Volgens adviesbureau KPMG is België hoegenaamd niet klaar voor de zelfrijdende auto. Mede door de slechte wegen, gevaarlijke kruispunten en politieke valkuilen wordt er een vernietigend rapport geschetst. Resultaat? Op een internationale lijst strandden we op de 21ste plaats. Ter informatie: Nederland staat op stek 2 in de lijst.
Dat de zelfrijdende auto nog niet voor morgen is, dat wordt steeds duidelijker. Al zeker voor ons Belgenland. Want hoewel Singapore en Nederland koploper zijn voor het klaarstomen van een framework, slabakt België tot op een punt dat het bijna pijnlijk wordt. Dat blijkt alvast uit een rapport van adviesbureau KPMG dat al een paar jaar haar "Autonomous Vehicles Readiness Index" uitbrengt. Daarin worden 30 landen beoordeelt op hoe klaar ze zijn voor de autonome auto. België deed voor het eerst mee aan dit onderzoek en bekleedde plaats 21 op de lijst. Niets om fier op te zijn, natuurlijk.
Slechte wegen aan de basis.
Het adviesbureau hekelt alvast onze ruimtelijke ordening. Of iets specifieker: de manier hoe onze wegen worden gebruikt. Onze straten worden vaak gedeeld door auto's, bussen, fietsers, trams en voetgangers, zonder duidelijke afscheidingen. Enkel Hongarije, Tsjechië, Rusland en Brazilië scoren slechter op vlak van wegen voor het uitrollen van autonome auto's.
Daarnaast is er nog de vaste waarde: ons ingewikkelde politiek stelsel. Doordat onze mobiliteit verdeeld is over drie regionale overheden (Vlaanderen, Wallonië en het hoofdstedelijk gewest Brussel) en een federale overheid, krijg je een moeilijk politiek speelveld waar je uiteindelijk, als je dingen moet laten gebeuren, verschillende overheidsniveaus moet laten samenwerken. Dat kluwen van politieke doolhoven zal volgens de index van KPMG zonder twijfel de uitrol van de autonome auto vertragen. Dan toch een kleine positieve nood? Onze complexe wegen zijn volgens de index dé ideale proeftuin voor het testen van autonome auto's. Of we daar fier op moeten zijn?
Het gehele rapport kan je HIER bekijken (pdf).
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 14 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 23 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 1 dag geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 1 dag geleden