Laadstressers opgelet, want Polestar heeft goed nieuws voor jou. Samen met start-up StoreDot heeft het merk namelijk een prototype van de Polestar 5 gebouwd met daarin een accu die bloedsnel kan laden. Wat dacht je bijvoorbeeld van 320 kilometer rijbereik in een pauze van ocharme 10 minuten?
Wil je een beetje een leefbare elektrische auto, dan wil je er vast eentje met een zo groot mogelijk rijbereik. Dat is ook best begrijpelijk want hoe groter dat rijbereik, hoe minder frequent je aan de kant van de weg moet gaan staan om extra stroom in je accu te pompen tijdens een langere rit. Er is echter ook een andere aanpak want beeld je eens in dat het helemaal niet lang hoefde te duren om die extra stroom in die accu te pompen. Beeld je eens in dat je, we zeggen maar iets, meer dan 300 kilometer aan rijbereik kon bijladen in amper 10 minuten…
Niet voor meteen
Dat is namelijk precies wat deze Polestar 5 kan dankzij start-up StoreDot. Zij trakteerden de elektrische fastback op een 77 kWh-accu van eigen makelij die — als je ’t echt moet weten — voorzien is van siliciumdominante cellen. Die zitten gebundeld in modules met zo’n structuur dat ze de koeling bevorderen, waardoor extra koelingssystemen niet nodig zijn. Het resultaat is een accu die grotere laadsnelheden toelaat en om die theorie ook in de praktijk om te zetten, hingen StoreDot en Polestar hun creatie aan een krachtige snellader. Daar merkten ze een consistent laadvermogen op van 310 kW met zelfs een piek tot ruim 370 kW naar het einde van de laadsessie toe, die amper 10 minuten in beslag nam om de accu van 10 naar 80 procent capaciteit op te laden. Dat kwam overeen met zo’n 320 kilometer extra rijbereik in diezelfde 10 minuten.
Hoe veelbelovend die praktijktest ook mag klinken; het gaat hier jammer genoeg niet om de accu die Polestar in zijn productieversie van de 5 zal aanbieden. Die elektrische fastback komt ergens omstreeks het einde van dit jaar op de markt met een batterijpakket uit de rekken van Polestar zelf. De constructeur verklaart echter wel dat ze deze ‘Extreme Fast Charging’-technologie — of ‘XFC’ voor de maten — op een later punt willen integreren in hun aankomende EV’s maar wanneer we dit laadvermogen dus mogen verwachten, is nog niet duidelijk.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 6 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 8 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 8 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden