Nieuwe Dacia Duster en Suzuki Swift scoren matig in NCAP-test

Dacia Duster

Zowel het vlaggenschip van Dacia als het compacte stadskarretje van Suzuki moeten genoegen nemen met 3 van de 5 sterren op de meest recente Euro NCAP-test. Reden tot paniek? Of is er iets anders aan de hand?

In de naam van de wetenschap gooit de Euro NCAP jaarlijks tientallen auto's tegen de muur. Kwestie van potentiële klanten duidelijk te maken hoe veilig hun nieuwe auto kan zijn. Recent heeft de NCAP zes nieuwe modellen getest en twee daarvan - de Dacia Duster en Suzuki Swift - scoren eerder matig.

Extra ster voor Dacia!

Laat ons eerst de primussen van de klas aanhalen. Want zowel de Mercedes E-Klasse, Volkswagen Passat, Skoda Superb en Skoda Kodiaq gaan met de volle mand sterren naar huis. En dat zelfs al in hun basisversie. Hetzelfde kunnen we echter niet zeggen over de basis Dacia Duster en Suzuki Swift. Want beide - goedkopere - modellen moeten genoegen nemen met 3 van de 5 sterren.

In het geval van de Duster is dat niet ééns zo slecht. Want Spring en Jogger wisten in 2021 nog amper 1 ster te behalen in hun basisversie. Met 70% van de punten voor volwassen inzittenden en zelfs 84 op 100 voor kinderen scoort de Duster zelfs meer dan behoorlijk voor de passagiers. De Roemeen laat het echter afweten (nu ja) op vlak van veiligheidsnufjes in de basis. Zo scoort de noodrem ondermaats en heeft de Duster geen alarm als je een passagier of voorwerp achter laat op de achterbank bij het uitstappen. Ook de voetgangersveiligheid is eerder matig met een score van 60%.

Swift blijft in lijn

Gaan we even kijken naar de Swift, dan zien we dat hij over de gehele lijn "adequaat" scoort. Met 67% voor volwassen inzittenden, 65% voor kinderen, 76% voor voetgangers en 62% voor veiligheidsnufjes. Denk daardoor niet meteen dat de nieuwe Swift plots compleet onveilig is geworden, want de vorige generatie scoorde gelijkaardige punten. Ter illustratie: een Volkswagen Polo en Seat Ibiza - twee concurrenten voor de Swift - scoren wel 5 sterren op de Euro NCAP.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 09:57
afbeelding van FLP

Sinds al de nutteloze gadgets ook meegeteld worden door NCAP, hecht ik geen waarde meer aan hun beoordeling. Het zegt niets meer over de pure veiligheid van de auto.

Maarten 13:49
afbeelding van Maarten

Inderdaad FLP, dit zie ik ook met lede ogen aan. Hoe zou NCAP tegenwoordig een wagen beoordelen met veel veiligheidssnufjes maar met een te zwakke structuur (remember Landwind X6...).

Claude 09:49
afbeelding van Claude

Elk onderdeel wordt apart beoordeeld. Een wagen die 70% of minder haald op veiligheid voor de inzittenden is een lage score.
Wat mij opvalt is dat er geen crashtesten te vinden zijn van elektrische wagen die afgeleid zijn van een benzine/diesel model. Met het extra gewicht van de batterijen stel ik mij vragen of ze nog even veilig zijn.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws