Rijtest : Volvo V60 T6 AWD

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

De meningen over een nieuw model waren zelden zo gelijklopend als bij deze nieuwe V60. Het is dan ook de eerste keer dat Volvo op de proppen komt met een heuse lifestylebreak. Na een uitgebreide test van de opvallend gekleurde S60 kunnen we enkele maanden later achter stuur kruipen van de breakvariant van dat model dat onder de naam V60 in de catalogus prijkt. En dat deden we dan ook met veel plezier, of misschien had die T6 motor er ook wel iets mee te maken…

Onder de kap van onze testwagen lag voor de verandering eens geen roffelende vijfcilinder diesel, geen schattige 1.6 D Drive motor, maar een klepper van een T6. Niet minder dan 304pk kregen we mee om te verdelen over de vier wielen. Bij het starten krijgen we al meteen de indruk die ons tot na de test zal bij blijven: deze V60 met T6 is geen wagen die je kippenvel bezorgt. Hij doet zijn werk eerder vanop de achtergrond en laat slechts van zich horen als je het gaspedaal werkelijk bijna door de vloer heen wil trappen. En eigenlijk, van een Volvo zouden we in feite niets anders verwachten dan dat. Gekoppeld aan de automatische 6-traps Geartronic levert het blok zijn kracht op een evenwichtige en serene manier af. Met 304pk bij 5.400 rpm en 440Nm beschikbaar vanaf 2.100 rpm heb je altijd genoeg kracht binnen handbereik om een snel inhaalmanoeuvre te forceren of gewoonweg als eerste weg te zijn aan het stoplicht. De combinatie met het AWD-systeem van Volvo maakt dat je onder alle weersomstandigheden kan rekenen op voldoende grip.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

Volvo en veiligheid, het zijn twee woorden die bijzonder goed samengaan. Net zoals de S60 is de V60 voorzien van alle nieuwste veiligheidssystemen die ervoor zowel voor de bescherming van de inzittenden zorgen als die van de mensen die zich buiten de wagen bevinden. De hele rits aan airbags in wordt aangevuld met systeem als BLIS, Lane Keeping Detection en het Collision Warning system. Dat laatste systeem doet letterlijk datgene wat het in zijn naam doet vermoeden. Het ‘waarschuwt’ voor aanrijdingen. En dat doet het soms op nogal bruuske manier. Detecteert het systeem een gevaarlijke situatie dan verschijnen er voor de bestuurder in de vooruit enkele oranje balkjes. Duikt er ogenschijnlijk écht gevaar op, dan worden die balkjes fel rood en krijg je terzelfdertijd een luide signaaltoon te verwerken. Best even schrikken als je rustig aant het laveren bent door de stad of in een enkelrichtingsstraat waarin je moet slalommen tussen aan beide kanten van de weg geparkeerde wagens. Meer lof hebben we over het Pedestrian Safety System en het City Safety System. Aangezien deze systemen al meermaals uitgebreid beschreven werden in tal van rijtesten besparen we jullie een lange uitleg. Kortweg komt het erop neer dat ze er toe in staat zijn om tot snelheden van 30 km/u aanrijdingen te voorkomen en op die manier menselijk en materieel leed tot een minimum te beperken.

Het design van de V60 laat zich kenmerken door een vlot en sportief lijnenspel. Van de neus tot aan de achterdeuren is er niet veel nieuws te bespeuren. Tot zover herkennen we de looks van de S60. De knappe krachtige snuit biedt een mooi alternatief voor wie is uitgekeken op de strenge blikken van de Duitse concurrentie. Laten we onze ogen iets verder over het koetswerk glijden, dan komen we uiteindelijk bij het elegante achtersteven aan. Het typische design dat we ook al kennen van de XC60 krijgt hier een geheel eigen invulling, die meer dan geslaagd blijkt te zijn. De fijne, sierlijke lijn van de achterlichten accentueren het lijnenspel achteraan. De brede “heupen” worden daardoor extra in de verf gezet waardoor de V60 wat verleidelijker gaat uitzien.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

Het interieur heeft niets nieuws te bieden ten opzichte van de S60, waardoor we al snel goed overweg konden met alle verschillende bedieningselementen. De centrale middenconsole herbergt zowat alle functies die je je kunt indenken in een moderne wagen. Van radio over navigatie tot airco en zetelverwarming, niets ontbreekt. Het centrale scherm wordt van het knoppenarsenaal gescheiden door een nogal ongelukkig geplaatste centrale luchtmond. Het lijkt alsof deze in de laatste fase werd vergeten en dan nog snel een plaatsje moest krijgen. Op het centrale scherm worden alle functies weergegeven. Te betreuren is de werkingssnelheid van het systeem. Steevast moet je een seconde of twee wachten eer je reactie krijgt. Dat is bijvoorbeeld knap lastig bij het ingeven van een bestemming in de GPS. Een volledige crash van het computersysteem tijdens de laatste dag van onze test doet ons dan ook des te meer twijfelen over de kwaliteit en duurzaamheid ervan.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

Een heel erg jammer feit als we anderzijds moeten vaststellen dat er voor de rest niets valt aan te merken op het doordacht ontworpen interieur van deze Volvo. De ergonomie is heel erg goed uitgekiend. Het zijn ook net die typische zetels en hun unieke (en bijzonder comfortabele) zithouding die een Volvo tot een echte Volvo maken. Een van onze redactieleden, die na een rit van enkele dagen de overstap  maakte naar een niet nader te omschrijven kleine monovolume van het merk dat begint met O en eindigt op PEL, kan hierover uitgebreid getuigen. Ook achteraan hebben we niet te klagen in deze lifestylebreak. Zelfs voor personen met een lengte van 1.80m is het aangenaam toeven op de achterbank. De zittingen zijn lang genoeg en de rugleuning is biedt ook voldoende steun. De stevige centrale arm steun met geïntegreerde bekerhouder maakt lange ritten ook iets comfortabeler.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

Een break hoort praktisch te zijn, dus daarop hebben we de V60 uitgebreid getest. In absolute cijfers (430l - 1.241l) moet hij ten opzichte van zowat alle concurrenten het onderspit delven. Ook de hoge laaddrempel speelt in zijn nadeel. Maar dat is dan enkel zo wanneer je de V60 zou kopen om er elke week een verhuis mee te doen. En laat ons eerlijk zijn, dat zal niet de reden zijn waarom je hem koopt. Een knap gelijnde wagen die op de koop toe nog best wat bagage kan verwerken. De achterbank en de passagiersstoel worden in een handomdraai neergeklapt waardoor je de laadruimte op een eenvoudige wijze kan moduleren.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

De T6 is een stille krachtbron, treedt nooit op de voorgrond. Enkel wanneer je hem echt hard op de staart trapt laat hij van zich horen. Anders zou je haast gaan denken dat je met een hybride onderweg bent. Een blik op het gemiddelde verbruik in de boordcomputer toont dan wel meteen het tegenovergestelde. Het gemiddelde lag steeds boven de 12,8 liter per 100 km. Soms zelfs tikten we 15 (!!) liter aan, en dat vonden we echt zeer veel. Het rijcomfort is net zoals in de eerder geteste S60 van een hoogstaand niveau. Korte of lange afstanden, het maakt niet uit. De V60 neemt een ritje naar het dorp als ontbijt, eentje van Antwepen tot Parijs als middagmaal en tussendoor rij je met plezier nog enkele keren op en af tot in Brussel. Jullie begrijpen wel wat ik wil zeggen vermoed ik. Wees enkel gewaarschuwd dat je langere ritten meermaals zal moeten onderbreken voor een stop aan het tankstation, dit vanwege de beperktere autonomie.

Rijtest: Volvo V60 T6 AWD

De V60 T6 AWD is beschikbaar in twee uitrustingsniveau's, de R-design (€ 44.250) en Summum (€ 45.850). Het ene richt zich meer op de liefhebber van een sportievere look, het andere legt de focus op luxe en comfort. Beide uitrustingsniveau's houden in dat er bijna geen opties meer overblijven waardoor de V60 T6 AWD best interessant geprijsd is ten opzichte van de concurrentie. Neem bijvoorbeeld de 335i xDrive dewelke standaard al € 50.250 kost. Of dat prijsverschil de doorslag kan geven en de critici kan overhalen over te stappen naar een Zweedse kar, is een vraag die wij jammer genoeg niet voor jullie kunnen beantwoorden. Wat we wel weten is dat de V60 een verdomd knappe wagen is met bakken karakter, en dat kan je niet van elke Duitser zeggen.

Tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Volvocars Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

3.0 turbo benzine, zes-in-lijn

Vermogen

304pk

Koppel

440 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 742 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 45 850.00

Prijs basismodel

€ 32 200.00

0 tot 100 km/u

6.20 sec

Gemiddeld testverbruik

12.90 L/100km

Min. kofferinhoud

430 L

Max. kofferinhoud

1 241 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Wim 19:34
afbeelding van Wim

zalige cruisebak en nuttige veiligheidssystelen

Techno Patat 16:46
afbeelding van Techno Patat

Hmm, nog nooit gehoord van een merk genaam OversPEL :o! Miss iets nieuws :D!
Maar ik moet je gelijk geven: kheb nu een my2007 s60 en die zetels zitten zalig! Eventjes naar vendée op reis en daar fris toekomen kan je niet in elke wagen! (zeker niet met mijn, euhm, gemiddelde snelheid :)! ) daarom alleen al zou ik bij volvo blijven, dat en de 5cilinder diesel die zalig klinkt!

Maar zoals je het zelf zegt: sportief wordt het niet, het kan, en je kan verdomd veel uit een volvo halen als je hem kent en begrijpt, maar het is niet het gevoel van ik grijp hem bij z'n nekvel en plaats hem precies waar ik wil! En dat wil je toch wel als je eens sportief rijdt... Precies daarom dat het zo kietelt om te kijken voor een andere wagen! Enkel jammer dat iedereen in de omgeving my praktisch doodschiet als ik nog maar spreek van een andere auto te kopen :p!

Ohja en eventjes on topic: leuke test , leuke vergelijkingen met maatstafjes die iedereen kent, zo kan je een mening veel makkelijker plaatsen naast je eigen waarden en eisen! En vooral: mooie en leuke wagen (enkel spijtig van de velgen!!!)

Anonieme gebruiker 18:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

knappe wagen, knap geschreven artikel ook bovendien

Anonieme gebruiker 10:06
afbeelding van Anonieme gebruiker

Besteld! 17 juni in de garage ;-)

Techno Patat 14:35
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: nice! motor, kleuren??? goeje keus imo!

Anonieme gebruiker 21:35
afbeelding van Anonieme gebruiker

T6 ember black summum + xenium thx to Steven acg Ghent

Techno Patat 14:35
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: je bent een held!!! kon niet beter! nu nog mooie velgjes en leuk leerkleurtje en je hebt de mooiste van BE :)!

Anonieme gebruiker 11:51
afbeelding van Anonieme gebruiker

Lap, telefoon van de dealer: geen ember black door aardbeving in Japan...

Anonieme gebruiker 10:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb dan voor Cosmic White gekozen... Ben benieuwd, nog 3 à 4 weken en we kunnen ze afhalen...

Anonieme gebruiker 12:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Toch wat overroepen wagen !!! Vooral de materiaalkeuze van het interieur is zeker niet van een
premium niveau. Het ziet er allemaal wat goedkoop uit en zeker niet van het niveau van Audi, Mercedes,
BMW en Lexus.

Peter 23:37
afbeelding van Peter

Kwaliteit en van binnen van Audi , BMW , en al de andere mag er nog niet aan tippen
Trouwens Audi is prijs kwaliteit veel te duur en BMW is veel te veel over roepen

piet 14:16
afbeelding van piet

Mercedes Audi en zekers Lexus komen van zijn leven niet op mijn hof.
Allen veel te overroepen de zelfde kwaliteit van Volvo, maar aan een veel te hoge prijs.
Trouwens men betaald de prijs van een Mercedes en men krijgt een Renault motor in de plaats.
Hoe bezige.
BMW is nog een iets anders. Wat ze daar moeten van hebben is mij nog altijd een raadsel.
Met die achterwiel aandrijving.

Techno Patat 14:52
afbeelding van Techno Patat

@ laatste anoniem: hmm, dat is inderdaad schandalig! ooooh wat een smeerlappen! en dat voor een auto die 10.000 euro meer kost dan bij vergelijkbare bmw's, audi's en mercedes's................... Ow, wacht!

Techno Patat 13:35
afbeelding van Techno Patat

@timmeke: geen fanboy, bestrijder van onrecht! Want autos met 10.000 euro prijsverschil kun je moeilijk vergelijken he!

Anonieme gebruiker 10:31
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ze zijn binnen! Nu wachten op de nummerplaten...

Anonieme gebruiker 19:44
afbeelding van Anonieme gebruiker

@Techno patat, hoezo 10000 € verschil ? Een berekening gemaakt in een octaan of hexadecimaal
talstesel ? Duidelijk een fanboy ( is niets mee ) maar blijf dan wel correct.

Techno Patat 20:06
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: ik heb zelf gekeken voor een S60 2.0T, en met alle opties dat ik wilde kwam ik aan een auto van +- 42.000 euro (dacht ik, give or take),

Vervolgens naar een Bmw en Mercedes dealer geweest (audi was sowieso geen optie) en daar kwam ik toch minstens 10.000 euro duurder uit tegen dat ik de auto had die ik in m'n gedachten had hoor...

De Volvo heeft gewoon veel meer standaard 'luxe' dan de bimmer en merc, dingens zoals cruise control etc etc moet je voor bijbetalen, bij volvo niet... Om ze dan af te rekenen op leer dat iets minder zacht aanvoelt vind ik eigenlijk een beetje onrechtvaardig!

en ik moet zeggen dat het enkel de Mercedes was die (bij vergelijking) echt betere materialen gebruikte (het waren wel de Designo stoelen...) de BMW viel me dik tegen qua materialen! Maar eerlijk is eerlijk, qua rijgedrag is de bimmer nog steeds onovertroffen... zelfs nu hij al bijna uit productie gaat :o

MarcelB 08:01
afbeelding van MarcelB

@techno patat. Onrecht bestrijden??!! Over het feit dat de ene auto duurder is dan de ander......Grow up. Ga je inzetten voor aidskinderen of zo.

Techno Patat 16:01
afbeelding van Techno Patat

@marcel: dan ga ik jouw huis eventjes vergelijken met dan van Bono! Want kostprijs maakt toch geen deel uit van vergelijkingen, enkel het eindresultaat! Als mensen nu kakken op je huis omdat je parket legt ipv natuursteen maar je hebt er wel maar de helft voor betaald ga je dat toch ook zeggen!

Hier net hetzelfde verhaal, de volvo kost stukken minder in vergelijkbare trend en toch rekent hij hem af op leer dat niet zo zacht is!

En wie moet er hier dan opgeoeien? Een volwassen persoon WERKT dag en nacht voor alles en kijkt bij een besparing van 10k euro's dus niet naar leer dat wat taaier is!

Hans 11:48
afbeelding van Hans

Sinds augustus 2021 mijn eerste Volvo een V60 T6 uit 2011. In onderhoud geweest bij één garage in Zwitserland en is meteen mee gegaan op vakantie naar Spanje en was verrast over het verbruik gemiddeld 1:12,5km per liter bij snelheid van 100-140km/u en dat voor een 3.0 motor (getuned Heico 330pk), stad ongeveer 1:8,5 en ik tank alleen E5-98. Deze V60 heeft mij absoluut verrast in rijgedrag, comfort, uitrusting, interieur (leer) en uiterlijk. Natuurlijk ook wat garantie punten gehad zoals een voorruit die niet goed vast zat bovenkant, nog wat kleine dingen en als laatste is het brein vervangen van de automaat onder garantie door schokkend/slecht schakelen 1 en 2e versnelling en meteen de juiste olie (JWS3309). Opmerkelijk min punt is roestvorming aan het chassis en dit is behandeld door de garage. Beetje aangekleed naar eigen smaak niet opvallend en het is zoeken naar een reden om te kunnen rijden. T6 in de sportstand geeft een adrenaline verhogend resultaat en de 520Nm doen iets met je. Je zou niet zeggen dat er een 6cylinder in ligt en de souplesse van deze motor is geweldig. Ik ben een rustige rijder en ga voor comfort maar de pk's achter de hand is zeker heel prettig. Met een K&N luchtfilter gaat het vermogen merkbaar omhoog maar ook het verbruik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws