfect dus.

Als je serieus een 780 zoekt, en je wilt niet de hoofdprijs betalen, moet je het wellicht eens via de Volvo 700 Vereniging (in Nederland) proberen.

Kenny 19:29
afbeelding van Kenny

Hoo Patat, dat is 't helemaal! Mocht de verzekering niet zo kostelijk zijn was ik hem nu aan het importeren :-p.
Jep, dit is m'n ding: een übersnelle, superpraktische break :-)

Techno Patat 20:32
afbeelding van Techno Patat

@Kenny: Wafelenbak?

Kenny 22:10
afbeelding van Kenny

@ Patat: check! Jij bent de specialist op dat gebied? ;-)
Als dank voor de hulp leen ik hem om de 2 weekends aan jou uit :-p

Mesoerrie 22:54
afbeelding van Mesoerrie

Kan ik ergens deelnemen :D ?

Techno Patat 18:54
afbeelding van Techno Patat

Haha kenny, je bent een held :p!

Maar serieus: heb je al eens gedacht aan een Subaru impreza plus (jaar 98 en later)! Is zat betrouwbaar, snel, heeft veel ruimte en is maar een 2l (met ongeveer 250 pk :p!) !
Inschrijvingen en taksen zijn dus een batje! en je krijgt het verzekert, terwijl ik mn 2.4 diesel met 126 pk niet verzekert kreeg :s!

Mesoerrie 20:11
afbeelding van Mesoerrie

Hmm, of je dat zo snel verzekert krijgt weet ik niet hoor?
Ik heb vorig jaar eens geïnformeerd voor een Subaru Forester, (2001, 2.0 125 pk) en die kon ik eerst niet verzekerd krijgen omwille van het vermogen. Pas door uit te leggen dat het eigenlijk om een suffe bejaardenbak - caravantrekker ging (maar wel quasi onverwoestbaar, 4x4, boxermotor, lage gearing, praktisch en regelmatig op LPG te vinden :p) en een telefoontje naar het hoofdkantoor, bleek dat ze het wel konden verzekeren, maar dan voor het mooie bedrag van zowat 1200 euro...
Ik moet er wel bij zeggen dat ik jonge bestuurder ben, maar de verzekeraar staat zeker niet bekend als een dure vogel.

Kenny 20:11
afbeelding van Kenny

Haha, ik neem aan dat we een deal hebben? :-)
Een Impreza + is zeker ook een optie, maar het probleem met die bakken is dat je echt goed moet zoeken om een exemplaar te vinden dat niet mishandeld is geweest doorheen z'n levensloop... Maar zeker een optie, op termijn ;-)
Ik weet niet wat het is, maar ik ben echt zot van snelle breaks :-p
Een Volvo V70 T6 bv., hmmmm.

Techno Patat 15:25
afbeelding van Techno Patat

@kenny: voor die subaru zou ik kijken op het sub forum, staan er geregeld te koop!

@sam:mn beste maat heeft 1! gekocht aan 20j, zn 2e auto! Was voor hem idd een klein maandloon als verzekering! Maar vanaf dat je 23 bent zakt dat snel! Ik kreeg mn auto niet verzekert vanwege volume van d motor! Ookal heeft hij maar 126 pk, 2.4l is 2.4! Heb al eens gekeken voor mn alfa, en die 210 pk krijg ik ook niet verzekert omdat ik al 1 ongeval met schuld heb :s! Gvd, wss wachten tot ik 23 ben en me dan blauw betalen :s!

Wally 16:24
afbeelding van Wally

Er staat nog een zwarte 780 te koop op autoscoot. Heb bijna dezelfde gekocht verleden jaar, en ben er erg gelukkig over. De 200pk 4-cylinder is vinnig en niet al te gulzig (rond 1 op 10).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws