Rijtest: Kia Optima 1.7 CRDi

kia optima rijtest

Sinds Peter Schreyer de modellen bij Kia tekent maakt het Koreaanse merk bokkensprongen vooruit. De tijden dat je kan zeggen 'het is maar een Kia' zijn dan ook lang vervlogen. Sinds ze een ontwikkelingscentrum hebben op Europese bodem sloegen een hoop modellen serieus aan. Maar de laatste jaren was er nog een segment op te vullen voor de Zuid-Koreanen, dat van het D-segment. Deze Kia Optima moet dat gat wegwerken en mag zich meteen vlaggenschip van het merk noemen.

De Kia Optima maakt zijn punt wel op de weg door zijn krachtig lijnenspel. Voor een middenklasser heb je enorm veel bekijks en zijn mensen oprecht geïnteresseerd met wat je aan het rijden bent. Vooraan valt de Optima vooral op door zijn twee LED-strepen, meteen het enige minpunt van de snoet. De LED verlichting oogt naar goede gewoonte wat ordinair en doen de verder klassevolle verschijning wat oneer aan. Wat wel enorm goed zit is de herkenbare zwarte grille die wordt omlijst door een chrome rand. De scherp ogende koplampen vloeien prima over in de grille. Langszij vallen vooral de kleine ventilatieroosters op die een erg sterke motor onder de kap lijken te verraden, al is dat niet zo. Daarover zo dadelijk meer. Achteraan is niet iedereen opgetoogd met het gekozen lijnenspel. Sommigen vinden hem knap, anderen te braaf of te Koreaans. Ondergetekende was pro-achterkant, al is de snoet van de Optima een pak spectaculairder dan de kont. Je kan het design Koreaans noemen, maar onderscheiden doet de Optima zich er wel mee. De reden van die krachtige lijnen is het verdoezelen van zijn lengte. Kia duidt de Volkswagen Passat aan als voornaamste concurrent. De Optima is niet alleen spannender qua looks, hij is ook een stuk groter. Hij is 76 mm langer, 10 mm breeder en beschikt over een wielbasis die 83 mm groter is dan de Passat.

kia optima rijtest

Die lengte komt binnenin tot uiting, gelukkig. Als bestuurder, passagier en zelfs achteraan heb je alle ruimte van de wereld. Hoofdruimte is er achteraan jammer genoeg niet op overschot. De dalende daklijn, die voor de sportievere coupé-lijn moet zorgen, zorgt ervoor dat het hoofd van de passagiers achteraan al snel tegen het dak gaat stoten. Ook bij het uitstappan achteraan stoot je snel tegen de stijl. Beenruimte is er wel voldoende. Is dit dat de ideale reisauto? Ja en nee. Ja, omdat hij plek genoeg heeft en prima is uitgerust. Neen, omdat het zitmeubilair te Amerikaans is en dus niet ideaal is voor onze Europese ruggengraat. Het zwakke zitmeubilair is ook meteen de enige negatieve opmerking voor het interieur van de Optima. Want gezien zijn vanafprijs (32.590 euro BTWi) is deze Optima niet alleen erg goed uitgerust, hij is dat ook met de nodige kwaliteit. Je moet voor dat geld natuurlijk perfect lederen afwerking verwachten, geen carbon, aluminium of een in alcantara ingelegd dashboard. Mensen die dat verwachten zijn bij Kia hoe dan ook aan het foute adres. Mensen die waar voor hun geld willen en geen behoefte hebben aan duurdere materialen zijn aan het juiste adres bij deze Kia. De zwakke zettels, daar hadden we het al over, maar alle andere materialen voelen goed aan. Wie kiest voor de houtinleg krijgt een leuker stuur en aangepaste versnellingspook. Het dashboard zelf is op en top plastiek, maar op een relatief goede manier. Het instrumentenpaneel is naar de bestuurder toe gericht, laat zich ergonomisch bedienen en behuisd een infotainmentsysteem dat vooral zwak af te lezen is bij zonneschijn. Het gekozen materiaal voor het dashboard is wel erg gevoelig aan vingerplekken. De radiatoren naast het stuur ogen wat ouderwets en deden ons zelf even aan wijlen Saab denken. Aan opbergvakjes geen gebrek in de Kia. Je geraakt je gsm, portefeuille en sleutel gemakkelijk kwijt. De koffer is door zijn lengte best riant te noemen. Jammer genoeg is het in- en uitladen van de 505 liter grote kofferruimte wat kruipwerk, wat typisch is voor de sedans. Nog in de koffer kan je beter niet naar boven kijken, daar zie je een onafgewerkte hemelbekleding wat écht niet door de beugel kan. Een geluidsinstallatie die met bekabeling, isolatie en metaal inclusief schroeven te zien is. Absurd in tijden als deze, zeker voor een merk dat net zo sterk bezig is als Kia.

kia optima rijtest

Op de baan is de Optima een comfortabele kilometervreter. De 1.7 diesel die we onder de kap terugvinden heeft 136 pk ter beschikking. Dat is geen monstercijfer, wel een standaardmaat, en die standaard voldoet prima. Je bent dankzij zijn prima zestraps automatische versnellingsbak snel van je plek en eenmaal je 2000 toeren maakt kan je beroep doen op een koppel van 325 Nm. Voor een grote sedan als deze in het D-segment doet de Koreaan het ok. Wij hadden na goed 1.000 gereden kilometers een gemiddeld verbruik van 7 liter op de teller. Op papier geeft Kia 6 l/100 km op, dat is perfect haalbaar op de autostrade, maar niet na een rit op gecombineerde wegen (stad/autostrade). Grootste zwakte van deze Optima is zijn CO2 uitstoot. Opzich is de Kia een prima optie als leasewagen, maar met een CO2 uitstoot van 158 g/km voor de automaat gaat hij het er niet ver schoppen vrezen we. Waar we dan weer wel op kunnen rekenen is de zeven jaar garantie of 150.000 kilometer garantie. Al mag de kanttekening gerust gemaakt worden dat hun broertje Hyundai met de i40 daar beter in scoort met een ongelimiteerde kilometer-garantie. Jammer dat Kia een basisaanbod in motoren zo beperkt houdt, maar tegen het einde van dit jaar komt er een hybride-variant van de Optima.

kia optima rijtest

De vering is opvallend goed, hij veert oneffenheden prima uit de baan zonder zich als een boot te gaan gedragen. Om de Duitsers wat dichter naar hem toe te trekken spanden ze de ophanging ook wat harder aan, en dat werkt, zonder oncomfortabel hard te zijn. Die strakke ophanging laat zich vooral gelden in het bochtenwerk waarin de Optima zich (opnieuw verrassend) goed gedraagd. De sturing mag dan we licht zijn, de Optima is communicatief genoeg om het nodige bochtenwerk op respectabele snelheid voor zijn rekening te nemen. Grootste minpunt al rijdend aan de Kia Optima is zijn isolatie en luidruchtige motor. De motor mag dan wel goed zijn, hij klinkt als een diesel uit de tractor van mijn grootmoeder. Zeker bij een koude start maakt de 1.7 geen frisse indruk. Dat andere negatieve punt is zijn isolatie. De motor opzich mag dan wel luidruchtig zijn, een goede isolatie had veel van dat mankement kunnen vermijden. Maar ook windgeluiden rondomrond en rolgeluiden van de banden nemen de bovenhand tijdens de rit. Het wordt niet storend, want de wagen rijdt comfortabel genoeg om je er niet druk in te maken, maar als je wil concurreren met een Passat kan je maar beter wat gaan werken aan beter issolatiemateriaal. Of moet dat prijsverschil dan toch ergens in zitten?

kia optima rijtest

De Kia Optima is de jouwe vanaf 32.590 euro inclusief BTW, daarvoor heb je de manuele versnellingsbak. Kies je voor de door ons getestte automatische versnellingsbak, dan betaal je slechts 1.000 euro meer. Dat komt met andere woorden neer op 33.590 euro. Het verschil met de Duitse concurrenten maken de Koreanen niet alleen met hun vanafprijs, ze doen dat ook met hun uitrusting. De Optima is standaard al erg behoorlijk uitgerust, maar voor amper 1.400 euro meer heb je een automaat, panoramisch open dak, houten inlegwerk op het stuurwiel, verwarmbare zetels achteraan, elektrisch regelbare passagierszetel. Wie voor de manuele versnellingsbak koos kan een optiepakket voor 1.500 euro aankopen. Daarvoor krijg je een panoramisch open dak, houten inlegwerk op het stuurwiel, verwarmbare zetels achteraan, elektrisch regelbare passagierszetel en lederen verwarmbaar stuurwiel. Alleen metaalkleur zou je dan nog moeten bijbetalen (450 euro). Dat maakt dat je een full option Optima koopt voor 35.540 euro. Need I say more...

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Pieter Aertgeerts
Met dank aan Kia Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.7 CRDi

Vermogen

136pk

Koppel

325 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 481 kg

Topsnelheid

197 km/u

Prijs testwagen

€ 35 540.00

Prijs basismodel

€ 32 590.00

0 tot 100 km/u

11.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Max. kofferinhoud

505 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Sven 06:50
afbeelding van Sven

Toch even nuanceren dat het hier om de automaat gaat, de manuele bak heeft een CO2-uitstoot van 119g/km. Evenveel als pakweg de Volkswagen Passat met TDI 136 pk (die wel een 2.0 TDI heeft). De Passat TDI 136 met DSG heeft een CO2-uitstoot van 135 g/km.

Cor 13:51
afbeelding van Cor

Ik heb 3 dagen met de Optima mogen rijden. De automaat versie. Verbruik bedroeg 5.9l/100km. Zeker niet verkeerd. Ook merkte ik de hierboven aangehaalde minpuntjes op: afwerking kofferbak, harde stoelen. Voor de rest is het een prima wagen met een zee aan ruimte en comfortabel. Pas op met het optiepakket. Door het panoramisch open dak komen bestuurders langer dan 1.83m. in de problemen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws