Volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap (EEA) is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe passagiersvoertuigen in 2019 voor het derde jaar op rij gestegen. Volgens het agentschap ligt de keuze voor grotere en zwaardere auto’s, zoals SUV’s, aan de oorzaak.
In 2019 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 122,4 g/km. Dat is een stijging van 1,6 g/km vergeleken met 2018. Na een continue daling tussen 2010 en 2016 stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot al voor het derde jaar op rij. De cijfers blijven weliswaar onder de doelstelling van 130 g/km die in 2019 van kracht was, maar liggen ver boven de 95 g/km die dit jaar is ingevoerd.
Volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) ligt de toenemende populariteit van SUV’s aan de oorzaak van de stijging. In 2019 was 38 procent van de nieuwe inschrijvingen een SUV, en de meerderheid daarvan kreeg een benzinemotor onder de kap. De gemiddelde CO2-uitstoot van benzine-SUV's bedraagt 134 g/km, aldus het EEA, zowat 13 g/km hoger dan de uitstoot van andere benzinewagens.
Opmerkelijk is dat het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s tussen 2018 en 2019 met 30 kilogram is toegenomen, en dat in alle segmenten en voor alle brandstoffen. Eveneens opmerkelijk is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van dieselwagens met 127 g/km nog nooit zo dicht bij de gemiddelde CO2-uitstoot van benzinewagens heeft gelegen (127,6 g/km).
Meer benzine
In 2019 werden er in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 15,5 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. 59 procent daarvan waren benzinewagens (63 procent als je benzinehybrides meetelt), 31 procent waren diesels (32 procent met dieselhybrides). Plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s maakten 3,5 procent van de nieuwe inschrijvingen uit, tegenover 2 procent in 2018. De meeste daarvan werden ingeschreven in Noorwegen, Nederland, IJsland en Zweden, enkele van de weinige landen die de gemiddelde CO2-uitstoot van hun nieuwe auto’s in 2019 zagen dalen.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden