Gametest: WRC 10 (2021)

WRC 10 Gametest

Twintig jaar geleden lanceerde Evolution Studios de eerste officieel gelicenseerde WRC racegame. Ondertussen zitten de rechten onder de vleugels van Kylotonn en zijn we toe aan WRC 10. Is dit dé rallygame aller rallygames?

Op twintig jaar kan er veel veranderen. Niet anders in de rallywereld. Want lang vervlogen zijn de tijden van knalblauwe Subaru's WRX STI en al even rode Mitsubishi's Lancer Evolution. Tegenwoordig regeren hatchbacks het rallyland, met een voor rally geprepareerde Ford Fiesta, Toyota Yaris en Hyunda i20. Niet meteen een uitgebreide basis om een rallygame van te maken natuurlijk. Waardoor ook deze iteratie de jongens en meisjes van Kylotonn (KT) andere raceklassen in de mix werpen samen met classic events die je achter het stuur zetten van enkele van de meest iconische rallywagens.

Minder management, meer racen!

Klinkt de tekst hierboven herkenbaar? Niet zo gek. Want heb je eerder al WRC 8 of WRC 9 gespeeld, dan zal je zonder twijfel binnen de kortste keren laveren doorheen WRC 10. Net zoals pakweg voetbalgame FIFA zijn de jaarlijkse updates miniem te noemen. Net zoals voordien zal je dus starten in het WRC Junior of WRC 3. Daarbij krijg je de kans om je eigen team uit te bouwen via het aanwerven van het juiste personeel dat je dan ook nog eens kan upgraden via een laddersysteem. Of anders gezegd, het "teammanagement"-systeem dat we steeds vaker zien opduiken bij racegames (Formule 1 iemand?) zorgt er voor dat je soms minder achter het stuur zit dan je zelf zou willen.

WRC 10 Gametest

Krijg je eenmaal de toestemming om een event te rijden, dan valt meteen op dat WRC 10 een verdomd mooie game is geworden. Zelfs op "last gen" consoles zoals de Playstation 4. Toegegeven, het zelfde kan je ook zeggen over voorganger WRC 9. Omdat dit een gelicenseerde game is, zal je ook deelnemen in landen waarin het échte WRC neer strijkt. Daardoor maken we kennis met nieuwe regio's Kroatië en Estland. Vooral Estland met haar uitdagende gravelstages zijn een plezier om te bedwingen. Eveneens vet: ook België (Rally van Ieper) zal toegevoegd worden aan de lijst, samen met Griekenland.

Eerst afstellen

Ontwikkelaar KT zegt het rijgedrag van de auto's verder getweaked te hebben tegenover WRC 9. Het moet gezegd dat alle auto's hun eigen karakter hebben. Al is het geen kwestie van instappen en wegwezen bij WRC 10. Zeker niet voor consolegamers met controler. Standaard reageren de auto's extreem nerveus waardoor het bijna onmogelijk is om je bolide recht te houden op, tja, rechte stukken. Gelukkig zijn de instellingen qua input bijna eindeloos. Initieel komt dat zeer overweldigend over maar na enkele pogingen heb je een set-up die perfect bij je past.

WRC 10 Gametest

Aan auto's trouwens geen gebrek. Want naast de - uiteraard - Hyundai i20 WRC, Ford Fiesta WRC en Toyota Yaris WRC passeren ook nog een twintigtal andere auto's de revue. Zonder discussie zijn het vooral de "classics" die met de meeste aandacht gaan lopen. Denk maar aan de Alpine A110 die het allereerste wereldkampioenschap won in 1973. Of wat te denken van de Group B-rakkers zoals de Audi Quattro A1, Peugot 205 T16 Evo 2 en Lancia Delta HF Integrale Evoluzione. Zelfs Colin McRae’s Subaru Impreza en Tommi Mäkinens Mitsubishi Lancer Evo V uit 1998 tekenen present. Al zijn die gebonden aan duurdere versies van de game.

Simracing

Rest een belangrijke vraag: is WRC 10 een leuke game geworden? Wel, dat hangt af van wat je zoekt in een rallygame. Wil je pure fun? Dan opteer je beter voor de DiRT-reeks. Gaat het je om realisme en het beheren van een rallyteam tot in de puntjes. Dan zal je jouw goesting vinden bij WRC 10. De ondertussen al drie jaar oude concurrent Dirt Rally 2.0 bewandelt dan weer een mooie mix tussen fun en realisme. Waardoor er een rallygame voor iedereen op de markt is!

WRC 10 Gametest

Franse ontwikkelaar Kylotonn verdient dan ook een dikke pluim om de gamefranchise wat uit het slop te halen de voorbije jaren. Loopt alles trouwens volgens plan, dan zullen we volgend jaar de laatste WRC-game van Kylotonn te zien krijgen. Want vanaf 2023 heeft uitgever Codemasters de licentie van het WRC op zak. En Codemasters... die ken je van de DiRT-racegames. Benieuwd wat zij zullen maken met die officiële titel op zak. Maar nu eerst nog even genieten van WRC 10!

Conclusie

WRC 10 schuwt de nitty gritty-aspecten van de rallywereld niet. Waardoor je een raceteam tot in de puntjes samen kan stellen (je kan zelfs op teambuilding!) en je lekker kan geeken over de bandensoorten die je mee zal nemen op volgende rally. Al dat micromanagement neemt soms wel de vaart uit de game maar vergeet je meteen eenmaal je aan het racen gaat. Dankzij de toevoeging van een livery editor kan je dan weer eindelijk je eigen rallywagen designen. Kortom, kleine evoluties in een dijk van een gamefranchise. Daar kan je toch niet rouwig om zijn?

Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws