Test + video: Ford Tourneo Courier - vergeet de Puma (2024)

Test Ford Tourneo Courier 2024

De Ford Fiesta is dood, leve de Ford Puma… Of niet? Want terwijl het merk zijn compacte crossover wel aanprijst als het alternatief voor de Fiesta, is de goedkoopste Ford tegenwoordig stiekem een busje. Maak kennis met de Ford Tourneo Courier, misschien wel alle auto die je nodig hebt voor nog geen 25.000 euro.

Je hebt het misschien ook al gemerkt: Ford en Volkswagen werken tegenwoordig samen op een aantal vlakken. Op elektrisch vlak bijvoorbeeld — kijk maar naar de nieuwe Ford Explorer en de controversiële Ford Capri — maar ook op vlak van bedrijfsvoertuigen. Zo zijn de Ford Ranger en de Volkswagen Amarok tegenwoordig onderhuids identiek, gaat de volgende VW Transporter zelfs flink wat van zijn carrosserie met de Ford Transit en Tourneo Custom delen en is een Transit of Tourneo Connect op zijn beurt niet veel meer dan een Volkswagen Caddy met een ander tronie… Dus wat dan met deze Tourneo Courier?


BEKIJK HIER ONZE VIDEO:


Miniatuur-Defender

Daar liggen de kaarten iets anders want nee, dit is niét gewoon de zoveelste kloon van een Volkswagen. Ford heeft het compactste van zijn busjes namelijk volledig zelf ontwikkeld en smaken mogen verschillen, maar daar vinden wij alvast niks mis mee. Zo ziet de Tourneo Courier er met zijn hoekige proporties en scherpe smoel net dat beetje hipper uit dan grote broer Tourneo Connect maar wacht, want het wordt nog beter. Pin je Ford namelijk nog wat extra poen, dan steken ze het dakpaneel in een contrastkleur en overgieten ze de ludospace met een ‘Active’-sausje dat ‘m bijna doet lijken op een miniatuur van een Land Rover Defender.

Test Ford Tourneo Courier 2024

Ook binnenin kijk je duidelijk naar Ford-techniek, al doet de Tourneo Courier wel zijn best om qua design in de pas te lopen met de VW-gebaseerde busjes. Dat bedoelen we zowel in positieve als in negatieve zin want terwijl het digitale bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm aangenaam verwerkt zitten in een rechtopstaande cockpit, worden de fysieke toetsen net als bij Volkswagen tot een minimum beperkt. Dat is hier extra storend omdat het aanraakscherm met z’n 8 inch diameter best compact is, dus het is niet altijd eenvoudig om tijdens het rijden te vinden wat je daarin zoekt. Gelukkig monteert Ford een enkel rijtje sneltoetsen onder dat scherm maar dat hadden er wat ons betreft gerust wat meer mogen zijn.

Fiesta-genen

Onderhuids blijft de Tourneo Courier dan weer lekker ouderwets, of toch voorlopig. Hoewel er namelijk een zuiver elektrische e-Tourneo-afgeleide op komst is, moet je het op verbrandingsvlak stellen met één enkele motor. Dat is Fords eigen 1.0-liter EcoBoost-driecilindertje op benzine, goed voor een mooie 125 pk en 170 Nm koppel. Dat vermogen gaat in alle gevallen naar de voorwielen — of je nu ‘Active’-opsmuk hebt of niet — en dat gebeurt ofwel langs een handgeschakelde zesversnellingsbak ofwel langs een zeventraps automaat. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van iets meer dan 11 seconden dus inderdaad: een strepentrekker is deze Ford niet.

Test Ford Tourneo Courier 2024

Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn want het doelpubliek van zo’n Tourneo Courier zal vooral tevreden zijn met zijn no-nonsense comfort en zijn stabiele wegligging… Al willen we daarmee niet zeggen dat dit busje een lomp hok is om mee te rijden, wel integendeel. Zoals die motor al doet vermoeden deelt deze Courier zijn basis met de Ford Puma en — niet minder belangrijk — met wijlen de Ford Fiesta. Laat die laatste nu net bekend staan als één van de plezantere compacte hatchbacks die je destijds kon krijgen en jawel: dat merk je ook in deze Tourneo. Zijn stuur reageert voorspelbaar op je input, zijn handbak schakelt mooi precies en met zijn leeggewicht van nog geen 1,4 ton blijft alles ook mooi binnen je controle.

Vijf stoelen of een gigakoffer

Dat leeggewicht heeft nog een voordeel en wel voor het verbruik. Zo verklapten we al dat de enige benzinemotor die je momenteel kan krijgen een 1.0-liter EcoBoost-blokje is maar dat is niét de versie met mildhybride ondersteuning die Ford bijvoorbeeld wel op zijn Puma aanbiedt. Dit driepittertje doet het dus zonder enige vorm van elektrificatie maar toch valt het verbruik allesbehalve tegen. Met een gezonde mix van snelwegen en binnenwegen eindigden wij bijvoorbeeld op een gemiddelde van 6,8 l/100 km, en dat terwijl we hem af en toe wel eens de sporen durfden geven om te zien waar de grenzen van dat scherpe stuurgedrag precies lagen. Niet verkeerd dus, voor een auto met de aerodynamische eigenschappen van een klein tuinhuis.

Test Ford Tourneo Courier 2024

In zo’n tuinhuis kan je natuurlijk lekker veel rommel kwijt en dat geldt dus ook voor de Tourneo Courier. Zo zit je voorin rianter dan je ooit in een Fiesta of Puma had gezeten en op de achterbank is dat niet anders, al kan het misschien wat krap worden aan de knieën als je benen aan de langere kant zijn. Achter die achterbank vind je dan weer 570 liter bagageruimte onder de hoedenplank of 1.188 liter tot aan het plafond gerekend. Plooi je de tweede zitrij helemaal in elkaar, dan krijg je met 2.162 liter vrijwel dezelfde laadruimte die je anders in een Transit-bestelversie gevonden had.

Waarom nog een Connect kiezen?

Twee extra stoeltjes in de koffer biedt Ford echter niet aan voor deze Tourneo Courier en zelfs dan blijft die koffer natuurlijk iets minder ruim dan die van een Tourneo Connect… Al scheelt het stiekem helemaal niet zo veel. Dat is trouwens niet het enige waar die Volkswagen Caddy-kloon zich zorgen over moet maken want als je ’t ons vraagt rijdt deze Courier aangenamer, en dat terwijl hij ook nog eens zuiniger én een stukje krachtiger is. De redenen om nog voor zo’n grotere Tourneo Connect te kiezen zijn dus best schaars geworden sinds Ford deze Courier op de markt heeft gebracht en die indruk wordt alleen maar versterkt wanneer je in zijn prijslijst duikt.

Test Ford Tourneo Courier 2024

We zeiden het namelijk al in de intro: dit is de goedkoopste auto die Ford momenteel aanbiedt. Zo vragen ze er 24.805 euro voor en toegegeven, voor dat geld krijgt je busje een saaie witte lak en plastic wieldoppen mee. Verder is echter wel alles aanwezig dat je nodig hebt om ermee te kunnen leven zoals parkeersensoren, automatische kloplampen en een infotainmentsysteem naast natuurlijk de tegenwoordig verplichte EU-veiligheidssnufjes. Kortom: aan 24.805 euro heb je eigenlijk een bruikbare én ruime gezinswagen in handen en dat voor een kleine 6.000 euro minder dan een Tourneo Connect en ruim 4.000 minder dan een Ford Puma.

Conclusie

Vergeet de Fiesta want Fords nieuwe instapper gooit het over een compleet andere boeg. Deze Tourneo Courier vertrekt namelijk van dezelfde beproefde basis als wijlen die hatchback maar plaatst daar een véél handiger koetswerk bovenop. Daardoor is dit goedkopere alternatief plots handiger dan een Ford Puma en misschien zelfs aantrekkelijker indien je hem aankleedt als stoere ‘Active’… Maar vooral Fords eigen Tourneo Connect mag zich zorgen gaan maken want waarom zou je die nog kopen, nu deze Courier vrijwel hetzelfde biedt voor zoveel minder.

Specificaties

Motor

1.0-liter driecilinder turbobenzine

Vermogen

125pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

Manuele 6-versnellingsbak

Gewicht

1 373 kg

Prijs basismodel

€ 24 805.00

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Min. kofferinhoud

570 L

Max. kofferinhoud

2 162 L

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws