Chinese EV’s nog steeds niet duurder ondanks hogere importtarieven, dit is waarom

MG4 2024

’t Is gedaan met goedkope EV’s uit China, of tenminste: dat zou je denken. De EU heeft zijn importtarieven namelijk fors verhoogd op alle elektrische auto’s die aldaar gebouwd worden maar daar valt voorlopig weinig van te merken. Hoe dat komt, vraag je je af? Kijk maar naar hun recordcijfers van de maand voordien.

Begin deze maand hakte de Europese Unie een opmerkelijke knoop door: het ging goedkope Chinese EV’s aan banden leggen. Dat gebeurde natuurlijk niet zomaar want na flink wat onderzoek bleek dat die Chinese EV’s zo goedkoop waren, omdat hun bouwers allerhande staatssteun kregen bij de ontwikkeling en productie. De EU besloot dan maar te compenseren voor die staatssteun door flink verhoogde importtaksen op te leggen aan elektrische auto’s uit China, goed voor in sommige gevallen bijna 40 procent extra… Dus valt dat dan te merken aan de prijzen van die auto’s? Wel, eigenlijk niet.

Meer Chinese EV’s geïmporteerd dan ooit

Vlak voor de start van de nieuwe importtarieven stelden we al eens een lijst samen met alle bij ons verkrijgbare EV’s die in China gebouwd worden, compleet met hun prijzen. Wat blijkt: een maand na datum is het overgrote merendeel van die prijzen niet significant gestegen. Zo kost een MG4 nog steeds gewoon 32.285 euro, ondanks het feit dat het SAIC-concern er met z’n 37,6 procent extra importheffing het ergste aan toe is. Geely wordt op zijn beurt 19,9 procent meer aangerekend maar intussen blijft Volvo gewoon 40.590 euro vragen voor zijn EX30. Verder kijkt BYD tegenwoordig aan tegen 17,4 procent verhoogde importtaksen maar ook daar is er nog geen verandering te bespeuren in de prijzen van zijn auto’s.

EU importtaks Chinese EV's 2024

De reden wordt echter meteen duidelijk wanneer je hun importcijfers van vorige maand bekijkt. Volgens Dataforce braken Chinese merken toen namelijk alle records, goed voor meer dan 23.000 naar Europa geïmporteerde EV’s in juni. Dat betekent, ter vergelijking, een stijging van 72 procent ten opzichte van de maand daarvoor. Chinese merken hebben met andere woorden een enorme voorraad aan elektrische auto’s opgebouwd voor ze aan verhoogde importtaksen onderhevig werden, met ingang van 4 juli. Daardoor kunnen ze die nu vaak nog aanbieden aan de oude prijs… Maar het is maar de vraag hoelang ze dat kunnen volhouden. Zo zijn de huidige tarieven maar vier maanden geldig maar nadien plant de EU permanente maatregelen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws